AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 24. Jun 2026 04:22

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 07. Sep 2009 09:19 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Startmotorer er også en "artig" greie: Alle chevy small block festehull for starter er i tommer, så det er greit.

Men nyere startmotorer skal ha festeskruer hvor den ugjengede "kroppen" på skruen er metrisk(!)
Disse startmotorene har bittelittegrann romsligere hull for festeskruene enn de startmotorene som skal ha festeskruer der både gjengene og kroppen på skruen er i tommer.

Ettermarkeds skruer er oftest i tommer hele veien, for da er produsenten sikker på at de passer alle startere. Men tommeskruene blir egentlig litt for romslige i de metriske festehullene. Og festeskruene med metrisk kropp er veldig trange i festehull beregnet på tommeskruer.

Som oftest går det greit å mikse de litt om hverandre. Gjengene er jo uansett like for alle. Men har man en litt rundslitt anleggsflate for startmotoren på blokka, kan romslige festehull i starteren være nok til at den flekser litt, og skaper problemer.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 07. Sep 2009 13:02 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
I Canada bruker de kilometer og metriske mål på det meste. Celcius isteden for Farenheit også. Så det kan kansje tenkes at det er mer mm gjenger på Canadisk byggete biler. Mener å huske at Chevrolet gjorde et nummer av at når TPI motorene kom så skulle de gå over/hadde gått over til metrisk. Men de henger vel litt igjen.

Hvor lang er båten din foresten? Og hvor tykke er eksosrørene dine?
Og har du hørt om noen som har kjøpt 48X96 i trelastbutikken? Det er ikke bare amerikanere som henger litt igjen i gamle vaner...

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 07. Sep 2009 15:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Og skal du ha kjetting i metervare får du kortlenket om du ber om 3/8, og langlenket om du ber om 10 mm...
:?

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 09. Sep 2009 13:33 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 17. Feb 2007 02:59
Innlegg: 679
Bosted: Nesbyen
På min 1990 modell Taurus,er det blandet mm og tommer :) ! Der hadde montørene hos Ford ei bøtte med mm og tommer,så tok de antakeligvis venstre hånda nedi bøtta med mm og høyre i bøtta med tommer..hehe. Må ha dobbelt sett med verktøy når man skal skru Taurus. Ikke bare det.....la oss si du skal skru forstilling,på min bil er det mm på venstre sida og tommer på høyre :!: Jepp,og min er uskrudd pensjonistbil,han kjøpte bilen ny i Telemark hos Ford-forhandler,så dette med å blande mm og tomme veit jeg alt om :wink: ......

_________________
-1977 Ford LTD II Squire Wagon,351 M
-1979 Ford Ranchero GT,351 W
-1996 Pontiac Trans Sport


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 09. Sep 2009 15:05 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 01. Sep 2009 10:26
Innlegg: 141
Helt utrolig. Snakk om gradvis gå over til metrisk :D. Midt i en bil...

_________________
1993 Chevy Van Starcraft G30 SE EXT
2004 HPI Savage 25 1/8 Nitrobil

-*-If it ain't broken, try to improve it-*-


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Okt 2009 22:58 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 20:04
Innlegg: 100
Bosted: østlandet
GM begynte med (metrisk) millimeterskruer rundt 1978 som Roar skriver tidligere her. Rundt 1980 hadde de blå merking på millimeterskruer (som desverre blir borte med årene...). Jeg har hatt en 1980 modell der det var millimeter på karosseri, mens alt det tekniske (motor/ chassie) var tommeskruer.

_________________
Shine can never replace attitude


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Okt 2009 23:17 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 01. Sep 2009 10:26
Innlegg: 141
Glødepluggene er iallefall med tommemål. Fant også ut i dag at festet til skvettlappene er med tommeskruer :)

_________________
1993 Chevy Van Starcraft G30 SE EXT
2004 HPI Savage 25 1/8 Nitrobil

-*-If it ain't broken, try to improve it-*-


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 01. Feb 2010 08:00 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 14. Jul 2007 14:19
Innlegg: 542
Bosted: Sola
MM ? hva er det? Kjører kun standard
mest vanlig er 3/8" 7/16" 1/2" 9/16" 7/8" 1"
Men det er andre dimensjoner også både 32 og 16 deler

