AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 27. Jun 2026 22:55

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Montere hengerfeste
InnleggSkrevet: Tir 28. Mai 2013 22:27 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 24. Aug 2009 09:16
Innlegg: 14
Bosted: Vestfold
Jeg har planer om å montere hengerfeste på god bilen, men lurer på erfaring.

Ved å søke på google finner man firmaer som utfører dette, dog ikke nødvendigvis spesifisert mot klassikere...
Hva er å anbefalle, tilpasse et feste man finner selv, eller få montert av firma? (enklere mot bt kanskje?)

(tenker her generelt, min bil hadde amerikansk hengerfeste en gang i tiden, så håper jeg finner kabling under der et sted)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Montere hengerfeste
InnleggSkrevet: Tir 28. Mai 2013 23:00 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 24. Aug 2009 09:16
Innlegg: 14
Bosted: Vestfold
Fant en veldig fin side her, for kjøp av tilpasset hengerfeste, men de sender kun innenlands (og ikke postboks)
http://www.uhaul.com/MovingSupplies/Tra ... =3769&ship

Da må man kjenne noen der eventuelt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Montere hengerfeste
InnleggSkrevet: Ons 29. Mai 2013 07:44 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 04. Mai 2009 07:20
Innlegg: 304
Bosted: Porsgrunn
Bare få laget/kjøpt et feste, monter det og kjør i veg..
Det er det hele...
You got it ?

_________________
1966 Buick Electra 225 Convertible
1971 Chevrolet C10 fleetside 350/350/12
2000 Ford "Big Foot" Power Stroke V8 RV
1997 Tahoe
http://cadillac.abcblogg.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Montere hengerfeste
InnleggSkrevet: Ons 29. Mai 2013 15:49 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
tommys skrev:
Bare få laget/kjøpt et feste, monter det og kjør i veg..
Det er det hele...
You got it ?


er det virkelig så enkelt, vet at når jeg jobbet på verksted og monterte trekk krok, så måtte bilen inn til biltilsyne og vekten måtte inn i vognkortet, er dette forandret ?

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Montere hengerfeste
InnleggSkrevet: Ons 29. Mai 2013 15:56 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 04. Mai 2009 07:20
Innlegg: 304
Bosted: Porsgrunn
er nok det ja....ihvertfall på veteraner...

_________________
1966 Buick Electra 225 Convertible
1971 Chevrolet C10 fleetside 350/350/12
2000 Ford "Big Foot" Power Stroke V8 RV
1997 Tahoe
http://cadillac.abcblogg.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Montere hengerfeste
InnleggSkrevet: Ons 29. Mai 2013 15:59 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Kjempe flott

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Montere hengerfeste
InnleggSkrevet: Ons 29. Mai 2013 16:12 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 21. Feb 2011 14:05
Innlegg: 183
Bosted: Stokkøya og Trondheim
Sakset fra lovdata, ser ingen merknader for veteran

§ 38-1. Generelt om tilhengerkopling, drag

1. Oppheves.

2. Frem til 1. juni 2017 gjelder følgende: Del av tilhengerkopling som er montert på trekkende kjøretøy (trekkdel) og den del som er montert på tilhenger/tilhengerredskap for å koples til trekkdelen (dragdel), skal være solid utført, godt festet, lett og sikker å betjene og sikker mot utilsiktet løsing. Etter 1. juni 2017 gjelder følgende: Del av tilhengerkopling som er montert på motorvogn (trekkdel) og den del som er montert på tilhenger/tilhengerredskap (dragdel) skal være solid utført, godt festet, lett og sikker å betjene og sikker mot utilsiktet utløsning.

Tilhengerkopling som tilfredsstiller kravene i direktiv 94/20/EF, eventuelt direktiv 97/24/EF, kapittel 10, når det gjelder to- og trehjulede motorvogner, anses å oppfylle kravene i første ledd. Tilhengerkopling til jordbruks- eller skogbrukstraktor som tilfredsstiller kravene i direktiv 89/173/EØF vedlegg IV, eventuelt som endret ved direktiv 97/54/EF eller direktiv 2002/1/EF, ev. som erstattet ved direktiv 2009/144/EF, anses også å oppfylle bestemmelsene i første ledd.

3. Godkjent kjøretøy skal fremstilles for ny godkjenning dersom det utstyres med trekkdel for tilhenger/tilhengerredskap, se § 6-8.
0 Endret ved forskrifter 22 mai 2008 nr. 483, 26 mai 2011 nr. 555, 26 juli 2011 nr. 793, 27 sep 2011 nr. 955.



§ 38-2. Tilhengerkopling på bil

1. Bestemmelsene i nr. 1-3 gjelder for personbil og varebil.

2. Bilens trekkdel skal ha tydelig og varig merking som angir fabrikat og største tillatte tilhengervekt.

For trekkdel som er typegodkjent i henhold til direktiv 94/20/EF er merking som angitt i direktivet tilstrekkelig.

