AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 29. Apr 2026 14:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 10. Des 2009 10:46 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Har nettopp skaffet meg en meget god automatisk nedblendbar sveisemaske fra Ebay USA til under 1000 kr og tenkte at det kanskje kunne være interessant for flere.

Er klar over at det selges autodark masker for godt under denne summen hele tiden, men da er kvaliteten der etter. Jeg skjønte selv ikke forskjellen før jeg sveiste med en proff Speedglas maske på jobben. Det var bare Wow! i forhold til Biltema maska jeg har i garasjen.

Det er til stadighet til salgs løse autodark linser på Ebay. Både ubrukte og pent brukte. Noen av de er billigutgaver med relativt små glass, andre er proffe linser for Speedglas, Lincoln, Jackson og Miller masker. De proffe linsene koster nye over 200$ bare for linsa, men innimellom går de veldig billig på Ebay. Jeg vant tilslaget på min linse for bare 41$. Har sett andre linser gå for lignende summer etterpå også.

Da jeg hadde vunnet, kjøpte jeg en tøff Jackson maske med passivt glass som jeg visste den proffe linsen ville passe (det må selvsagt sjekkes på forhånd).
Hjelmen kostet ny bare 50$. Autodark linsen passet rett i og sammen ble dette en svært god hjelm med stort autodark glass.
Det er en annen verden ift gamle maska mi som forøvrig også har autodark linse, men er så mørk at autodark funksjonen i praksis ikke kan brukes.
Linsen jeg kjøpte ble aventert som "new without box" og hadde ingen synlige tegn på bruk.

Bilde

Bare som et julegavetips....

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 10. Des 2009 18:18 
Avlogget
Rookie
Rookie

Det ser jo ut til at du har gjort noen gode kjøp Hotrodder. Ser ut til at jeg selv må foreta noen
investeringer.
Angående automatiske masker har jeg kun erfaring med den jeg har tilgjengelig nå.
Har derfor undret meg litt over hvordan disse skal oppføre seg.
Den jeg bruker reagerer temmelig momentant. Men den reagerer også på f.eks. ei vanlig arbeidslampe
med lysstoffrør. Slik skal det vel ikke være? Er ihvertfall forstyrrende at den er så følsom.
Dernest egner den seg omtrent bare til punktsveising fordi den blir så mørk at en bare ser selve lysbuen.
Er det forskjell på linsene slik at noen er beregnet på pinnesveis og andre på MIG som jeg bruker?
Lysbuen er vel endel skarpere med pinnesveis.

1977 Chrysler Cordoba - under oppussing.
1974 Chevrolet Nova - tidligere bruksbil, tørt og trygt parkert.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 10. Des 2009 19:08 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Det skal finnes justeringsmuligheter på maska for de problemene.

All elektrisk sveising i stål har omtrent samme lys styrke. Men det variere ganske mye på natt synet i fra persjon til persjon, derfor er det styrkeforsjell på sveiseglasset.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 10. Des 2009 19:23 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Kan det forklare mine dårlige sveisinger?? :lol: :lol: :lol:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 10. Des 2009 20:10 
Avlogget
Rookie
Rookie

Har godt nattsyn jeg. Ihvertfall St. Hans natta :? :lol:

1977 Chrysler Cordoba - under oppussing.
1974 Chevrolet Nova - tidligere bruksbil, tørt og trygt parkert.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 10. Des 2009 20:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Den er justerbar både på følsomhet og mørkhet, ja.
Her er noen hjemmesider:
Jackson:
http://www.jacksonsafety.com/linkcheck.cfm?SubCatID=11

Miller:
http://www.millerwelds.com/products/weldinghelmets/

Lincoln:
http://www.lincolnelectric.com/helmets

Disse kjøpte jeg sveisemasken fra:
https://weldingsupply.securesites.com/c ... 0401:about

Husk alltid å bruke beskyttelsesglass BÅDE utenpå og inni hjelmen. Det blir svært raskt "sting" på autodark-linsen og følerne blir ødelagt dersom de blir truffet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Des 2009 00:48 
Avlogget
Get going
Get going

Min maske er en Jackson/Migatronic med Jackson 2200 autoblendeglass, justerbar mørkhetsgrad og følsomhet, går på solcelle, kjøpt på ProffPartner for ca 1200,-. Den har 2 beskyttelsesglass foran og 1 bak. Helt suveren å bruke.

Solcelle-delen sitter i overkant på dette glasset, jeg har brukt noen masker hvor dette sitter under synsfeltet, problemet som ofte skjer da er at hendene/pistolen ofte kommer i veien for solcelle-panelet og glasset slutter å blende, ganske morro å stirre rett inn i lysbuen da :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Des 2009 09:10 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Solcelle delen er kun for å hjelpe på batterilevetiden. Bruk oppladbare batterier, så tar de i mot lading fra solcelledelen når maska ikke oppbevares på et mørkt sted.
Følerne som styrer nedblenningen er de to små røde prikkene på hver side av solcellepanelet.
De enda dyrere linsene har 4 følere. Da sitter det 2 oppe og to nede.

Uten grafikken hadde min maske blitt et par hundrelapper billigere.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Des 2009 20:07 
Avlogget
Get going
Get going

Hotrodder skrev:
Solcelle delen er kun for å hjelpe på batterilevetiden. Bruk oppladbare batterier, så tar de i mot lading fra solcelledelen når maska ikke oppbevares på et mørkt sted.
Følerne som styrer nedblenningen er de to små røde prikkene på hver side av solcellepanelet.
De enda dyrere linsene har 4 følere. Da sitter det 2 oppe og to nede.

Uten grafikken hadde min maske blitt et par hundrelapper billigere.
Får skylde på sent på kvelden :oops: :mrgreen: det var jo selvsagt følerne jeg mente, har sett at disse ligger kun på undersiden (sammen med solcellene) på enkelte billigmasker, da kan man risikere effekten som beskrevet ovenfor 8)

Auto blend kassetter kan fås med både solcelle og batteri, og kun med solcelle uten utskiftbart batteri, som min maske har. Klarer meg helt fint uten batterimaske jeg :D

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet