AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 19. Apr 2026 23:07

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: import av hotrod??
InnleggSkrevet: Ons 06. Jun 2007 00:31 
Avlogget
Rookie
Rookie

Har sett på mange kjekke "ford"på nettet.Dette er flotte hot rod`er men tenker at staten vil lage kluss ved import med tanke på dokumentasjon og avgifter(bil mod1940 ford..motor chevrolet 350,85mod..osv)
Noen som har kjennskap til denne problemstillingen?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 06. Jun 2007 08:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ta kontakt med ACCN i Trondheim eller NSRA. De vet hva som brukes av regler for å få dette til.

Jeg bygger hotrod selv, men baserer meg på en bil som ble importert til landet i 1937. Dermed gjelder godkjenningsreglene fra 1937 for byggingen. Dette er helt andre problemstillinger enn de som importerer holder på med.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 06. Jun 2007 19:14 
Avlogget
Rookie
Rookie

Takker for info.skal sjekke opp i dette.Frykter at dette blir en vanskelig og dyr affære.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 06. Jun 2007 22:09 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hotrod er dessverre ikke billig. Og prisene i USA på bra eksemplarer er høyere enn her hos oss. En bra hotrod med stålkarosseri coupe eller åpen går sjelden under 35000$.

Det går an å bygge rimelig hotrod. Hvis man f.eks bruker en 4 dørs bil av et litt ukurant merke, Chevy small block, 350 automat, Opel Commondore forstilling, Toyota Hi Lux eller Volvo bakaksel osv.

Men dette er ikke bra nok for de fleste. Det skal være coupe eller roadster og uansett hvilken stil det dreier seg om skal det være "de rette" delene. Da blir det dyrt.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: rod
InnleggSkrevet: Tor 07. Jun 2007 17:08 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

hei
hvis det står at den er godkjent som ombygd rod i title fra usa skal det være en kurant sak og få det godkjent her i norge,men den må ha skjermer av en eller annen type.
har nettop kjøpt en 4 dørs 33 plymouth som jeg skal bygge til en 2 dørs delivery med 3" taksenking.kjøpte forstilling i deler fra usa,ble 800$ og da skal jeg lage traversen selv.kjøpte en dodge van for og få motor og gear.har liggende en 8 3/4 bakaksel som jeg skal korte inn selv.skal prøv meg på et budsjett bygge men det er lett og ta av.lurer litt på luft belger,skal da bruke 5" belger forran og 6" bak for og få litt mjukere fjæring.
mvh runar

1934 plymouth coupe hot rod
1934 plymouth sedan prosjekt

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 08. Jun 2007 09:01 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Mopar Man kommer med et bra eksempel på utgangspunkt for en budsjett-bygget og samtidig tøff rod: Basere seg på mye arbeid selv og bil / deler som ikke så ofte brukes.

Ved slike bygg det et par ting man må være oppmerksom på (som jeg er overbevist om at Mopar man har full kontroll på, men som jeg nevner likevel):
For eksempel å kjøpe et sett løse bærearmer pluss spindler og basere seg på å lage framtraversen selv, krever at byggeren har god innsikt i caster, camber, acerman vinkler, bump steer og andre geometriske prinsipper forstillingen jobber etter. Blir det feil, blir bilen vanskelig/håpløs/livsfarlig å kjøre med.
Også en gammeldags forstilling med stiv aksel har faste prinsipper man må ta hensyn til.

Så er det dette med planlegging. En rod er liksom aldri "ferdig". Når man bygger fra bunnen av bygger man egentlig "versjon nr 1" som gjerne er influert av byggerens ønske om å få den på veien innen rimelig tid. Videre "foredling" av rodden kommer så senere.
Dersom versjon nr 1. er bygget slik at drivverk, gearkasse og bremser må byttes når man begynner å trimme motoren, blir det fort dyrt likevel. "Do it right the first time" sier amerikanerne og det ligger noe i det. Om rodden ikke trenger servobremser, skiver, tokrets system forsterket gerkasse og melomaksel med en slapp smallblock på 130 hk, må kanskje alt dette byttes ut når motoren byttes ut med en lettere oppskremt utgave på kanskje 350-400 hk.

Og når det gjelder dette med å bytte kam, topper, innsug, stempler, veiv, osv, så er det størst utvalg og billigste priser på Chevrolet small block. Vondt å svelge og urettferdig for Mopar og Ford entusiaster, men slik er det. Bare ta en titt i f.eks Summit Racings katalog.

Og Ford Flathead som er et typisk motorvalg i enhver Ford retro-rod, er IKKE billig! Prisene på gamle Ford gromdeler er helt avsindige etter at rat-rod ble mote.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: forstilling
InnleggSkrevet: Tir 12. Jun 2007 00:58 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

har kjøpt bærearmer oppe og nede samt spindler og bremser og tannstang allt mustang II.tenkte og kjøpe traversen fra fatman men vil stå litt friere med og lage den selv slik at jeg kan variere litt på høyden og fjærer og demper muligheter.nedre bærebru tror jeg skal være kurant og lage mens infestninger til øvre a-armer skal jeg lage mens den står i et forstillingsapparat.da tror jeg at jeg skal få med det meste av vinkler.har en kompiss som jeg skaffa mustang forstilling til så jeg har muligheter til og ta noen mål først.skal bli artig og begynne på noe nytt og spennende.skal prøve og få den ferdig til neste sommer.

Vedlegg:
Filkommentar: 33 plymouth
bilde 1.jpg
bilde 1.jpg [ 29.2 KiB | Vist 4825 ganger ]

1934 plymouth coupe hot rod
1934 plymouth sedan prosjekt
Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet