AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 20. Apr 2026 09:12

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 16. Okt 2011 18:09 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Jeg skal etterhvert prøve å få satt meg opp en garasje/lite verksted,slik at jeg kan skru på kalde vinterdager jeg åsså. Åsså slik at jeg har et sted å mekke når man regner bort,som jo snart viser seg å være 365 dager i året...lol :lol: .
Er mye jeg lurer på,amatør som jeg er. Men får spørre om litt etter litt.
F.eks...jeg skal ha et bygg med 1 etasje og støpt på plate,det blir vanlig rausta tak over. Må ha det opp i leca tenkte jeg,pga brannsikkerhet osv. Dere som har bygd dere garasje/verksted før...hvor stor takhøyde innvendig har dere bygd? Jeg har Ranchero og og Dodgevan i hovedsak. Ranchero er litt i underkant av 1,5 meter høy,og Dodgevan er ca 2 meter høye. Må vel beregne litt ekstra høyde om man skal heise opp bilene for å komme til under åsså,når man har de inne på betonggulvet.
Jeg lurer åsså på dette med varmepumpe kontra vedfyring som oppvarming,men ved 20 til 25 kuldegrader...hvordan er det da med varmeeffekten ifra pumpa til å være inne i bygget å jobbe?

Får ta litt om gangen med spørsmål tenkte jeg,vil samle inn litt info ifra dere som har bygget favorittbygget deres ifra før,og som har erfaring..hehe :) .

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 16. Okt 2011 18:32 
Avlogget
Get going
Get going

handler du deg en skikkelig byggtørker så burde den holde kontra varmepumpe/vedfyring som varmekilde.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 16. Okt 2011 18:50 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

formelen er egentlig enkel!

25 kvm, pr bil og 100 kvm til dig! eller var det 100 kvm pr bil og 25 til dig??

blir uansett aldrig plass nok likevel.

men planlegg for fremtiden, hvis du har planer om en lift, planlegg for full ståhøyde under bilen, og gjerne for van med høyt tak.
et delelager med hyller er gull verdt og verkstedsbenker i metervis.
og når du likevell er igang, sørg for brannalarm, og sikring av dine eiendeler!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 16. Okt 2011 20:33 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Her tas alle tips imot med takk :) . Jeg har idag et slags uthus/garasje som er veldig gammelt og falleferdig. Det blir å rive det som er der,åsså bygge nytt. Jeg har målt meg til at bredda på det nye bygget blir ca 8 meter,og lengda ca 15 meter. Da er jeg oppi 120 kvm. Snakka akkurat med fattern idag om planene. Han mente at om jeg gikk for 8 meters bredde på bygget så måtte det opp en delevegg inne. Det må jo bli enten det eller h-bjelke. Med tanke på delevegg inne,så er det jo lettvint å lage seg rom for delelager å slikt. Pluss kanskje et lite "skryterom" å om man har flaks :) . Hva foretrekker dere?
Blir ei slik branndør i stål som inngangsdør+en passe stor leddport selvfølgelig.
Jeg har plass mellom huset og garasje,sånn 5-6 meter og har fundert på å ha ei utvendig grav mellom byggene som jeg graver ut og støyper vegger nedi. Åsså lage en passe kant over bakken,så ikke vann osv flyter nedi. Kunne med fordel lage et slags lokk i f.eks metall som jeg legger over når det ikke er i bruk. Har å vært inne på tanken om å bygge ei rampe som man kjører opp på,men har vel skrinlagt den ideen pga blir veldig mye jobb ser jeg for meg..hehe.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 17. Okt 2011 09:39 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Lag noen skisser, tenk litt på hva du skal bruke det til, kanskje løftebukk?. Ta det med deg til en leverandør av trelast, ta en prat med de. De vil beregne hva du trenger av H bjelke, takstoler eventuelt limtre i deler av taket, hvis du skal ha løftehøyde, og sist men ikke minst hva det vil koste med forskjellige løsninger. 8x15m høres ut som drømmegarasje for de fleste av oss. Fint med litt ekstra bredde når vi har litt breiere biler enn de fleste.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 17. Okt 2011 09:39 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Lag noen skisser, tenk litt på hva du skal bruke det til, kanskje løftebukk?. Ta det med deg til en leverandør av trelast, ta en prat med de. De vil beregne hva du trenger av H bjelke, takstoler eventuelt limtre i deler av taket, hvis du skal ha løftehøyde, og sist men ikke minst hva det vil koste med forskjellige løsninger. 8x15m høres ut som drømmegarasje for de fleste av oss. Fint med litt ekstra bredde når vi har litt breiere biler enn de fleste.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 17. Okt 2011 12:28 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

8x15 meter er de utvendige målene,så innvendig blir det jo litt mindre med tanke på litt isolasjon osv. Jeg har sett litt på et annet verksted her i bygda. der har de åsså bare en etasje,men med en liten hems i bakkant av bygget inne i lokalet. Det fungerer som lager for div ting&tang. Så her er det bare å bruke vinteren å skissere opp ønsker og ideer. Jeg har liten tomt,så må prøve å utnytte den plassen jeg har til rådighet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 19. Okt 2011 09:28 
Avlogget
Rookie
Rookie

Her er noen tanker fra meg:
-Dybde i garasjen er viktig, så det er lett og jobbe rundt bilen.
-Bra med lys
-Kompressor på hemsen så slipper du bråket fra den
-Lager på hemsen for div dritt så slipper du rot bland bilene
-God ventilasjon

Vedfyring kanskje ikke er så lurt med bensindamp og ev lakkering??

Lykke til!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 19. Okt 2011 11:39 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Det er sant dette med fyring med ved og bil. Det hører nok mer hjemme i et snekkerverksted o.l :) . I tillegg så blir det jo mye springing fram og tilbake da for å mate Jøtul'n med vedkubber hele tida å. Er mye enklere med varmepumpe osv. Åsså er det den fordelen at det er varmt når man skal begynne å skru,ikke måtte vente 2-3 timer før det er lunk ifra vedovnen.

Jepp,lys skal jeg ha masse av. Er lei av å stå ute med ei lita lampe til hjelp når man skal skru på bilen,så det skal opp nok med lysstoffrør.
I den gamle garasjen jeg har idag,så er det mekkegrav,skulle gjerne hatt med den i det nye bygget,men får se litt hva jeg kommer ut med. Om jeg skulle hatt med den,så måtte jeg hatt to leddporter,en ifra hver side av bygget. Problemet er bare det at da må jeg ha mulighet til å kjøre over grava på et vis for å komme inn i garasjen..hehe.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 22. Okt 2011 22:57 
Avlogget
Get going
Get going

Drømmebygg du har på gang der. Må gratulere med nye garasjen som kommer. Og legger til litt om høyden.
Prøv å strekk deg til en 2søyla løftebukk. Det kommer du ikke til å angre på om du har bruk for slikt. Nå som det ikke lengre finnes GDShaller i oslo så merkes det hvor kjekt det var/er med en verkstedbukk.
Hva jeg har hatt er standardelementgarasje med ca 2meter høyde, og det duger ikke til annet enn oppbevaring. Særlig ikke etter at jeg kom over et røverkjøp av en jekk som løfter 80cm. Har hatt noen på håretopplevelser med den når panseret er oppe. :shock:

Så tenk åpent panser på en Ranchero/van, og en 80cm jekk under foraksel det vil jeg si er minimum takhøyde.
Om du bytter motorer så tenk på hvor høyt en elefantbukk er på fullhøyde.
Drit å måtte gjøre slike jobber ute bare fordi det er for lavt under lampa/taket.

Mellomting mellom jekk og fullståhøydebukk http://maxjaxusa.com/ Husk på at gulvet lages så det kan tåle en bukk i fremtiden.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 23. Okt 2011 00:25 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

en bygning på 8x15 meter skal da ikke bygges i noe annet enn som stålbygg med ferdige isolerte elementer...

leca bygg er tullete å bygge, må isoleres...++++

så, skikklig betongplate, 4,5 meter takhøyde, og ett moderne stålbygg,
med 4,5 meter høyde, kan du dele av en bit i to høyder, som gir dobbelt så mange kvaderat og muligheter!

4,5 meter vil og gi deg høyde for løftebukk! =D>

, husk, man bygger alltid for lite og for lavt... #-o

men ja, det koster.... #-o

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 23. Okt 2011 02:03 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Jeg er veldig takknemlig for alle tips og råd,er nok mye forskjellig man ikke kommer på mens man planlegger,da er det veldig kjekt med innspill fra folk med erfaringer :) .
Jeg er ikke millionær,så å sette opp i leca har vært det som er mest oppnåelig for meg (og sikkert flere som ikke er millionærer vil jeg tru). Veit du hva pris det er på slike elementer i stål som du refererer til ?? Her i bygda på maxbo,så koster ei vanlig lecablokk 60,- (50x25x25)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 27. Okt 2011 20:02 
Avlogget
Rookie
Rookie

hei har en garasje på,150 2,75h kosta ca 500tusen uisolert.uten el.har stort loft ikke noen støtter i 1etasje store taksperrer,best er å få det i stål med sandvicelementer isolert,ikke bygg med lekablokker,tar masse tid bygg heller med tre viss du kan gjøre det selv.få god høyde ,du får sjekke rundt med bygg firmaer.hilsen kenneth

-'58 Olds 4dht (2stk)
-'58 Olds le 4d sedan.
-'58 Olds 88 fiesta.
-'58 Olds super 88 4dht.
-'58 Olds 88 4d sedan.)
-'73 Ford mustang mach 1 T5.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 27. Okt 2011 20:40 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

:) Du får se om får noen idea her: viewtopic.php?f=3&t=11347
Vikti med go planlegging :wink: nedfelt 4 søyler er i allefall ett must for min del , mye pickup`s å van`s her i verkstedet og
Full-size car :) da e det godt å ha en brei og lang bukk :wink:

Gmc ext 1500 6,5 diesel pickup 1994 4L80E Bruksbil
Chevrolet starcraft G301991 mod 4L80E

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 27. Okt 2011 23:03 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Jeg må ha bygget opp i leca,beskjed fra kommuna. Det skyldes at det er for tett mellom huset og garasjen. Jeg vil jo helst ha det opp i leca åsså pga at man skal jo sveise å diværse,så da er det litt dumt å ha en tre-garasje syns jeg :) . Det er fort det lukter svidd rundt øra etter å ha sveisa litt da..hehe.
Jepp St.remi...du har lagt ned en solid jobb med å dokumentere åssen du har gravd ut,åsså åssen du har bygd opp verkstedet ditt. Det er slike billed-tråder som er veldig nyttige for meg å bruke. Jeg har en far som er god på dette med muring/støyping. Greit å ha litt backup når man skal bygge sitt første bygg..hehe :) .
Det står kanskje i tråden din st.remi,men å stor innvendig takhøyde har du i ditt verksted? Jeg har dodgevan og en custom cab lastebil,så må tenke litt på dem å når man skal lage bygget 8) .

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet