AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 24. Aug 2026 14:40

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 17. Mar 2010 08:08 
Avlogget
Rookie
Rookie

Har en i familien som akkurat nå er på vei og henter en veteranbil jeg har kjøpt i California via Ebay. Problemet er at California (sammen med noen andre stater) forlanger en salgs-avgift på nesten 10%, i tillegg til stive registreringsavgifter (disse satsene er høyest av alle statene i USA). I Nevada selges prøveskilt til kun $9, mens derimot den utplyndrede staten California har måtte øke sine avgifter.

Men bilen skal ikke registreres der, den skal bare kjøres direkte ut av denne staten og til NY. Men til dette kreves prøveskilt, som i California antagelig ikke er å skaffe uten å betale disse avgiftene eller gjøre en full registrering (?)

Michigan har samme problemet, men der slapp vi unna sist ved å få låne salgsfirmaets prøveskilt til å få bilen ut av staten, den ble da stemplet som "export" fra forhandleres dørstokk.

Noen som har vært borti dette og vet hvordan man slipper de unødvendige avgiftene i California? Kan legge til at prøveskilt ("temporary tags" eller "temporary plates") i USA er merkelig ukritisk. Er vanlig at folk bruker fotokopi av tidligere skilt, men er viktig at forsikringen som tegnes separat er i orden.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 17. Mar 2010 21:07 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Siden bilen skal exporteres, så skal du ikke betale sales tax eller registrerings avgifter.
Da jeg handlet min bil fra et firma der borte betalte jeg ikke sales tax eller registrerings avgift, og ingen problemer med å leige prøveskilt på bilen heller

MyGallery

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 18. Mar 2010 02:32 
Avlogget
Rookie
Rookie

Men var dette i California? Det er store forskjeller fra stat til stat. Jeg frykter at stater som bl.a. California og Michigan er strenge på dette. Jeg frykter at eneste muligheten til å slippe unna avgiften i California er at en tredjeparts transportør må inn i bildet. Dette må også dokumenteres, og bilen må da fraktes ut med trailer eller direkte til ship. Jeg søkte og fant denne linken her:

http://ca.answers.yahoo.com/question/in ... 329AAy7shi (When I buy a used car in California, do I have to pay California state tax if it is being exported to Canada?)

Men jeg har ikke gitt opp ennå og prøver å se om det lar seg gjøre å slippe unna.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 19. Mar 2010 00:01 
Avlogget
Get going
Get going

Hei Hornblaster

Ta å send en mail Tomas Loddby (kjent svenske) han jobber på Socal Shipping. Han kan alle regler i California.
mail socalshipping@roadrunner.com eller så kan du kontakte Lasse Norin på mail http://www.norinsexport.com
Han driver Norins export. Håper det løser seg.

/Finduz

1950 Ford shoebox
1953 Mercury Monterey
1968 Ford F-100 shortbed

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 21. Mar 2010 03:05 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei. Nå ble det dessverre slik at rotehodet som skulle kjøre bilen gjennom USA mistet lappen (sertifikatet) dagen før flyavreisen. :x Mer presist: mistet ved å miste det ut av lommene. :evil:

Han tør ikke kjøre gjennom hele USA uten lappen. Midlertidig sertifikat gjelder kun i Skandinavia. Han var tenkt å kjøre ruten gjennom sørlige del av USA og der er det ofte kontroller på veiene pga Mestizosene som strømmer inn.

Dermed fikk vi et tilbud på henting av bil (dette var i innlandet oppover en fjellvei) med shipping fra vestkysten. Dette viste seg også var eneste mulighet for å slippe Tax og DMV-utgiftene (USAs biltilsyn). For det viste seg at selgeren måtte skriftlig rapportere til myndighetene om export, innen 5 dager etter salget / kontraktsskrivingen (for å slippe alle avgiftene)! Temmelig komplisert, så alt er ikke bedre i USA.

Nå hadde jeg planlagt at vedkommende skulle kjøre med bilen med 455-maskin innom steder som Summit Racing og Ebay-selgere på veien for å handle inn snadder til bilen (ta med i kofferter på flyet, 2 stk med totalt 43 kg), men nå røk jo denne muligheten takket være rotehodet :x

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 6 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet