Morten73 skrev:
Jeg ser artikler hvor det står at ved import av veteranbil blir norsk moms beregnet av kjøpesum (fra Bill of sale) pluss frakt. I min naive verden tenker jeg at den summen som står på Bill of sale er en sak mellom kjøper og selger, og at de to derfor kan bli enig om en hvilken som helst sum som skal stå på papiret. Hvor mange dollar som faktisk blir flyttet fra konto til konto er noe helt annet.
Rent hypotetisk, hvis dette hadde blitt gjort, så ville det vært momsunndragelse med påfølgende risiko for straff. Men igjen, rent hypotetisk, er det mulig å gjennomføre dette? Det er jo i så fall et alvorlig hull i skattesystemet. Jeg har ikke ønske om å snyte staten for det de forlanger, og håper heller ingen andre gjør det. Kom med deres tanker om dette.
Dette er ikke "et hull". Det er skatte/avgifts unndragelse. Akkurat som enhver selvstendig næringsdrivende til enhver tid har muligheten til å jobbe svart, ta i mot penger under bordet, oppgi mindre inntekt til myndighetene enn han faktisk har, etc etc.
Et hull i lovgivningen er noe du ikke kan bli tatt for. Blir du tatt for dette, finnes det i høyeste grad lover mot det.
Vær også oppmerksom på at selger i USA også kan bli straffet. Det er forbudt ved lov i USA å oppgi feil sum på fakturaer, også ved eksport ut av USA.
Og kjenner jeg straffesystemet i Norge og USA rett, blir straffen minst like hard for selger som for kjøper...