AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

Bygg deg eget glassblåsnings kabinett?
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=23&t=3097
Side 1 av 1

Forfatter:  cadyarild [ Søn 16. Des 2007 18:23 ]
Innleggets emne:  Bygg deg eget glassblåsnings kabinett?

Hei,
her er litt info om glassblåsnings kabinettet mitt. Det er selvlaget i stål og er såpass stort at jeg får inn radiator rammeverket i fronten på Cadillacen min.
Dette var noe av det første jeg bygget i forbindelse med restaureringen.
Og det er gull verd for en som holder på med saker som vi i forumet er opptatt av.
Jeg bygde i stål, Du kan godt bygge i tre også. Det eneste du da bør gjøre er å kle veggene innvendig med linolium gulv belegg/eller plast /gummi.
Mitt er laget slik at det er "fall" fra alle sider ned mot en kopp i bunn. Der sammles glass etter blåsing, og deler som jeg mister (Skruer ol) havner også der. Jeg bruker en magnet eller en skje til å ta dette opp. Jeg kan også ta av koppen under. Det spørs hvor fancy en skal lage det.
Vinduene er ett på topp, og ett i front. Disse blir slitt og må skiftes av og til. Derfor limer jeg dem bare med sikaflex. Inni kabinettet har jeg to 150w arbeidslys ala Clas ohlsson. disse står oppe i hvert hjørne slik at de lyser opp kabinettet uten at jeg blir blendet. Det er en stor dør på siden. Hullene som armene går inn i er to flattgjern som jeg rullet til en sirkel, Disse ble sveiset fast på innsiden, to "Bukkse ben" fra kjellerdress fungerer som lange hansker, De er festet over flattgjernet med slangeklemmer. Det er innsydd strikk i enden slik at når en har hansker på, så trer man armene inn og gjennom "bukksebena" Dette gjør at det er lett å bruke armene inni kabinettet. Jeg har laget til støvsuger rør inn i øvre hjørne på motsatt siden av vinduet. Der er det kobblet til en gammel støvsuger som tar ut svevestøv inne i kabinettet.
(ellers er sikten dårlig ganske raskt)
Til å blåse bruker jeg en liter glass som ligger i bunn på kabinettet, blåse pistolen har 5mm wolframcarbid dyse og er basert på vacuum suction fra slange som ligge ned i oppsamlings koppen nede i kabinettet.
Og jeg bruker en 2 sylindret enfase kompressor som går på 120V. Luftslangen går via "avfukter" før den kommer inn i kabinettet. Da har jeg nok luft til å holde på en stund, Men som regel må jeg vente litt av og til for å få nok trykk. (Fordel med 3fase kompressor som gir større volum.) Delene jeg blåser blir rengjort på forhånd, (Avfettning, sliping av rust med vinkelsliper med roterende stålbørste. Dermed holder blåseglasset seg fint over lengre periode.
Legger med noen bilder av boksen. En kan lage et langt kabinett med flere hull ved siden av hverandre eller med hull¨på baksiden også. mulighetene er mange.
Lag deg ett, eller lag ett til å ha i klubben, det er billig å lage og svært nyttig.

Har lagt ut bilder, men av en eller annen grunn så må du være pålogget for å se dem. (Er det noe jeg har gjort feil her eller?)
mvh
AK. :)

Vedlegg:
Copy of Sandblås 1.jpg
Copy of Sandblås 1.jpg [ 11.21 KiB | Vist 13101 ganger ]
Copy of Sandblås 2.jpg
Copy of Sandblås 2.jpg [ 18.17 KiB | Vist 13104 ganger ]
Copy of Sandblås 3.jpg
Copy of Sandblås 3.jpg [ 8.37 KiB | Vist 13104 ganger ]
Copy of Sandblås 4.jpg
Copy of Sandblås 4.jpg [ 13 KiB | Vist 13103 ganger ]
Copy of Sandblås 5.jpg
Copy of Sandblås 5.jpg [ 16.96 KiB | Vist 13103 ganger ]

Forfatter:  Mentor [ Fre 21. Des 2007 18:50 ]
Innleggets emne: 

Dette var da jaggu meg fancy greier :D (Fin beskrivelse hvis noen skal gjøre det samme!)
Skulle gjerne ha gjort no liknende, men grunnet mangel på et sted å ha den gjør at det blir utsatt på ubestemt tid :(

Igjen, fin greie!!! (Og god jul :D)

Mentor'n...

Forfatter:  jan olsen [ Lør 29. Des 2007 14:10 ]
Innleggets emne: 

genialt.kan ikke si annet :D

Forfatter:  st-remy [ Søn 30. Des 2007 01:02 ]
Innleggets emne: 

:) siden det er prat om kabbinet og blåse utstyr , så har e ei oppskrift her

Punk i hop 2 10mm rør(innvendig) sugerør 55cm og renjøringsrør 50 cm
som på bilde med avstand 22mm, renjøringsrøret er det som lengst ned f.eks i skapet/ bøtta , og enden på det røret sveiser du igjen. Bor så et hull på ca 8-9 mm gjennom sugerøret og in i rengjørings røret ca 10mm fra bunn av sugerøret.
monter så en slange på sugerøret , bor ett hull rett under der du monterte slangen på 3,5 mm , dette p.g.a at du må ha litt lekk der , slik at du ikke drar fult med sand , dette funger helt topp , har brukt dette lenge , har faktisk laget flere av disse til andre .
dette bruker e både i skapet og i bøtta , eller rett i sekken , når det gjelder dyser så bruker e keramikk alt fra 4- 9 mm alt etter hva du skal blåse med. :wink:

Vedlegg:
119.gif
119.gif [ 117.34 KiB | Vist 12997 ganger ]
120.gif
120.gif [ 115.23 KiB | Vist 12997 ganger ]

Forfatter:  krømib [ Tor 07. Feb 2008 08:20 ]
Innleggets emne: 

Her er det en fra et annet forum som har "snekkra" seg et blåsekabinett.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,116.0.html
Se litt ned i tråden.

