AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 10. Jun 2026 17:48

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Fiktiv sum på Bill of sale
InnleggSkrevet: Tor 19. Aug 2010 13:12 
Avlogget
Rookie
Rookie

Jeg ser artikler hvor det står at ved import av veteranbil blir norsk moms beregnet av kjøpesum (fra Bill of sale) pluss frakt. I min naive verden tenker jeg at den summen som står på Bill of sale er en sak mellom kjøper og selger, og at de to derfor kan bli enig om en hvilken som helst sum som skal stå på papiret. Hvor mange dollar som faktisk blir flyttet fra konto til konto er noe helt annet.

Rent hypotetisk, hvis dette hadde blitt gjort, så ville det vært momsunndragelse med påfølgende risiko for straff. Men igjen, rent hypotetisk, er det mulig å gjennomføre dette? Det er jo i så fall et alvorlig hull i skattesystemet. Jeg har ikke ønske om å snyte staten for det de forlanger, og håper heller ingen andre gjør det. Kom med deres tanker om dette.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Aug 2010 13:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Klok av skade #-o Tolla har full oversikt over dine konto overføringe til utlandet.

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Aug 2010 13:41 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Cash is king :twisted:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Aug 2010 13:55 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hehe, bra Hakkannen:-) Jeg sender en bunke med brukte, umerkede sedler i en brun konvolutt;-)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 20. Aug 2010 08:29 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Morten73 skrev:
Jeg ser artikler hvor det står at ved import av veteranbil blir norsk moms beregnet av kjøpesum (fra Bill of sale) pluss frakt. I min naive verden tenker jeg at den summen som står på Bill of sale er en sak mellom kjøper og selger, og at de to derfor kan bli enig om en hvilken som helst sum som skal stå på papiret. Hvor mange dollar som faktisk blir flyttet fra konto til konto er noe helt annet.

Rent hypotetisk, hvis dette hadde blitt gjort, så ville det vært momsunndragelse med påfølgende risiko for straff. Men igjen, rent hypotetisk, er det mulig å gjennomføre dette? Det er jo i så fall et alvorlig hull i skattesystemet. Jeg har ikke ønske om å snyte staten for det de forlanger, og håper heller ingen andre gjør det. Kom med deres tanker om dette.

Dette er ikke "et hull". Det er skatte/avgifts unndragelse. Akkurat som enhver selvstendig næringsdrivende til enhver tid har muligheten til å jobbe svart, ta i mot penger under bordet, oppgi mindre inntekt til myndighetene enn han faktisk har, etc etc.
Et hull i lovgivningen er noe du ikke kan bli tatt for. Blir du tatt for dette, finnes det i høyeste grad lover mot det.

Vær også oppmerksom på at selger i USA også kan bli straffet. Det er forbudt ved lov i USA å oppgi feil sum på fakturaer, også ved eksport ut av USA.
Og kjenner jeg straffesystemet i Norge og USA rett, blir straffen minst like hard for selger som for kjøper...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 20. Aug 2010 13:08 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Tollvesenet går faktisk inn og sjekker alle dine kontoer (og kona, bror og far din også), og er det mistanke om momsunndragelse kan du faktisk pådra deg en god del ubehageligheter. Du må dessuten dokumentere overførselsbeløpet.

Vedr. om selger i USA blir straffet - amerikanske myndigheter har helt andre satsingsområder enn faktura forfalskninger på biler som skal eksporteres - så mange amerikanere er nok villig - spørsmålet er om du skal ta sjansen!

Cash?? Er nok ikke lurt å valse rundt i downtown LA med baklomma full av 100 dollar sedler...

2007 Jeep Patriot Limited
2011 Jeep Compass Limited

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 20. Aug 2010 16:18 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

fleetwood skrev:
...Cash?? Er nok ikke lurt å valse rundt i downtown LA med baklomma full av 100 dollar sedler...