3. Bilens trekkdel skal ha en kule med diameter 50 mm.

_________________
Så lenge det står FORD i grillen er jeg ikke så nøye på hvilken bil jeg har
Right now: `65 Mustang HT, 289 Twin Turbo 4spd MT - '01 F-250, 6,8 V10 - `71 17m Turnier RS 2,8 - `93 Taurus GL 3,8


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Montere hengerfeste
InnleggSkrevet: Ons 29. Mai 2013 16:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
ja veteran i dag er jo 1983 mod og dette vil jo forandre seg, så synes det var litt rart at veteran biler skulle ha egne regler på tilhenger feste. men så jobber jeg ikke på verksted lenger og er overhode ikke oppdatert, men trur jeg ville sjekket nøye før jeg mekket noe selv

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Montere hengerfeste
InnleggSkrevet: Ons 29. Mai 2013 17:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
I gamle dager var det fullt lovlig å lage sine egne fester. Og det var ikke krav til merking etc.Derfor kan mange veteraner ikke oppfylle dagens krav.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Montere hengerfeste
InnleggSkrevet: Ons 29. Mai 2013 17:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
v8power skrev:
I gamle dager var det fullt lovlig å lage sine egne fester. Og det var ikke krav til merking etc.Derfor kan mange veteraner ikke oppfylle dagens krav.


Hva med det han skal lage i dag? ikke det han skal lage i gammle dager

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Montere hengerfeste
InnleggSkrevet: Tor 30. Mai 2013 01:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Jeg har laget mine egne flere ganger. HVa tilsynet synes aner jeg ikke. IKke bryr jeg meg heller. Det får være grenser for hva de legger seg opp i.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Montere hengerfeste
InnleggSkrevet: Tor 30. Mai 2013 06:09 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 04. Mai 2009 07:20
Innlegg: 304
Bosted: Porsgrunn
samme her.
Har aldri hørt noe etterpå,
ingen har spurt....

_________________
1966 Buick Electra 225 Convertible
1971 Chevrolet C10 fleetside 350/350/12
2000 Ford "Big Foot" Power Stroke V8 RV
1997 Tahoe
http://cadillac.abcblogg.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Montere hengerfeste
InnleggSkrevet: Lør 01. Jun 2013 02:05 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 24. Aug 2009 09:16
Innlegg: 14
Bosted: Vestfold
Hva folk her føler for BT, hjelper ikke mye. (nei, jeg kan ikke skryte av positive følelser den veien selv), men det hjelper fryktelig lite den dagen man faktisk blir stoppet og møter en kranglefant.

Nå er det også slik, at jeg har et lite håp om å øke hengervekten, med tanke på 90% regelen. (har mine tvil, men kan da prøve) Men da en fordel med papirer regner jeg med.
Har vel 1060 kg idag, som er 3500 - totalvekt. (her går vi etter tekniske krav ja)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Montere hengerfeste
InnleggSkrevet: Lør 01. Jun 2013 02:35 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 06. Nov 2009 19:36
Innlegg: 326
Jeg var nettopp på vegvesenet angående hengervekt på Electraen min. Fikk beskjed om at så lenge jeg fikk dokumentasjon fra Amcar, skulle de skrive vekta inn i vognkortet umiddelbart.

Så snakka med Amcar, og fikk papirene i posten i går. 90% av egenvekt, dermed 1800 kg hengervekt. Skal levere lappen til vegvesenet til mandagen. :-)

_________________
Bilde

1981 Buick Electra Stageway/Armbruster airportlimo - Chevy 350 / th350
1990 Chevrolet Suburban 2500 - 6,2 diesel / th400


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Montere hengerfeste
InnleggSkrevet: Lør 01. Jun 2013 18:09 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 20. Feb 2009 03:26
Innlegg: 113
Bosted: ULSTEINVIK
Hei.
Dette emnet har vore diskutert tidlegare...nyttig info her.
viewtopic.php?f=28&t=15036&hilit=slepe%2A

Minner om at tilhengere IKKJE har ansvars-forsikring, det er BILEN sin forsikring som skal dekke evt. skade utført av henger.
Skulle uhellet vere ute, punktering, eller kva som helst, tipper EG forsikrings-selskap vil leite etter måter å sleppe unna å måtte betale....

Om gutta med slikkepotten har kontroll, og bilen ikkje har slepevekt i vognkort,
tvilar eg på om du får med vogna videre.... sannsynlegvis får du letta lommeboka som straff...
Sannsynligheita for dette aukar dess større vogn du drar på TRUR eg.

Gjer ting skikkeleg når du først er i gang....

_________________
INGEN JOBB ER SÅ ENKEL AT DEN IKKJE KAN GJERAST FEIL !!!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support