AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 05. Mai 2024 20:47

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Chevy Big Dooley!
InnleggSkrevet: Fre 21. Des 2012 21:48 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 13. Apr 2006 08:33
Innlegg: 1362
Bosted: Tollnes , Skien
Har sett litt på denne bilen her.. Og funnet den fristende..
Er det noen som kjenner til denne? Eller kan komme med noen interessante tips om den/den typen??

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=38726471&FINNBOX_ENABLED=false&spidEnabled=true

Og før folk kommer med "jammen, du kan jo ingenting om bil, hvorfor bry deg?", gi faen :) hehe..
Jeg liker amerikanske biler, og kommer alltid til å gjøre det, selv om jeg ikke alltid kan skru på det som måtte feile de!! :lol:

_________________
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

x - 1980 Dodge Mirada!
x - 2003 Chevrolet Tahoe!
o - 2002 Harley Davidson 883R!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Chevy Big Dooley!
InnleggSkrevet: Lør 22. Des 2012 00:58 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 13. Apr 2006 08:33
Innlegg: 1362
Bosted: Tollnes , Skien
Straks 30 seende, men ingen svar??
Begynner å lure på om det er noe personlig er.. hehe :lol:

_________________
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

x - 1980 Dodge Mirada!
x - 2003 Chevrolet Tahoe!
o - 2002 Harley Davidson 883R!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Chevy Big Dooley!
InnleggSkrevet: Lør 22. Des 2012 09:39 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 00:33
Innlegg: 5285
Bosted: Brønnøysund/Bosque County Tx
For det første må du ha et bra bensin budsjett , det er tross alt 454 i den og ombygd til 4 hjuls trekk som ikke er godkjent uten at jeg vet noe om hvor vanskelig å få fet godkjent , sikkert ikke noe problem,men må jo gjøres.
Har hatt en sånn en med 6.5 td ,men solgte den pga av dyr forsikring , amcar sin forsikrings ordning for nyere biler med en fast pris , gjelder ikke de som er registrert som lastebil.

Og det er jo ingen liten bil , trenger stor garasje plass , har 6 hjul i stedenfor 4 som gjør det en del dyrere å bytte hjul osv.

Og siden den er regga som lastebil, skal den vel også godkjennes hvert år osv.

Nei, kjøp deg en nyere camaro trans am fra for eks 82 og opp , moderne biler som er god å kjøre og høvelig rimelig i drift.

_________________
Per Arne Sund

Bilde
67 F100 stepside*75 Buick LeSabre cab*72
Malibu 350 Tx*48 Hudson Tx*48 Pontiac Silver Streak Tx*
97 Lincoln Tx


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Chevy Big Dooley!
InnleggSkrevet: Lør 22. Des 2012 13:32 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 04. Apr 2009 23:06
Innlegg: 142
Bosted: Østlandet
I mitt hode kjøper man en sånn bil hvis man trenger den til det den er laget til - tung last og tung tilhenger. Å flytte sin egen rumpe rundt i noe sånt tror jeg man rimelig fort blir lei av, med dårlig komfort, skyhøyt bensinforbruk og en størrelse som gjør enhver parkering til en kjempeutfordring. Legg til krav til årlig EU-kontroll, kjetting, max 80 km/h og så videre på dette, så ser ihvertfall jeg en del ulemper. ;)

_________________
'14 Tesla Model S
x-'04 Chevy Tahoe LT
x-'89 Chevy Caprice Classic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Chevy Big Dooley!
InnleggSkrevet: Lør 22. Des 2012 13:58 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
E_S skrev:
I mitt hode kjøper man en sånn bil hvis man trenger den til det den er laget til - tung last og tung tilhenger. Å flytte sin egen rumpe rundt i noe sånt tror jeg man rimelig fort blir lei av, med dårlig komfort, skyhøyt bensinforbruk og en størrelse som gjør enhver parkering til en kjempeutfordring. Legg til krav til årlig EU-kontroll, kjetting, max 80 km/h og så videre på dette, så ser ihvertfall jeg en del ulemper. ;)