Forfatter:  Joonny [ Lør 09. Feb 2008 23:07 ]
Innleggets emne: 

Jeg kjøpte et 220 liters sandblåsingskabinett hos Thorsov bilrekvisita, komplett, uten avsug, til 2790 Kr. og det er vanskelig å lage det selv noe billigere :D

Side 151 i online katalogen

http://www.torshovbil.no/katalog.html

Forfatter:  dan@biringt.com [ Tir 12. Feb 2008 23:02 ]
Innleggets emne: 

ser du bruker en vanlig støvsuger som avsug, hvordan fungerer det? tenkte å begynne på et lignende prosjekt selv til helga, trenger noe å blåse alle forstillingsdelene mine i ;)

Forfatter:  v8power [ Tor 14. Feb 2008 00:42 ]
Innleggets emne: 

Kjøpte et gammelt brukt kabinett for flere år siden som jeg har hatt mye glede av. Jeg hadde aldri startet en større restaurering uten et slikt kabinett!

Det neste jeg kunne tenkt meg å lage er et lignende kabinett men med slange og et lite munnstykke fra høytrykkspyler inni. Måtte vært kanon å kunne spyle ren deler uten å bli kliss våt. Du får jo kjøpt delevaskere, men det tar lang tid og jeg innbiller meg at resultatet hadde blitt bedre når du kunne brukt høytrykk på bare en centimeters avstand.

Hadde også en gammel oppvaskemaskin i garasjen en stund. Ypperlig til å vaske motor og gearkassedeler i bla. Fant ut at vanlig oppvaskpulver var det som funket best. Rene, varme og tørre deler på en time mens du holdt på med andre ting selv.

Foresten noen som vet hvor de selger munnstykker til glassblåsepistoler? Mitt munnstykke er vel stort til den lille kompressoren min.

Forfatter:  st-remy [ Tor 14. Feb 2008 10:28 ]
Innleggets emne: 

v8power skrev:
Kjøpte et gammelt brukt kabinett for flere år siden som jeg har hatt mye glede av. Jeg hadde aldri startet en større restaurering uten et slikt kabinett!

Det neste jeg kunne tenkt meg å lage er et lignende kabinett men med slange og et lite munnstykke fra høytrykkspyler inni. Måtte vært kanon å kunne spyle ren deler uten å bli kliss våt. Du får jo kjøpt delevaskere, men det tar lang tid og jeg innbiller meg at resultatet hadde blitt bedre når du kunne brukt høytrykk på bare en centimeters avstand.

Hadde også en gammel oppvaskemaskin i garasjen en stund. Ypperlig til å vaske motor og gearkassedeler i bla. Fant ut at vanlig oppvaskpulver var det som funket best. Rene, varme og tørre deler på en time mens du holdt på med andre ting selv.

Foresten noen som vet hvor de selger munnstykker til glassblåsepistoler? Mitt munnstykke er vel stort til den lille kompressoren min.


:) spørs hvilket munstykke du har , selges hos biltema , gasolin , kjæramikk er det beste og bruke syns e

Forfatter:  cadyarild [ Fre 22. Feb 2008 22:26 ]
Innleggets emne: 

dan@biringt.com skrev:
ser du bruker en vanlig støvsuger som avsug, hvordan fungerer det? tenkte å begynne på et lignende prosjekt selv til helga, trenger noe å blåse alle forstillingsdelene mine i ;)


Det fungerer meget bra på mitt kabinett. en enkel Nilfisk støvsuger gjør jobben. :D

Forfatter:  st-remy [ Fre 22. Feb 2008 23:16 ]
Innleggets emne: 

:) e og bruker støvsuger (industri)

Forfatter:  dan@biringt.com [ Lør 23. Feb 2008 18:59 ]
Innleggets emne: 

cadyarild skrev:
dan@biringt.com skrev:
ser du bruker en vanlig støvsuger som avsug, hvordan fungerer det? tenkte å begynne på et lignende prosjekt selv til helga, trenger noe å blåse alle forstillingsdelene mine i ;)


Det fungerer meget bra på mitt kabinett. en enkel Nilfisk støvsuger gjør jobben. :D


good good, da vet jeg at det funker hvertfall, ;)

Forfatter:  zx9r [ Tir 15. Jan 2013 01:45 ]
Innleggets emne:  Re: Bygg deg eget glassblåsnings kabinett?

Fortsetter tråden her med noen bilder som kansje kan være til hjelp for alle som vil bygge seg kabinett.
Bilde
Bilde
- Spiller vel ingen rolle hvordan det ser ut, bare det virker.
Tar med denne også.
Bilde

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/