_________________
AK
Cadillac 1958 convertible, Camaro 1968, C-10 1964 stepside
http://www.58cadillac.net
Keep cruising!!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 01. Feb 2010 09:16 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Da jeg startet på rodden hadde jeg kun mm verktøy. Istedefor å kjøpe enda et pipesett og fastnøkkelsett, har jeg heller komplettert opp med enkeltvise tommepiper og fastnøkler ettersom behovet har meldt seg. Dette har funket fint for min del. Når har jeg 6-7 tommepiper og -fastnøkler og da dekker jeg inn det aller meste.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 01. Feb 2010 20:13 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Tor 22. Jun 2006 23:58
Innlegg: 620
Bosted: Porsgrunn
cadyarild skrev:
MM ? hva er det? Kjører kun standard
mest vanlig er 3/8" 7/16" 1/2" 9/16" 7/8" 1"
Men det er andre dimensjoner også både 32 og 16 deler


Ikke for å kverulere eller noe.. men isteden for 7/8" og 1", ville jeg vel sagt at 5/8" og 3/4" er mer vanlig.

_________________
Chevrolet USA#1


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 02. Feb 2010 00:55 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Mai 2007 14:11
Innlegg: 726
Bosted: Narvik,Norway / Iola, Wisconsin, USA
Jeg kjøpte meg et TengTools pipenøkkelsett med både metriske og tomme piper, alle størrelser. Kostet vel rundt 2000,- Veldig kjekkt å ha.

_________________
-39 gMc 1/2t flatbed 302cid 6cyl/th400
-55 gMc 1/2t fenderside 248cid 6cyl/hydramatic
-77 GMC 1/2t SB fenderside 350/th350 (Pontiac ohc 6 kandidat!)
-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 08. Mar 2010 23:20 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 08. Aug 2008 12:36
Innlegg: 343
Bosted: Ørje,Østfold
Har funnet både tommer og mm på begge mine biler.
Innteriørmessig finner jeg mm på capricen('77),og litt rund om kring.
Blazeren ('93) har jeg for det meste vert borti mm,men det er jaggu en god del tomme skruer der også!

_________________
1977 Chevrolet Caprice Classic - Pengesluket
1993 Chevrolet Blazer S10 Sport - SELGES!!
1993 Volvo 945 - Arbeidsbrakka


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 10. Mar 2010 09:21 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
57belair skrev:
cadyarild skrev:
MM ? hva er det? Kjører kun standard
mest vanlig er 3/8" 7/16" 1/2" 9/16" 7/8" 1"
Men det er andre dimensjoner også både 32 og 16 deler


Ikke for å kverulere eller noe.. men isteden for 7/8" og 1", ville jeg vel sagt at 5/8" og 3/4" er mer vanlig.


På 5/8 bolter går 16 mm fastnøkkel fint (det er 15,88 mm).
På 3/4 går 19 mm perfekt (det er 19,05 mm).

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 10. Mar 2010 10:05 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Hotrodder skrev:
57belair skrev:
cadyarild skrev:
MM ? hva er det? Kjører kun standard
mest vanlig er 3/8" 7/16" 1/2" 9/16" 7/8" 1"
Men det er andre dimensjoner også både 32 og 16 deler


Ikke for å kverulere eller noe.. men isteden for 7/8" og 1", ville jeg vel sagt at 5/8" og 3/4" er mer vanlig.


På 5/8 bolter går 16 mm fastnøkkel fint (det er 15,88 mm).
På 3/4 går 19 mm perfekt (det er 19,05 mm).



og legger man så litegranne rust til, så passer de som Hans i Grethe

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 12. Mar 2010 00:17 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Jan 2008 21:06
Innlegg: 1513
Bosted: Midland (Tr.heim)
Funka bra å skru av innerskjermene på Camaroen med 13 mm pipe. Virka som Hans i Grethe. Men tror de har vært av en gang etter 69, så kan jo være skifta skruer.

Har en snodig skiftnøkkel forresten. Den er både metrisk å tommer. :lol:

_________________
69 Chevy Camaro X11, LS1 6-speed (project Stealth)

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support