Helt enig :)

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Chevy Big Dooley!
InnleggSkrevet: Lør 22. Des 2012 15:23 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 21. Feb 2011 14:05
Innlegg: 183
Bosted: Stokkøya og Trondheim
E_S skrev:
I mitt hode kjøper man en sånn bil hvis man trenger den til det den er laget til - tung last og tung tilhenger. Å flytte sin egen rumpe rundt i noe sånt tror jeg man rimelig fort blir lei av, med dårlig komfort, skyhøyt bensinforbruk og en størrelse som gjør enhver parkering til en kjempeutfordring. Legg til krav til årlig EU-kontroll, kjetting, max 80 km/h og så videre på dette, så ser ihvertfall jeg en del ulemper. ;)


Helt (eller i hvertfall stort sett) uenig!

I mitt hode kjøper man en slik bil hvis man har LYST på en slik bil, så får kjørelengde/forbruk og slike ting komme med i betraktningen om det er verdt det før man eventuelt kjøper.
Høyt forbruk? ja den bruker mer enn en liten turbodiesel i 800kg småbil men hvis forbruk var den vesentlige faktoren ved kjøp av bil ville dette forumet vært ganske så tomt ville jeg tro :roll:
Dårlig komfort? Du sitter rimelig bra i disse bilene og du skal kjøre ganske langt før du blir klar og lei av å kjøre, hvis du i hele tatt blir det. Men selvfølgelig, det er en lastebil så på dårlig veier blir den noe stivere og mer "spretten" enn en full-size personbil men det er noe jeg så godt som aldri tenker over (jeg kjører F250 til daglig)
Bortsett fra at det koster noen kroner har jeg ingenting imot å få sjekket bilen min årlig, det er jo tross alt min egen sikkerhet det gjelder. Nå er det vel ikke hastighetsbegrensning på slike biler før 2003 modeller med diesel og 2005 modeller med bensin.


Nå skriver ikke trådstarter om denne bilen skal være en hobbybil, bil nr. 2 eller hovedbilen, så hvilke av disse det er kommer med i betraktningen.

Til trådstarter: Hvis det er en slik bil du vil ha, bilen er i den stand du ønsker, prisen er rett og du har pengene rede, løp og kjøp!! Selv om jeg har kjørt tilsvarende biler har jeg ingen inngående kjennskap til akkurat denne typen men dem er jo kjent for å være relativt driftsikre og slitesterke, forsåvidt en kurant motor også, har jo blitt produsert i flere tiår så ved behov er deler lett tilgjengelige til en overkommelig pris. Jeg hadde riktignok sett at selger hadde fått ombygginger godkjent og skrevet inn i vognkortet før et kjøp.

_________________
Så lenge det står FORD i grillen er jeg ikke så nøye på hvilken bil jeg har
Right now: `65 Mustang HT, 289 Twin Turbo 4spd MT - '01 F-250, 6,8 V10 - `71 17m Turnier RS 2,8 - `93 Taurus GL 3,8


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Chevy Big Dooley!
InnleggSkrevet: Lør 22. Des 2012 15:47 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 04. Apr 2009 23:06
Innlegg: 142
Bosted: Østlandet
Jada, jeg bare kom med mine betraktninger angående det å ha en sånn bil til dagligbruk. Selvfølgelig vil en Golf TDI bruke "ingenting" i forhold til omtrent alle bilene folk her inne har, men det er vel ingen overraskelse.. ;)

Det er ganske stor forskjell på det f.eks. en Tahoe 5.3 bruker og det en slik en med 454 sluker, det var mitt poeng. Det med komforten er som sagt "hopp og sprett, tjo og hei" når man kjører en bil med understell tilpasset flere tonn last uten noen last. Fartssperre har den ikke, men allikevel kan den - som alle andre lastebiler, ikke kjøre fortere enn 80 km/h lovlig.

Som sagt, har man lyst har man lov, men før man kjøper noe såpass spesielt til dagligbil er det greit å tenke gjennom både fire og fem ganger hva man "innlater" seg på.

