AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 28. Jun 2026 00:21

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 30. Okt 2006 23:17 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 08. Mai 2006 22:48
Innlegg: 46
Bosted: Skotselv.
Er det noen som kan forklare i detalj hvordan denne boksen fungerer?
Sitter på en 73 Dart 225, og er visst noe som ble montert da bilen ble solgt ny her i norge (?)

Trenger jeg egentlig å gjøre noe som helst med den?


Vedlegg:
DSC00019.jpg
DSC00019.jpg [ 43.34 KiB | Vist 6399 ganger ]
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 06. Nov 2006 08:35 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 08. Mai 2006 22:48
Innlegg: 46
Bosted: Skotselv.
Ingen?

Er det noen som vet hva den kalles på engelsk da? Så kan jeg søke litt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 06. Nov 2006 10:35 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 00:33
Innlegg: 5285
Bosted: Brønnøysund/Bosque County Tx
cannister filter

Står en beskrivelse her.
http://www.freepatentsonline.com/5058693.html

_________________
Per Arne Sund

Bilde
67 F100 stepside*75 Buick LeSabre cab*72
Malibu 350 Tx*48 Hudson Tx*48 Pontiac Silver Streak Tx*
97 Lincoln Tx


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 06. Nov 2006 11:38 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 08. Mai 2006 22:48
Innlegg: 46
Bosted: Skotselv.
Tusen takk :)

Da ble jeg en hel del klokere.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 06. Nov 2006 12:06 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 20:04
Innlegg: 100
Bosted: østlandet
Søk på Charcoal Canister. Da får du mange treff!

Boksen inneholder porøse kullbiter. Boksen er som regel koblet til lufting på drivstofftanken og flotørkammeret på forgasseren. Boksen samler bensindamp når det er overskudd på det og sender den dampen tilbake til motoren senere. Den sparer dermed miljøet ved å ta vare på bensindamp. I praksis sparer den dermed bensin (selv om det er microskopisk), og du slipper en del ubehagelig bensindamplukt. Det er med andre ord ingen ulemper og den bør jo slik sett bevares.

Jeg har en bil der den er fjernet og en bil der den fortsatt er på plass. Det fungerer greit i begge tilfeller. Pass på at du ikke får for lite lufting på flotørhuset om du fjerner den.

Som en litt morsom avsporing kan det nevnes at innholdet i boksen (de porøse kullbitene) har en ekstrem absorbsjonsevne på grunn av at de har så stor overflate (innvendig og utvendig). Et gram har en overflate som tilsvarer to tennisbaner. En må samtidig tillegge at det er snakk om et lett materiale.

Charcoal Canister (Evaporation Control System)
This system is designed to prevent the release of gasoline vapors into the atmosphere. Although EVAP systems vary they all contain one similar component. This component is the Charcoal Canister. The canister is responsible for storing gasoline vapors from the vehicle's fuel tank/s and carburetor float bowl (if applicable) until the engine is ready to burn them through the combustion process.
Bilde

The charcoal canister is usually located in one of the far corners of the engine compartment. It is normally a black container filled with charcoal pellets that absorb fuel vapors. Not all charcoal canisters however are located in the engine compartment. Some vehicles manufactures have mounted their canisters closer to the vehicle's gas tanks in-order to maximize space efficiency. See your vehicle's "Underhood Emissions Information" label or a local certified repair shop for location information. Find this component and insure it is connected properly.

http://smogtips.com/charcoal.cfm

_________________
Shine can never replace attitude


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 06. Nov 2006 13:24 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 08. Mai 2006 22:48
Innlegg: 46
Bosted: Skotselv.
Takker :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 06. Nov 2006 20:26 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 26. Feb 2006 17:33
Innlegg: 1167
Bosted: Langevåg, Bømlo
det var faktisk ganske nyttig informasjon! hadde det i den gamle bilen min, og lurte jo da naturligvis på hva dette var! takk for info! :D

_________________
87 Chevrolet S10 Pickup Viper powered
08 Cadillac BLS Wagon

Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support