AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 27. Aug 2026 07:23

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 06. Feb 2008 01:21 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Bead-lock skrev:
Varmluftspistol?? Bilde

Har jeg ALDRI hørt om...

Var detta en skikkelig kraftig en du brukte?

Ja. Den er hot nok den ser du. Kan anbefale å bruke en samle dyse pån da. Jeg brukte en billig en fra Europris, ingen pro sak akkurat.

Terje :)

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 06. Feb 2008 09:15 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Jeg bruke en "gammel type" skibrenner av de høye smale typene. Det funket helt fint for meg.

Men jeg hadde litt problemet på et område med nesten helt rett, flat 0,9 mm plate. Den slo seg litt pga varmen. Er det profiler går det fint, men være forsiktige på rette flater.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 22. Feb 2008 18:05 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

spennende innlegg,har absolutt ingen erfaring med tinn men dette må prøves en deg hehe
få ta meg en tur til bead-lock og se på han når han holder på så lærer jeg vell kansje det hehe

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 23. Feb 2008 08:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hotrodder skrev:
Jeg bruke en "gammel type" skibrenner av de høye smale typene. Det funket helt fint for meg.

Men jeg hadde litt problemet på et område med nesten helt rett, flat 0,9 mm plate. Den slo seg litt pga varmen. Er det profiler går det fint, men være forsiktige på rette flater.

Skibrenner... :roll:

Er vel en mulighet for at den flammen kanskje blir vel stor...å dermed mye varmere på ett større felt...

Mener å huske slike problemer i begynnelsen når jeg brukte hva som fantes på bruket, får en kjøpte riktig utstyr... :roll:

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 23. Feb 2008 09:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

jan olsen skrev:
spennende innlegg,har absolutt ingen erfaring med tinn men dette må prøves en deg hehe
få ta meg en tur til bead-lock og se på han når han holder på så lærer jeg vell kansje det hehe

:wink:

kan jo være en mulighet det... :D

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 28. Mar 2008 14:43 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

ser du har skrevet at flussmiddelet kan kjøpes på wurth, hvor kan du få tak i selve tinnen og de der tre sleivene? mye koster dette her?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 29. Okt 2008 11:20 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Flussmiddel(berafiks), stenger og tresleiver, kan kjøpes på wurth og www.gasolin.no

Vi anbefale å prøve å lage deres egne sleiver også...
Da det er greit med forskjellige typer "spade"...

Å en godt brukt en er alltid best...sånn rett føre den burde vært hivd... :wink:

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 29. Okt 2008 11:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Å husk på at du skal ha Karosseri tinn, ikke tinn til andre formål...

Da dette karosseritinnet har ett "bredere" åpningstid/er bløtt så det kan formes, enn f.eks rørlegger/ventilasjonstinn...

Det går fra hardt til flytende på kun få grader...Da er det ikke lett å tinne karosseri med...
Desverre så er det en del gjerrigknarker som tester med slikt og det resulterer jo i at de banner detta tinngreiene opp og ned... :roll:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 12. Nov 2008 17:25 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Bead-lock skrev:
I denne tråden skal jeg vise en måte å tinne på, i dette tilfellet en bue som er byttet på en nesten ny Mazta 6.

For de som vil lære mere om karosseriarbeid, lakking, pinstriping og karosseriforming kan ta en titt på siden min...

http://www.racekustomservice.no

Her er det sveiset og slikkelig slipt ned, så all lakk og ureinheter er borte!

Bilde

Bilde

Man bruker Berafiks som er en type fluss middel...

Her kliner jeg på Berafiksen...

Bilde

Bilde

Sånn blir det!

Bilde

Etterpå varmer jeg overflaten til fluss middlet smelter....

Bilde

Å drar vekk den flytende overflaten med ett papir!

Bilde

Litt flere bilder av prosessen bort over buen....

Bilde

Bilde

Så er det å varme så mye at karosseri tinnet er formbart, men ikke så mye at det flyter!... å sklir ned på gulvet!

Bilde

For å forme tinnet bruker jeg tresleiver, de skal være inntrekt i olje, så derfor så har jeg svamp og olje oppi koppen!

Bilde

Så var det bare å forme nok, men ikke for mye...

Litt erfaring er godt å ha....

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Her er hele buen ferdig tinna!

Bilde

Å til slutt så må en slipe tinnet, å i dette tilfellet så brukte jeg en vinkel hyler... med 50 Papir...

Bilde

Må jo prøve å få det slettest mulig!

Bilde

Sånn, ferdig slipa!

Bilde

det finnes også en type filer, som dette....

Den er justerbar så bue innover og utover eller helt slett!

Bilde

Etter at tinnet er slipa er det viktig å vaske godt med tynner for å få vekk olja og skiten...

Så er det på med rondellen for å slipe alle overgangene i lakken og tinnet!

