Hei,
her er litt info om glassblåsnings kabinettet mitt. Det er selvlaget i stål og er såpass stort at jeg får inn radiator rammeverket i fronten på Cadillacen min.
Dette var noe av det første jeg bygget i forbindelse med restaureringen.
Og det er gull verd for en som holder på med saker som vi i forumet er opptatt av.
Jeg bygde i stål, Du kan godt bygge i tre også. Det eneste du da bør gjøre er å kle veggene innvendig med linolium gulv belegg/eller plast /gummi.
Mitt er laget slik at det er "fall" fra alle sider ned mot en kopp i bunn. Der sammles glass etter blåsing, og deler som jeg mister (Skruer ol) havner også der. Jeg bruker en magnet eller en skje til å ta dette opp. Jeg kan også ta av koppen under. Det spørs hvor fancy en skal lage det.
Vinduene er ett på topp, og ett i front. Disse blir slitt og må skiftes av og til. Derfor limer jeg dem bare med sikaflex. Inni kabinettet har jeg to 150w arbeidslys ala Clas ohlsson. disse står oppe i hvert hjørne slik at de lyser opp kabinettet uten at jeg blir blendet. Det er en stor dør på siden. Hullene som armene går inn i er to flattgjern som jeg rullet til en sirkel, Disse ble sveiset fast på innsiden, to "Bukkse ben" fra kjellerdress fungerer som lange hansker, De er festet over flattgjernet med slangeklemmer. Det er innsydd strikk i enden slik at når en har hansker på, så trer man armene inn og gjennom "bukksebena" Dette gjør at det er lett å bruke armene inni kabinettet. Jeg har laget til støvsuger rør inn i øvre hjørne på motsatt siden av vinduet. Der er det kobblet til en gammel støvsuger som tar ut svevestøv inne i kabinettet.
(ellers er sikten dårlig ganske raskt)
Til å blåse bruker jeg en liter glass som ligger i bunn på kabinettet, blåse pistolen har 5mm wolframcarbid dyse og er basert på vacuum suction fra slange som ligge ned i oppsamlings koppen nede i kabinettet.
Og jeg bruker en 2 sylindret enfase kompressor som går på 120V. Luftslangen går via "avfukter" før den kommer inn i kabinettet. Da har jeg nok luft til å holde på en stund, Men som regel må jeg vente litt av og til for å få nok trykk. (Fordel med 3fase kompressor som gir større volum.) Delene jeg blåser blir rengjort på forhånd, (Avfettning, sliping av rust med vinkelsliper med roterende stålbørste. Dermed holder blåseglasset seg fint over lengre periode.
Legger med noen bilder av boksen. En kan lage et langt kabinett med flere hull ved siden av hverandre eller med hull¨på baksiden også. mulighetene er mange.
Lag deg ett, eller lag ett til å ha i klubben, det er billig å lage og svært nyttig.
Har lagt ut bilder, men av en eller annen grunn så må du være pålogget for å se dem. (Er det noe jeg har gjort feil her eller?)
mvh
AK.