AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 27. Jun 2026 22:55

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 47 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 17. Feb 2013 23:03 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 13. Aug 2012 21:18
Innlegg: 57
vet ikke om detta var riktig plass på fporumet å plassere, men prøver.

driver å skal ha tak i en kl B bil. derav å for å kunne dra en del tunge hengere pga har kun klasse BE.

men så når jeg ser meg ut noen biler, og sjekker om dem går på klB osv, så er jo haugvis av dem uten hengervekter. 0kg. ikke lov å dra 750kg trillebår engang.

var i samtale med biltilsynet om detta, og alle vet vel åssen det går. nei må kontakte fabrikant og få dem til å sende brev med stempel og underskrift på hvor mye bilen kan dra.

ser å andre biler, samme årsmodeller og samme type bil, og tillatte totalvekter er like, dem kan jo plutselig dra 2600-3500 osv.

sett på 90 talls vaner, personbil regga og vare grønnskilt regga. diverse chevy pickup 1990 og litt oppover.. mye av det samme.


så noen som har noen tips? om å få inn hengervekter på en lett måte?

prata litt med selgere, og dem sier det gjelder 1,5 gang egenvekta når det står 0kg i vognkort, men biltilsyn sa denna regeln har detti ut av system for mange år sida.



noe som har tips å komme med?


mvh raymond


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 18. Feb 2013 11:28 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Ja, ring til amcar, og få papire fra de, om hvor mye bilen må ha lov å dra, og kjør så til biltilsynet, og legg papirene frem der!
Så burde det ordne sig!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 18. Feb 2013 12:38 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 13. Aug 2012 21:18
Innlegg: 57
Sendte mail til amcar, og fikk svar nå om att jeg måtte kontakte bergheim. Men biltilsyn her nekta og godta papirer fra bergheim sa dem. Men får prøve:-)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 18. Feb 2013 14:22 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Klintberg og Way er vel den nye importøren!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 18. Feb 2013 22:15 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
samma problemet med min Ford pickup så eg e veldi interessert i koss dette går :)

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 19. Feb 2013 10:47 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 13. Aug 2012 21:18
Innlegg: 57
Skal hente meg en k3500 i dag. Og den er 0kg i vognkort. Gamle eier fikk sjokk og måtte sjekke. Han ble nærvøs sa han, for han hadde kjørt traller osv mye med bil uten å blitt stoppa.

Nei skal prøve så godt jeg kan å få til noe, så oppdatere jeg etterhvert:-)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 19. Feb 2013 18:32 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
i mitt vognkort så står det tillat vogntogvekt på ca 9 tonn... men det står ikke noe om tilhengervekter.

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 20. Feb 2013 08:26 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 13. Aug 2012 21:18
Innlegg: 57
9000 ja, trekke fra bil så har du hengervekt.

Henta denna k3500 i går. I vognkort står det ikke 0kg henger. Står ikke ordet tilhenger engang, og minns ingen typegodkjenning. Står kun bilens vekter.

Så må undersøke nå. Biltilsyn sa sto det : tillatt tilhengervekt 0kg var ikke henger lov. Men når det ikke står noe, så mener alle jeg prate med att det er en og halv gange bilen. Hmm.

Lure på hvor mange som kjører tilhengere når det ikke står no.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 20. Feb 2013 08:29 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Det skal vel stå noe, for at det skal være lov ? det der 1/2 ganger er ikke det steingammelt og skulle vært forandret?

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 20. Feb 2013 10:07 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 13. Aug 2012 21:18
Innlegg: 57
Jeg vet snart ikke. Får forskjelli svar av biltilsyn.
Men en ting jeg har fått klart svar på er hvorfor det står 0kg elle ingenting.

Pga før når dissa var lastebilregga, da var det ikke krav om hengervekt i vognkort på biler. Da var det bare å kjøre på.
Når biler ble B regga så ble ikke vekter ført inn pga var fortsatt ikke krav om vekter i vognkort. Detta kravet ble innført engang i 2007-2009 tror jeg. Skulle ting blitt gjort etter dagens opplegg så skulle bila nå pr dags dato hadd tilhengervekt på minimum egenvekt av bil.

Nei skal bestille meg en samtaletime hos BT


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 20. Feb 2013 10:16 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
spent å høre va dere kommer fram til.

mener at det kom et skriv rundt 2006-2007 at folk måtte rette opp i vognkortet.
+ var en del som ikke hadde trekkrok, men folk ettermonterte og trudde dem ikke trengte å vise bilen.

håper jo inderlig du ikke havner på standar 750kg


Crazy Horse trur du også sku ha sjekket ditt vognkort, da jeg kjenner 1 på jobb som fikk seg kraftig bot, når det ikke sto henger vekt, skal sies at han nektet bota å saken er enda ikke løst.

oss han er det oppført som på din, men med en del mindre en 9 ton.

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 20. Feb 2013 10:45 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 13. Aug 2012 21:18
Innlegg: 57
Havne jeg på 750 kan jeg like gått ta å bruke volvo 760n å dra tralle og hestahenger med:-P mere hengervekt på den.

1988 dodge ram b350 jeg hadde var B bil. Maks totalvekt 3500. Denne hadde jo å 2700kg hengervekt.

Men er det noen her som har en 88 mod k3500 6.2 diesel med vekter i?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 20. Feb 2013 20:27 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
min er regga ned fra lastebil til kl b i 2008 ..

Eg tolke mitt vognkort som at eg har lov til å dra det som er maks på standard kulekobling dvs 3500 kg og det gir jeg meg aldri på ved eventuellt stopp langs veien. ;)
men eg ska nok få det sjekka en gang eller noe ;)

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 20. Feb 2013 21:02 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
ser på finn , der ligger det ett par slike chevyer : http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=39961812
når jeg sjekker tilhengerkalkulatoren på disse så får jeg opp at de kan dra 3500 kg og bilene er 3500kg totalvekt.. så kan ikke se hvorfor jeg ikke skulle kunne få det også... men må sjekke opp dette iallefall før eg kjøpe bilhenger ;)

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 21. Feb 2013 07:42 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 13. Aug 2012 21:18
Innlegg: 57
Jepp ser detta. Nei skulle ha finni en kropp som har en silverado k3500 88 modell som var med hengervekter. Var god nok dok det. Ser på min så har den kulevekt på 3900.

Nei en ting er sikkert. Staten vil ha opp ulykkestatistikk ved att folk kjøre småbiler med digre hengere vel.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 47 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support