Bilde

Bilde

Så er det bare å blåse reint å kline på ett javnt fint lag med Kombi let Wurth sparkel!

Bilde

Bilde

flott leksjon om tinning:)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 12. Nov 2008 23:20 
Avlogget
Rookie
Rookie

hmm, ein biloppretter her....

Hvorfor bruke tinn egentlig?
Er jo møe bedre for bilen å bare sveise butt i butt, ei god grunning og sparkel.. Syns sjøl dette går fortere, men kan jo være noe i at jeg gjør det hver dag då...

Men må jo være ein grunn til at vi nesten ikke bruker tinn på profesjonelt nivå lenger...? men det er jeg ikke sikker på.. hehe... Blir jo så klart brukt litt, men ikkje på samme måte som før..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 13. Nov 2008 00:08 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Finsland skrev:
hmm, ein biloppretter her....

Er jo møe bedre for bilen å bare sveise butt i butt, ei god grunning og sparkel.. Syns sjøl dette går fortere, men kan jo være noe i at jeg gjør det hver dag då...

Men må jo være ein grunn til at vi nesten ikke bruker tinn på profesjonelt nivå lenger...? men det er jeg ikke sikker på.. hehe... Blir jo så klart brukt litt, men ikkje på samme måte som før..

:shock: sveisa :?: :?: e trudde dere lima plåt i dag e :lol: :lol:

Gmc ext 1500 6,5 diesel pickup 1994 4L80E Bruksbil
Chevrolet starcraft G301991 mod 4L80E

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 13. Nov 2008 01:49 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Finsland skrev:

Grunner til å bruke tinn i tilleg til sparkel (sparkler over tinnet til slutt) Tinnet flyter bedre inn i porer, siger ikke, sprekker ikke, trekker ikke foktighet og holder mye lengre for å nevne noe.

Grunnen til at dere proffe bilopprettere ikke bruker så mye tinn er vel som du skriver, det er mye raskere å bare sparkle. Og miljø aspektet, det er bly i tinnet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 13. Nov 2008 10:56 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

I tillegg holder tinnet i mange ti-år. Selv moderne høykvalitets sparkel blir hard og sprø etterhvert, men med gjennomsnitts total levetid på 17-18 år pr bil spiller det ingen rolle om sparkelen ikke holder så lenge.

Selv en fersk sparkel kan ikke måle seg i hverken vedheft eller fleksibilitet mot tinn. De som er uenige i det kan gjøre flg enkle eksperiment: Legg sparkel og tinn på to like platebiter. Etter det har tørket, bøy bitene frem og tilbake. Tell antall ganger. Bøy gjerne helt til platen ryker. Tinnet holder ofte LENGRE enn platebiten. Sparkelen sprekker og slipper platebiten etter noen få bøyinger frem og tilbake.
Grunnen er ført og fremst at tinnet ikke "limer" seg til platen slik som sparkelen gjør. Det binder seg kjemisk. Det vil si at det "gror sammen" med metallet, eller vulkaniserer seg. Noe som også beviser dette er jo at tinnet fester best når overflaten på metallet er HELT glattpolert. Ikke rubbet.

Å sveise 0,9 mm plate butt i butt tør jeg påstår mange proffer heller ikke gjør, da det tar masse tid. Og gjør de det bruker de TIG, som de fleste amatører ikke har eller behersker.

Vil også tro det har med produksjonsmetoder å gjøre. Karosserier settes sammen på en annen måte idag. I tidligere tider sveiste man jo på både takplater og bakskjermer blant annet.
I dag er det mer at ting falses sammen, punktsveises på baksiden og kittes i skjøten (se f.eks langs siden på en VW Caravelle... )
Det holder omtrent så lenge bilen er forutsatt å brukes og that's it.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 13. Nov 2008 21:36 
Avlogget
Rookie
Rookie

Bippe skrev:
Finsland skrev:

Grunner til å bruke tinn i tilleg til sparkel (sparkler over tinnet til slutt) Tinnet flyter bedre inn i porer, siger ikke, sprekker ikke, trekker ikke foktighet og holder mye lengre for å nevne noe.

Grunnen til at dere proffe bilopprettere ikke bruker så mye tinn er vel som du skriver, det er mye raskere å bare sparkle. Og miljø aspektet, det er bly i tinnet.

Det er klart tinn flyter inn i porer, men vist du sveise butt i butt, så må du jo heil sveise, og da skal det ikkje være noen porer, å når du først bytter ein del, så skal det jo ikkje være ein haug med sparkel/tinn oppå der, bare litt...
hehe..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 13. Nov 2008 21:40 
Avlogget
Rookie
Rookie

vi limer ein del nå om dagen ja, men det kommer helt ann på hva det er for noe.. sveiser en del ennå...

blir punktsvest en del også ja, men alt som det har vært... er det punkta, blir det punkta... hehe..

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support