_________________
'14 Tesla Model S
x-'04 Chevy Tahoe LT
x-'89 Chevy Caprice Classic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Chevy Big Dooley!
InnleggSkrevet: Lør 22. Des 2012 16:03 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 13. Apr 2006 08:33
Innlegg: 1362
Bosted: Tollnes , Skien
Grunnet jobben, blir det nok mest en helge bil.. hehe!
Er ikke så mye hjemme i uka, og om jeg er hjemme, så går jeg som oftest ikke ut.

Så selv med grom motor, vil den ikke bruke så mye i det lange løp.. :lol:

Men hovedgrunn til å kjøpe den, er for min del enkel.. "stilig"..
Jeg er egentlig ikke noen SUV person, det er det damen i huset som er, men den der syns jeg var litt stilig uansett.. :)

Garasjeplass har jeg ikke, kun ute parkering med god plass!
Dog så ser jeg utfordringene med å finne en p-plass på eks. et kjøpesenter..
Men skulle jeg finne på å kjøpe den der, så får jeg heller ta mine forholdregler når det kommer til parkeringer hjemmenfra! hehe :D

_________________
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

x - 1980 Dodge Mirada!
x - 2003 Chevrolet Tahoe!
o - 2002 Harley Davidson 883R!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Chevy Big Dooley!
InnleggSkrevet: Lør 22. Des 2012 17:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
Med dine "kunskaper" og vilje til ikke å skru, skal du holde deg LANGT UNNA det greiene der...
At ikke den framakselen er "godkjent" er vel bare drite i...

Å med 4x4 og 2900 kg med minst 4:10 i bakakselen og 454 , så bruker ikke den der en dråpe mindre enn 3 liter på mila...
Du kan si hva du vil, men bare å tenke på at de koster deg 50 kr per mil, bør få deg på andre tanker om å ha denne som ene og alene , "bruksbil" Detta er noe man har, fordi man trenger den igrunn...

Forsikring? betaler vel 3500 for delkasko på min...

EU kontroll? ja, hver år, mange vil ikke ta kontrollen, siden det er USA pick-up, noen skal ha 750, andre 1400
å Morro er det ikke med en gammel USA truck man bruker bare litt...

Dekker, tja, regne med 9000 per sett, hver gang du bytter...

Rust? dører, kanaler, plan...

Elektrisk? ja, ikke de best konstruerte... mye bugs innimellom...

men ja, det som redder en slik bil å bruke, er LPG, som koster 6-7 kr literen... min bruker 3 liter, = 20 kr mila, endel fyllestasjoner og sånn her på sørøstlandet, så det er konge...
Jeg har ett anlegg her til 5000kr + montering...

men, en ting du kanskje bør tenke voldsomt på er om noen måneder når det popper opp en skau med bomstajoner i grenland, da forsvinner fort gleden med å ha "lastebil" som bruksbil... #-o

Og det er ingen god vinterbil... med hensyn til størrelse, dugg inni, (lite bruk) og at det rett og slett står seg i stykker ute...
tross alt gammel dritt detta som fortjener å stå i en garasje når det ikke brukes... og ruster som ett helvete under om den brukes i saltsørpa og er parkert noen uker av gangen...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Chevy Big Dooley!
InnleggSkrevet: Søn 23. Des 2012 00:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Å ha en hobbybil med 500 hester som bruker 2,5-3 på milen er greit nok, men som flere her sier, du blir ganske lei nård du må fylle 300 kroner hvergang du har kjørt en liten sving. Men, men kjører du lite blir det jo ikke allverdens i året likevel.
Bygget om til 4 wd og byttet front er ganske omfattende arbeid. (Gearkasse, fordelingskasse, mellomakslinger, hele forstillingen etc. 4wd bilene har torsjonstaver mens 2wdene vel har spiraler?) Synes det er rart hvis rammene er lik på c og k men skal ikke si dette sikkert.Ville nå sjekket at det ikke er noe triksefiks hele greiene.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Chevy Big Dooley!
InnleggSkrevet: Søn 23. Des 2012 00:46 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Øh, hvis regnummeret på bildene stemmer kommer dette vin nummeret opp:
CHEVROLET K 30 PICK-UP BIG
Registreringsnummer: BC 39140
Understellsnummer: 1GCHK33W4FS128981
Registreringsår: 1986
Sist godkjent: 03.05.2010

