espengarman skrev:
Hei! Følger denne tråden da jeg har samme utfordring selv!
Hittil har jeg gjort det slik, og det har fungert:
FRAKT:
- Jeg kikka på tre norske speditør selskap. Alle hadde fordeler og ulemper. Jeg fikk pris angivelser på Ro-Ro og Container fra de som kunne tilby det. Container er mye dyrere, men du kan ha med deg mye i bilen. Ro-Ro kan du ikke ha med noen enn reserve hjul og jekk.
- Jeg engasjerte Motorships.no. RO-RO var beste løsning for min situasjon, stort sett pga en hvis dato jeg måtte ha bilen i Norge. Det går mye hyppigere avganger med Ro-Ro skip, slik at bilen kunne komme frem til garantert tid. Motorship arrangerte henting av bilen hjemme hos meg, ca ei uke før avgang. Det betalte jeg ekstra for. Overfarten fra Port of Newark New Jersey til Drammen via Bremerhaven antok ca 25 dager.
- Bilen ble henta som avtalt 2dre Mai og frakte til Port of Newark. Der venta den på lager ca ei uke før lasting ombord og avreise med Wallenius-Wilhemsen MS Tijuca til Bremerhafen. Bilen ankom Drammen 3de Juni og lagres der til jeg henter den 17te Juni.
- Jeg aner ikke om det har skjedd noe skade på bilen ennå.
- Jeg ankommer OSL den 17ende Juni og tar tog til Drammen for å hente og kjøre bilen hjem. Det blir interessant om alt klaffer når bilen skal løslates og gjennom toll. Motorships.no har vært flinke med å svare spørsmål. De krever at fakturaen betales fullt før de slipper bilen, og de kan ikke betales med VISA aller MasterCard. Jeg har måttet opprette bank konto i Norge, med mye legitimasjonskrav og overføring av penger for så å kunne betale fakturaen. Det virka tungvindt for utenlandske kunder, men det må jo være flest Nordmenn som bruker de, uten problem å betale fakturaer.
FORSIKRING:
- Min Amerikanske forsikring selskap skrev ut forsikring på kollisjon og skade på bilen under transport og opphold i Skandinavia i tre måneder, det kosta ingenting ekstra.
- Jeg betalte 408,75 Euro til et tysk forsikring selskap for 2.500.000 for Liability Insurance i to måneder fordi min egen selskap dekka ikke det.
www.tourinsure.de ANNET:
- Brikke til veiavgifter. Jeg bestilte brikke gjennom Fremtind.no, den sendes til min norske adresse og jeg får rabatt på avgifter. Det var fort gjort, men jeg vet ikke om jeg bruker denne, eller bare la den sitte igjen hjemme. Online systemet deres er ikke oversiktlig for meg, jeg fikk ikke redigert noen små feil i min Profil. Det ga ikke mye tillit og var litt skuffende.
- Jeg syns Epass24.com var mye enklere å sette opp. De leser skilt nummeret uten å måtte ha brikke og trekker avgiftene automatisk fra min MasterCard. Jeg får ikke rabatt, men deres online platform virker mye mer oversiktlig og tilgjengelig for en type some meg.
- Jeg meldte meg inn i AmCar Klubben med min norske adresse og har veiassistanse. Jeg hadde allerede meldt meg inn i NAF også. Litt impulsivt, og litt Smør på Flesk, men tja, slik er jeg.
Krysser fingrene!
- Erlend