streetracer skrev:
Når du justerer motoren for mest effekt vil kjørbarhet og delvis forbruk bedres og. En feiljustert motor går dårlig, blir mindre kjørbar og kan gi høyere forbruk. En riktig tunet motor går bra, er kjørbar, og har greit forbruk. Skal du tyne på forbruk vil effekten gå ned og kjørbarhet kan bli dårligere.
enig her.. når man tuner en motor er det for å få riktig dysesørrelse, justring av ventiler på mekanisk kam, riktig åpning av vacuum sekunder om man har det, grunntennning og tenningskurver, vekter i fordeler osv, aks pumpe osv osv mange ting her. får motoren for mye bensin, går den dårligere også.
etter min oppfattning tuner man en motor så den går best- mest effekt og da er den da også bedre og billigere å kjøre.
det er når man bygger motoren man må tenke på hva slags motor man vil ha, hva man skal bruke den til og derretter velge riktige deler.
jeg velger å bremse i motor i benk mest fordi jeg vil slippe å ta motoren ut igjen skal det være noe galt/lekasjer osv. + jeg slipper å dra med hele bilen på henger nå vinterstid. og litt fordi jeg vil finne ut hvor mye som er kun i motor da

skal se om jeg får bruke mine headers og min vannpumpe, slik at det blir så likt som mulig som i bilen..