Det gjelder å ha et hissig utseende (og gjerne et balltre med spiker i baklomma) :mrgreen: Neida, det var mest ment som en spøk :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 20. Aug 2010 22:25 
Avlogget
Get going
Get going

Viss tollvesenet tviler på att summen er rett, så er det faktisk ditt problem å bevise att tollvesenet tar feil. #-o
Eg veit om konkrete tilfeller der tollvesenet har tatt beslag i bilen og nekta å levere den ut før bileigar har komt med ein "ny" pris på bilen. :roll:
Vil ikkje gå inn på nærmare detaljer i dette tilfellet, men det ordna seg til slutt. =D>

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 20. Aug 2010 22:27 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Er det mulig å gjennomføre bankran? Ja det er det, men det er også straffbart.

Same question, same answer

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 22. Aug 2010 13:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Strengt tatt skal du vel også oppgi evt. deler du har kjøpt til bilen, og fått montert der borte (nye hjul, ny cab osv), samt evt arbeid som er gjort etter kjøpet (ny lakk osv).

Men de som oppgir dette til tolla kan vel telles på ei hånd?

Kjøper du f.eks et prosjekt, står det jo ingenting om bilen evt. mangler motor. Da er det jo selvsagt rimeligere å få noen til å skru inn f.eks en crate-motor der borte, enn å få en slik ettersendt..

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 22. Aug 2010 17:27 
Avlogget
Get going
Get going

Hakkannen,dårlig å simpelt svar og bemerkening.skal du skrive her på forumet så syntes jeg at du skal skrive seriøst når du først skal si det du har på hjertet. [-X

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 22. Aug 2010 23:03 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

dodge1969 skrev:
Hakkannen,dårlig å simpelt svar og bemerkening.skal du skrive her på forumet så syntes jeg at du skal skrive seriøst når du først skal si det du har på hjertet. [-X

jaha :shock: å keffer d da :wink:

80 Chevrolet Malibu Sedan
01 Jeep Grand Cherokee
#_______________________#

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 23. Aug 2010 14:09 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

fleetwood skrev:
Vedr. om selger i USA blir straffet - amerikanske myndigheter har helt andre satsingsområder enn faktura forfalskninger på biler som skal eksporteres - så mange amerikanere er nok villig - spørsmålet er om du skal ta sjansen!

Det er sikkert mulig, men legg merke til tekst om akkurat dette som stadig oftere dukker opp i Ebay annonser i USA.

Tror også at mange selger ser på det som litt "gnålete" å be om å få satt ned fakturasummen. Holdningen er gjerne at dersom du ikke har råd til å kjøpe greiene, så skaff deg heller en billigere hobby...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 23. Aug 2010 19:59 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

[quote="fleetwood"]Tollvesenet går faktisk inn og sjekker alle dine kontoer (og kona, bror og far din også), og er det mistanke om momsunndragelse kan du faktisk pådra deg en god del ubehageligheter. Du må dessuten dokumentere overførselsbeløpet.

Du mener vel her at de KAN sjekke, om det er mistanke om unndragelse?
Jeg tviler på at de sjekker ALLE som importerer bil ol.
Og OM de sjekker; da har man vel rett til å få vite at man er sjekka, eller kommer til å bli det(?)

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 23. Aug 2010 21:29 
Avlogget
Get going
Get going

[quote="Nitro66Du mener vel her at de KAN sjekke, om det er mistanke om unndragelse?
Jeg tviler på at de sjekker ALLE som importerer bil ol.
Og OM de sjekker; da har man vel rett til å få vite at man er sjekka, eller kommer til å bli det(?)[/quote]

Tja, når du kommer tassende på tollen for å betale momsen så sjekker de bankoverføringer i ditt navn, det har de iallefall gjort med meg.
Og nei, de spør ikke om tillatelse til det.

Se en 1989 Cadillac Allanté Road Test her:
http://www.youtube.com/watch?v=RIJJZIGTsDM

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet