AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 01. Mai 2026 22:08

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 03. Feb 2012 02:29 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei

Er helt fersk på dette men har lest litt rundt.

Har fått helt dilla på Ford F-100 ´69 til ´72. Den må ha PS, PB og 390 med automat.
Har satt meg litt inn i dette med frakt og hva jeg må gjøre når den kommer til Norge. Men jeg er skikkelig usikker på det med selve betalingen, Title og papirer generelt, og om jeg faktisk får bilen i det hele tatt (lurt trill rundt).

Jeg vil nok ordne det slik at befrakter henter bilen hos selger. Derfor må jeg også se etter en bil som ikke ligger helt øde til, slik at det ikke blir for dyrt. Jeg hadde ikke tenkt å gi mere enn 5000$. Er forsåvidt ute etter en som er tilnærmet original. Er det lite rust med rette plater og bilen er i god teknisk stand, så er jeg fornøyd. Lakken får heller være så som så.

Men:

Er det slik at det er vanskeligere å importere en bil fra 1970 og oppover enn en fra feks 1969? Mener å ha lest dette ett sted. Må også motor være original?

Er det bruksbegrensninger på en veteranbil også?

Hvordan forsikre meg om at jeg virkelig får bilen?

Hvilke papirer er det et must å tenke på?

Gi meg gjerne tips om en god og rimelig befrakter.

Hilsen nybegynner;)

Sist endret av Torsen67 den Fre 03. Feb 2012 16:53, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 03. Feb 2012 04:42 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Har selv en 67 F100 som bruksbil om sommeren og har vært en problemfri bil.

Biler 1971 og nyere må være originale, så det lønner seg å kjøpe en 70mod og eldre.

Skal du importere bil fra USA må den ha en clean title, dvs at den ikke er belånt.

Roll On Roll off Frakt her i fra Tx til drammen er ca 12000kr inkl IF forsikring.

Bilde
67 F100 stepside*75 Buick LeSabre cab*72
Malibu 350 Tx*48 Hudson Tx*48 Pontiac Silver Streak Tx*
97 Lincoln Tx

Sist endret av pontchief den Søn 05. Feb 2012 16:33, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 03. Feb 2012 09:31 
Avlogget
Get going
Get going

Som nybegynner på import er det en del å tenke på, men langt fra umulig: )

Det du absolutt må ha med av papirer er orginal Title og Bill of Sale, er det en såkalt Salvage Title på bilen så finner du en annen bil. Gjør deg selv en stoor tjeneste og kjøp en bil eldre en 71, da er de tekniske kravene mye enklere og kan importeres som vanlig bruktbil med fri bruk. Nyere en 71 må importeres som bevaringsverdig kjøretøy med strenge krav til orginalitet og bruksbegrensinger.

Så selve kjøpet. Jeg er en som aldri kjøper usett, har en kompis som er hekta på akkurat slike pick-up'er og vi har tatt hjem en del slike de siste åra. Vi har kikket på nærmere 100 stk. der borte nå, og det er stor forskjell på teknisk stand på biler i din prisklasse. Det virker som de fleste selgere mener at bilen deres er verdt $5000 uansett stand bare den ser grei ut. Så mitt beste råd er og ofre en uke ferie og reis bort og kjøp bilen kontant, har du ikke mulighet til det så bør du nesten droppe prosjektet for og kjøpe en slik vil usett så er du garantert å bli skuffet når bilen hentes på kaia. Når jeg kjøpte siste bilen i høst så kikket jeg på 8 biler før jeg fant en god kandidat. De kostet alle rundt $5000 og et par var ordentlige vrak verdt kanskje $1000.

1956 Chrysler New Yorker Town & Country
1956 Chrysler Windsor Limousine

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 03. Feb 2012 14:27 
Avlogget
Rookie
Rookie

Da tror jeg nok jeg vil gå for en 69-70 mod. Kanskje greit å investere i en mann som kan ta en titt for meg også. Kan vel kanskje finne en totalpakke her.
En befrakter som ser på bilen, ordner papirer og betaling samt befrakter bilen? Hva tror dere? Er det noen norske transportører som er gode på dette til en fornuftig pris?

Tore

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 03. Feb 2012 15:36 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Trur du finner mange i Norge som driver med dette, det er også mange i sverige danmark og USA som jobber med dette.

Selv har jeg brukt internett sider og leitet meg fram etter biler, så har jeg tatt kontakt med folk i området for å besikte bilene.

Velger du container frakt i stede for roll on roll off båt. kan du få med deg masse deler. noe du ikke får i en roll on roll off båt.

Jeg har altid anbefalt. norusonline det er norske folk. dem har fått seg en skrape i lakken oss meg, så blir nok en stund til jeg bruker dem igjen, men er mange her inne som bruker dem og sikkert er mere fornøyd en meg. dem har nok også stor krets i USA som kan sjekke biler for deg

Nå bruker jeg rinkers. dem tar inga ekstra for deler som ligger med bilen. kan bygge stor trekasse og fylle med deler.