I følge dette er det en K-truck dvs 4wd. 3500 stemmer med big dually. Husker ikke om W er 454 motoren men det husker kansje Beadlock.
Skulle vært på eu for 3 år siden.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Chevy Big Dooley!
InnleggSkrevet: Søn 23. Des 2012 01:02 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 21. Feb 2011 14:05
Innlegg: 183
Bosted: Stokkøya og Trondheim
Hadde disse torsjonsfjæring så tidlig som i 1986? ikke at det har så mye å si, mye jobb og bygge om uansett :mrgreen:

En annen ting jeg ser og stusser over er maksvekt tilhenger m/brems: 2000kg :shock: er ikke mye og skryte av det på en slik bil og for min del ville det vært et argument for IKKE å kjøpe denne bilen.....

_________________
Så lenge det står FORD i grillen er jeg ikke så nøye på hvilken bil jeg har
Right now: `65 Mustang HT, 289 Twin Turbo 4spd MT - '01 F-250, 6,8 V10 - `71 17m Turnier RS 2,8 - `93 Taurus GL 3,8


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Chevy Big Dooley!
InnleggSkrevet: Søn 23. Des 2012 13:05 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 13. Apr 2006 08:33
Innlegg: 1362
Bosted: Tollnes , Skien
Nei, som sagt, så har jeg bare sett på den.. Drømt meg litt bort! Men ser nok ikke ut til at det blir noe kjøp med det første (hvertfall ikke av den der.. hehe)

Tenkte jeg bare skulle forhøre meg hva folket her inne kunne fortelle om slike type biler :)
Så takker for alle svar og meninger.. Greit å ha med i baggasjen, skulle noe lignende dukke opp senere..

God jul alle sammen.. :)

_________________
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

x - 1980 Dodge Mirada!
x - 2003 Chevrolet Tahoe!
o - 2002 Harley Davidson 883R!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Chevy Big Dooley!
InnleggSkrevet: Søn 23. Des 2012 14:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
Disse firkant bilene, C10-c20-c30, Blazer og sub, har IKKE torsjonsfjæring... [-X

Alle bakhjulstrekkere har vanlig forstilling med over under bærebru, med spiralfjær og demper på utsiden, Ikke opp mellom fjæra..
Dette gjelder pick-up, jimmi/blazer og Suburban...

4x4 bilene har bladfjærer framme og bak... stiv aksel...

Så det er bare å finne en sub/blazer og skru over delene, hullene er der... =D>
Dog så er rammekonstruksjonen litt forskjellig på PU og Sub... da delen under hytta er slett til der man har rumpa i baksete, der går rammen opp, mens på PU går rammen opp i bakkant av hytta og slett bakover... så planet ligger rett på rammen..

Fronten henger i 8 skruer, 2 slangeklemmer til raddisen, ett par oljekjølere og noen ledninger, så det er bare å skru...

Hengervekt på 2000 kg, eller skal vi si 4000lbs, er HELT VANLIG på alle pick-upper, da de kom orginalt med kulepinne i fangeren... Stod slik på min og en masse andre C 10/c20/c30, sikkert på subber også...
Man må ha skikkelig hengerfeste skrudd i ramma for å få noe mere, men da kan man få inntill 18000 lbs.. =D>

Denna bilen tipper jeg vet hvor framakselen kommer fra også,
da det ble hugget en 4x4 Big D i larvik for noen år siden... :mrgreen:

Så her er nok HD akselen fra rett bil...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Chevy Big Dooley!
InnleggSkrevet: Søn 23. Des 2012 14:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Jo stemmer vel det at de ikke kom torsjon før neste generasjon. Men som sagt, iflg vin er det en ktruck, dvs 4wd.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support