Jeg har lært mye om sveising igjennom skolen.. Ja det er lurt og sette klypa nærmest mulig der du skal sveise.. og man bør ABSOLUTT ta av batteri polen av flere grunner.. sveiset litt rust på bilen for par uker siden, å glemte og ta av plusspolen
Hadde seriøse problemer med bilen etterpå.. først var batteriet tomt.. fikk start hjelp og kjørte litt men av en eller annen grunn villle ikke batteriet ta til seg strøm (splitter nytt batt.) Hadde kjørt fra særp til fr.stad og parkert og rusla litt rundt.. når jeg skulle starte, var bilen tom for strøm.. fikk starthjelp av andre biler på tur og rekke.. bilen startet ikke.. tok frem et multimeter og skjekket.. når jeg vred på tenninga så sank spenninga fra 13,9 -> 6,7v (kortslutning i starter?).. jeg koblet dirkete pluss fra batteri til coil for og prøve på litt sterkere gnist. av en eller annen grunn gikk spenningen brått ned til "bare" 11V men bilen startet.. lot bateriet stå på lading i 2netter på svak strøm.. Etter det har det ikke vært noen problemer.. Batteriet lader, og bilen starter.
Bare husk og ta av den polen!! man kan brenne eller kortslutte elektriske komponenter, og tydlighvis tappe batt.. i værste fall kan det bli ødelagt har jeg hørt..
Og at tektyl tar fyr, det er standard om du ikke skraper bort i nærområdet.. pass på og ikke sveis i nærheten av vinduet på bilen.. metallet kan vri eller "slå" seg og da sprekker ruta nesten garantert.
Et par tips i tilegg til alle andre gode her, er og ha på et skjerf av 100% bomull.. og ullsokker.. og en liten "sveise-lue"