Skulle du slite med å få noen til å besiktige bilen du ønsker å kjøpe, er det bare å legge inn et spørsmål, her inne, så er det garantert noen som kjenner noen som kjenner noen som kan gjøre det. etter man fikk internett og facebook og diverse forum. så er ikke USA så langt unna :D

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 03. Feb 2012 17:01 
Avlogget
Rookie
Rookie

Høres bra ut grogei. Er det stor prisforskjell på frakt? Til å begynne med, så blir det nok bare bil og ikke deler. Greit å gi bilen en status og ta det med parts etterhvert.

Det eneste jeg kan komme på som jeg ville skiftet ut er dekk og felger. Har enda ikke sett en bil med de hjula jeg vil ha. Tanken er å få på sånne magnum retro felger som bla satt på Torino´n. Det og senke bilen litt ville gitt det utseende jeg vil ha. Når man får F100 litt lav så virker den heller ikke så stor.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 03. Feb 2012 18:33 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Betaler ca 1200 dollar for begge måtene. da kommer det norsk havneavgift i tillegg. dette er fra øst kysten, er ikke så steike mye dyrere fra vest kysten.
så han som får det for 1200kr fra TX må jo ha kjempe avtale :wink:

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 03. Feb 2012 20:37 
Avlogget
Get going
Get going

Hei varför köper du inte grogei sin ford pickup visserligen är det en -64 men en f-100 den är på båt nu på väg till Norge,rätt pris är det på den också FINN-kode: 32753875 då slipper du leta i Usa den här kan du titta på innan du bestämmer dej rekkeseksern är det bara och byta ut mot v8

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 03. Feb 2012 22:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Kom en på finn i dag til 30000kr. Med noske skilt!390 motor tilogmed
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=32995452

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 04. Feb 2012 04:39 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

peter skrev:
Hei varför köper du inte grogei sin ford pickup visserligen är det en -64 men en f-100 den är på båt nu på väg till Norge,rätt pris är det på den också FINN-kode: 32753875 då slipper du leta i Usa den här kan du titta på innan du bestämmer dej rekkeseksern är det bara och byta ut mot v8

x2

68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 04. Feb 2012 10:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Takk Takk for at dere tipser om bilen min. Trur nok det er en grei bil i forhold til prisen, men det er dette med V8 motor, som denne mangler.

Har mest sansynlig kjøper på bilen. blir det ikke noe av det, får bilen seg en mellom landing i Polen med nytt skinn interiør og lakkering, før jeg tar den hjem og letter en V8 inn i den. da er det straks en litt finere bil.

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 04. Feb 2012 19:18 
Avlogget
Rookie
Rookie

Bilen til grogei er sikkert fin den, absolutt. Men det er ingenting med den bilen som oppfyller mitt ønske, bortsett i fra at det er en f-100.

Ny motor og autom, PS, PB og ny lakk. Da blir det fort litt mye jobb. Jeg har ikke en gang en garasje;) Men har tilgang på en garasje som jeg kan okkupere for en helg hvis man plutselig må bytte en girkasse eller noe. Han er heldigvis glad i å skru på gamle biler selv.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 04. Feb 2012 21:33 
Avlogget
Get going
Get going

Torsen67 skrev:
Bilen til grogei er sikkert fin den, absolutt. Men det er ingenting med den bilen som oppfyller mitt ønske, bortsett i fra at det er en f-100.

Ny motor og autom, PS, PB og ny lakk. Da blir det fort litt mye jobb. Jeg har ikke en gang en garasje;) Men har tilgang på en garasje som jeg kan okkupere for en helg hvis man plutselig må bytte en girkasse eller noe. Han er heldigvis glad i å skru på gamle biler selv.

jo jag förstår dej men det jag tänkte är att grogei sin kommer till Norge snart och du kan se på den i lugn och ro och det tar inte en helg för att byta till v8 och automat men det är du som bestämmer,tänkte bara att när man köper bil i Usa så kan man antingen ha en jävla tur eller så kan man gå på en kämpe smäll och att häva ett bilköp till Usa,ja det kan du bara glömma tro mej det är många som har provat och det är ingen som har vunnit,men som sagt det är du som är chefen

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 05. Feb 2012 12:47 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Torsen67 skrev:

Problemet med mange av bilene som kommer hit har rust som er dekket over av selgeren, så bilen ser veldig fin ut på bilder. Den verste jeg har vert borti hadde store rust skader i ramma som var sparklet igjen. Da blir det fort mye enklere å bytte motor og montere noe utstyr.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 05. Feb 2012 16:34 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

grogei skrev:
Betaler ca 1200 dollar for begge måtene. da kommer det norsk havneavgift i tillegg. dette er fra øst kysten, er ikke så steike mye dyrere fra vest kysten.
så han som får det for 1200kr fra TX må jo ha kjempe avtale :wink:

Var en skriveleif, skulle selvføgelig være 12000kr :oops:

Bilde
67 F100 stepside*75 Buick LeSabre cab*72
Malibu 350 Tx*48 Hudson Tx*48 Pontiac Silver Streak Tx*
97 Lincoln Tx

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet