AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 28. Mar 2024 15:20

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ford Crown Victoria
InnleggSkrevet: Ons 29. Jul 2015 19:32 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 15. Jul 2015 05:11
Innlegg: 5
Bosted: Sandvika
Hei,
Er en mann på 43 som vurderer å importere en «nyere» Crown Victoria fra USA, f.eks denne:

https://www.carsforsale.com/vehicle/details/6822817

Er det «lov» å ta inn disse i Norge? Eller er det noe med denne biltypen som gjør at
den ikke vil bli godkjent?

Annonser som dette tyder jo på at det er lov:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... de=9986934

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... rough=true

Denne politibilen ble også importert i sin tid:

http://www.abcnyheter.no/motor/2014/07/ ... g-fa-tak-i

Og så er det jo en del av dem i Sverige:

http://www.blocket.se/eslov/Mercury_Gra ... ?ca=11&w=3

Hvis man kan ta de inn, så kommer man til importpris.

Hvis jeg ikke har misforstått noe med bruken av tollens importkalkulator,
så ser det ikke ut som importprisen for en 2004 modell er helt avskrekkende heller.

Man fyller altså inn disse 4 tallene (Co2, Nox, Hk og vekt) og da får man totalprisen.

Co2: 280 (fra en svensk annonse)
Nox 150 (3 alternativer fra tollens tabell ettersom hvilken årsmodell)
Hk: 250 (varierer vel litt)
Vekt: ca 1840

Da får man dette regnestykket :

Pris bil: ca.50000kr
Merverdiavgift: 12 330,00
Engangsavgift:
Avgift for egenvekt: 150 754,90
Avgift for motoreffekt: 111 248,36
Avgift for CO2: 324 765,10
Avgift for NOx: 7 066,50
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 593 834,86
Bruksfradrag (80 %): - 475 067,89
Totalt i engangsavgift: 118 766,97
Vrakpantavgift: 2 400,00
Total i avgifter for dette kjøretøyet: 133 496,97
Totalpris for dette kjøretøyet inkl. avgifter: 182 816,97

Stemmer denne beregningen?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Crown Victoria
InnleggSkrevet: Ons 29. Jul 2015 23:39 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 28. Okt 2007 13:23
Innlegg: 822
Bosted: Hommelvik, (trondheim)
Har kikket litt på disse selv ved en tidligere anledning, men gjør deg selv en tjeneste nå og vent til iallefall i oktober, da blir det nye avgiftgrunnlaget sendt til høring etter hva jeg har forstått... Da blir det troligvis mindre avgift på disse bilene ved import :)

_________________
65 Chevy Chevelle street legal bil
56 Chevy 210 Bel Air
67 Chevy Impala med ls1 og 4l60e
68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Crown Victoria
InnleggSkrevet: Tor 30. Jul 2015 21:31 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Co2 tall fra USA blir ikke godkjent i Norge. Enig med doey, vent litt.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Crown Victoria
InnleggSkrevet: Fre 31. Jul 2015 15:27 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 28. Mar 2012 10:56
Innlegg: 88
Bosted: Vennesla
doey skrev:
Har kikket litt på disse selv ved en tidligere anledning, men gjør deg selv en tjeneste nå og vent til iallefall i oktober, da blir det nye avgiftgrunnlaget sendt til høring etter hva jeg har forstått... Da blir det troligvis mindre avgift på disse bilene ved import :)



X2

_________________
72 Cheyenne Fleetside
1979 Oldsmobile Cutlass Cruiser


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Crown Victoria
InnleggSkrevet: Fre 31. Jul 2015 16:41 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 15. Jul 2015 05:11
Innlegg: 5
Bosted: Sandvika
Chevy63 skrev:
Co2 tall fra USA blir ikke godkjent i Norge. Enig med doey, vent litt.

Hvorfor er Lincolnen og Mercuryen i linkene over godkjent da?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Crown Victoria
InnleggSkrevet: Fre 31. Jul 2015 17:19 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 28. Okt 2007 13:23
Innlegg: 822
Bosted: Hommelvik, (trondheim)
Det er ikke det at bilene ikke blir godkjent men du får ikke ta de inn på alternativ beregning av avgifter... Alternativet er at du finner en bil i Sverige som det står oppgitt co2 på, disse tallene får du bruke i Norge!

_________________
65 Chevy Chevelle street legal bil
56 Chevy 210 Bel Air
67 Chevy Impala med ls1 og 4l60e
68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Crown Victoria
InnleggSkrevet: Fre 31. Jul 2015 17:31 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 15. Jul 2015 05:11
Innlegg: 5
Bosted: Sandvika
doey skrev:
Det er ikke det at bilene ikke blir godkjent men du får ikke ta de inn på alternativ beregning av avgifter... Alternativet er at du finner en bil i Sverige som det står oppgitt co2 på, disse tallene får du bruke i Norge!

OK, sånn å forstå.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Crown Victoria
InnleggSkrevet: Lør 01. Aug 2015 20:32 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 15. Jul 2015 05:11
Innlegg: 5
Bosted: Sandvika
doey skrev:
Det er ikke det at bilene ikke blir godkjent men du får ikke ta de inn på alternativ beregning av avgifter... Alternativet er at du finner en bil i Sverige som det står oppgitt co2 på, disse tallene får du bruke i Norge!

Dette ble litt uklart. Så la meg omformulere det litt.
Kan det svenske co2 tallet 280 brukes til å beregne importprisen på bilen som befinner seg i USA, slik jeg har gjort
i første innlegg?

Stemmer det at jeg på det nåværende tidspunkt må betale ca 183000 totalt for en bil som koster 50000 kr ?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Crown Victoria
InnleggSkrevet: Søn 02. Aug 2015 19:24 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Ta en tlf. eller/og send en mail til SV. For å få beregnet avgift på grunnlag av Co2 tidligere, måtte du teste den aktuelle bilen, du kunne altså ikke bruke "naboens" papirer på den samme beregningen. Dette kan jo sef ha forandret seg, men for å være sikker, må du spørre de som faktisk skal godkjenne papirene.
Det er jo samme idioti som gjør seg gjeldene når en bil må godkjennes på 1.15, og ikke på generelt grunnlag. Kan vel ikke tenke meg annet enn at SV sitter på papirer, som viser hva som måtte endres på en bil som faktisk ble typegodkjent i Norge.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Crown Victoria
InnleggSkrevet: Man 24. Aug 2015 19:59 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 22. Jun 2015 20:53
Innlegg: 4
Jeg har en '07 Police Interceptor på vei til Norge nå.
Skal ikke være noe problem å få denne registrert på paragraf 1-15. Du trenger (som vanlig):
1. Clear US Title
2. Teknisk registreringsinfo - til beregning av avgifter - vekter, effekt osv. Dette kan du få av AMCAR
3. Carfax/Autocheck - til beregning av avgifter - info om førstegangsregistrering (bruksfradrag)
3. 100% original bil - dvs at ALT av politieffekter er fjernet (om du går for en tidligere cruiser vel og merke)
4. "Riktige" farge på lys

For det siste punktet er det kun baklys som er utfordrende. Du kan gå for 98-00 som har separate oransje blinklys i baklykta. Alle modeller siden har røde blink som er kombinert med bremselys. Du trenger da å splitte brems- og blink-signal samt bytte lykter (eller finne en annen løsning for å få oransje lys ut av en rød linse).

CO2-tall brukes forresten ikke for US-bil etter paragraf 1-15. Det brukes motorvolum som utgangspunkt.

Jeg skal enkeltgodkjenne denne for registrering etter ankomst og ombygging av lys. Så vil jeg vente med å betale engangsavgiften til den har blitt noe redusert. Er ca. 220k nå, 170k i mars når den oppnår 8 års bruksfradrag.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Crown Victoria
InnleggSkrevet: Man 07. Sep 2015 20:43 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 15. Jul 2015 05:11
Innlegg: 5
Bosted: Sandvika
P71 skrev:
Jeg har en '07 Police Interceptor på vei til Norge nå.
Skal ikke være noe problem å få denne registrert på paragraf 1-15. Du trenger (som vanlig):
1. Clear US Title
2. Teknisk registreringsinfo - til beregning av avgifter - vekter, effekt osv. Dette kan du få av AMCAR
3. Carfax/Autocheck - til beregning av avgifter - info om førstegangsregistrering (bruksfradrag)
3. 100% original bil - dvs at ALT av politieffekter er fjernet (om du går for en tidligere cruiser vel og merke)
4. "Riktige" farge på lys

For det siste punktet er det kun baklys som er utfordrende. Du kan gå for 98-00 som har separate oransje blinklys i baklykta. Alle modeller siden har røde blink som er kombinert med bremselys. Du trenger da å splitte brems- og blink-signal samt bytte lykter (eller finne en annen løsning for å få oransje lys ut av en rød linse).

CO2-tall brukes forresten ikke for US-bil etter paragraf 1-15. Det brukes motorvolum som utgangspunkt.

Jeg skal enkeltgodkjenne denne for registrering etter ankomst og ombygging av lys. Så vil jeg vente med å betale engangsavgiften til den har blitt noe redusert. Er ca. 220k nå, 170k i mars når den oppnår 8 års bruksfradrag.


Fra USA da eller?
Har du brukt et importfirma?
Hvor mye kom frakten på?

Regner med at de 4 punktene går av seg selv hvis man engasjerer et importfirma.
Problemet blir vel da å finne en bil som befinner seg i nærheten av en havn .

Jeg skal eventuelt helst ha en helt «normal» LX utgave, ikke noe som har vært politibil.
På noen P71 mangler også detaljer som den nedfellbare albuestøtten i midten.
Codepaden over dørhåndtaket er også en litt kul detalj som ikke finnes på alle.
Også kan man legge merke til om displayet på dashbordet/speedometeret er av den grønne, digitale typen,
eller den mer normale analoge rundingen.

Motorvolum på disse er vel da 4600ccm fra 4,6l.

Hvis dette er riktige tall i unntakskalkulatoren:

Slagvolum: 4600
Nox: 150
Vekt: ca1840
Motorefekt: ca220

Da får jeg totalpris på 136 451,61 for en 2000 modell.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Crown Victoria
InnleggSkrevet: Man 07. Sep 2015 21:20 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 22. Jun 2015 20:53
Innlegg: 4
Du kan sikkert finne et firma som kan gjøre alle 4 punktene, men de aller fleste vil nok nøye seg med å levere deg bilen ferdig momset med en Clear Title.
Jeg har ordnet alt selv. Det er ganske straight forward. Frakten kom på ca 19k inkl norsk mva. Da kommer spedisjonsgebyrer i tillegg. Dette er delt containerfrakt fra Los Angeles. Du sparer en del ved å shippe fra east coast, men da blir det vanskeligere å finne en rustfri bil, spesielt hvis den er så gammel som 2000. Det er forøvrig forholdsvis overkommelige fraktpriser innenlands opp til 3-400 miles distanse.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Crown Victoria
InnleggSkrevet: Man 14. Mar 2016 19:59 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 22. Jun 2015 20:53
Innlegg: 4
Glemte helt å oppdatere her. Godkjente Crown Vic'n for registrering etter paragraf 1-15 i høst. Hadde time på Drammen trafikkstasjon. Gikk veldig greit. Hadde med registreringsdata fra AMCAR, utskrift av carfax, og hadde på forhånd risset inn understellsnummeret på rammen ved høyre forhjul. Angående lys:
● fjernet orange parklys foran - kombipære park/blink. Klippet "polene" til parklys på selve pæren.
● orange parklys (corner marker) - byttet til hvit w5w. Godkjent "under tvil". Lyser noe mer enn 45° til siden.
● splittet brems/blink-signal fremme ved blinker module (kuttet 1 ledning). La separert bremsesignal bakover til pre-facelift 98-00 "godkjenningslamper" med orange blinkglass. Kjøpte disse på ebay. Non-OEM Crown Vic deler er dirt cheap.

Jeg trenger nå "kun" å punge ut engangsavgiften til tollvesenet før jeg kan dra på vegvesenet og hente ut skilter. Det er ikke superhast enda. Siden bilen er 06, er det fortsatt generøst med avgifter for en gammel Ford.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Crown Victoria
InnleggSkrevet: Man 14. Mar 2016 21:13 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Bilder må vi få... :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Crown Victoria
InnleggSkrevet: Tir 15. Mar 2016 01:26 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 22. Jun 2015 20:53
Innlegg: 4
Har bare disse i MEGA-størrelse. Tatt i skumring. Da ser også en $1200-paint job feilfri ut. :D For en artig bil! Neppe noen annen bilmodell som er portrettert like mye på TV gjennom historien. Det lokker frem smilet hos de fleste.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support