enda skrev:
takk for mange svar.. dette skrev og sendte jeg til amerikaske bildeler i dag klippt og limt inn:
"Hei igjen.
En fordeler er ingen slitedel, men en er ment til å vare lenger enn 5 år. fordeler lokk og rotor er slitedeler.
Dette kan det ikke være noen diskusjon om.
Deres fordeler holdt ca 60 mil før den gikk i stykker. Synes dere det er normalt/riktig?
Etter Kjøpsloven jeg har minst 2 års garanti. Hvis ikke hadde det ikke vært noe poeng å kjøpe den hos et norsk firma.
Da kunne jeg like greit bestilt den selv billigere fra Summit Racing. (Dere informerte forøvrig ikke at fordeleren kom fra Summit Racing)
jeg forventer av dere løser denne saken raskt, ellers så må jeg ta saken videre..
mvh Edin Abelseth
--------------------------------------------------------------------------------
From:
info@amerikanskebildeler.noTo:
enda87@hotmail.comSubject: Re: HEI fordeler kjøpt 04.05.2009
Date: Mon, 11 Oct 2010 19:39:24 +0200
hei.
det er 1 års garanti på slitedeler.
"
Ser du har skrevet at du har en garanti på 2 år. kansje jeg har formulert meg litt feil, men du har ikke garanti, men reklamasjonsrett, jeg vil også spesifisere at det er lettere å vinne en sak, når du kun bruker 2 års regelen og ikke 5 års regelen..
Du har nå klaget skriftlig og kommer du ingen vei, tar du saken vidre til Amcar. (vist du er medlem) eller forbruksrådet.
En garanti er et løfte fra en produsent, importør eller selger, som skal gi deg rettigheter utover forbrukerkjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven regulere dine rettigheter hvis det oppstår feil på den varen du har kjøpt.
Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. For ting som er ment å vare vesentlig lenger, f.eks. radio- og tv-apparat, mobiltelefon og komfyrer er fristen fem år.