AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

Speedometer hopper mye (kun ved lav hastighet)
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=11&t=28364
Side 1 av 1

Forfatter:  Askarius [ Tir 23. Mai 2023 02:05 ]
Innleggets emne:  Speedometer hopper mye (kun ved lav hastighet)

Som nevnt i overskriften, vi har nylig kjøpt en 1968 Mustang coupe, hvor speedometernåla hopper noe voldsomt ved lav hastighet (under 25-30MPH)
Ved høyere hastighet fungerer alt helt fint.
Er det da speedometer wire'n som er sliten, eller er det mer sannsynlig at det er noe annet?
Er ingen mekaniker, så for øyeblikket lever etter "learn by doing" prinsippet, så håper noen har gode tips her

Forfatter:  Pappa Wolf [ Tir 23. Mai 2023 17:36 ]
Innleggets emne:  Re: Speedometer hopper mye (kun ved lav hastighet)

Centrifugalkraft er det som får nålen din til å bevege seg.

Dvs. wiren blir drevet av drevet i girkassen, logisk nok.
I spedometeret driver rotasjonskaften en segring rundt, som det sitter en motvekt på.
så lenge friksjonen mellom segring og wire er konstant, vil nålen bevege seg jevnt.
Men på så gamle biler, vil fettet som sitter der, ofte være hardt, og fult av urenheter.
Og derfor vil segringen ha glattere partier, hvor friksjonen er lavere, og andre partier hvor friksjonen er høyere.
Derfor hopper nålen din.
Har du motet til det, så kan du demontere og rense, og smøre på nytt fett.
men bare så det er sagt, det er ikke noen enkel operasjon.

Forfatter:  Askarius [ Tir 23. Mai 2023 20:52 ]
Innleggets emne:  Re: Speedometer hopper mye (kun ved lav hastighet)

Pappa Wolf skrev:
Centrifugalkraft er det som får nålen din til å bevege seg.

Dvs. wiren blir drevet av drevet i girkassen, logisk nok.
I spedometeret driver rotasjonskaften en segring rundt, som det sitter en motvekt på.
så lenge friksjonen mellom segring og wire er konstant, vil nålen bevege seg jevnt.
Men på så gamle biler, vil fettet som sitter der, ofte være hardt, og fult av urenheter.
Og derfor vil segringen ha glattere partier, hvor friksjonen er lavere, og andre partier hvor friksjonen er høyere.
Derfor hopper nålen din.
Har du motet til det, så kan du demontere og rense, og smøre på nytt fett.
men bare så det er sagt, det er ikke noen enkel operasjon.


Hei. Takk for utfyllende svar!
Tror du det er mulig å få dette til for en nybegynner?
Tenker vi får overleve med hoppenåla ut sesongen så kanskje demontere når bilen settes inn for vinteren. Er det noen spesiell type fett som skal brukes her eller?

Forfatter:  Pappa Wolf [ Ons 24. Mai 2023 00:47 ]
Innleggets emne:  Re: Speedometer hopper mye (kun ved lav hastighet)

På punktet ang fett er jeg like blank som deg. men har hørt at blant annet avtrekker fett (vi snakker våpen her) kan brukes.
Men ta å stikk inn på den lokale bilopphuggeren, og plukk med deg et speedometer fra en gammel bil.
Det kan du øve deg på. og da kan du jo bruke en drill til å drive speedometeret.

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/