AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 27. Aug 2026 05:33

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: "Kinavare"-begrepet
InnleggSkrevet: Ons 29. Jun 2011 00:17 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hører mye om dette "kinavare"-begrepet her på forumet, men selv har jeg veldig få problemer med kinavare som mye av mitt resterende teknologiske liv består av. Begynn å se på hvor produktet ditt er laget og Kina dukker jevnlig opp.

Er de spesielt dårlige på amerikanske bildeler? Eller er det bare en USA-patriotisme som ligger til grunn, og man kjøper "true american" for å støtte amerikansk produksjon?

For meg personlig i det minste har det ingen betydning hvor delene mine er laget, så lenge de gjør jobben sin :)

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: "Kinavare"-begrepet
InnleggSkrevet: Ons 29. Jun 2011 00:22 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Det blir laget massevis av utmerkete produkter i Kina. Mange anerkjente firma har flyttet produksjonen dit med godt opplærte folk og utmerket utstyr og kvalitetskontroll. "Halvparten" av det du kjøper på Ebay eller hos feks Summit er laget i Kina.
Men det finnes også mye juggel og jalladeler tilsalgs. Ikke nødvendigvis laget i Kina men kansje i andre asiatiske land. Ofte er dette mer eller mindre falske kopier av anerkjente merker med dårlig kvalitet. Slikt blir ofte kalt for Kina deler, selv om det er urettferdig mot Kina. Da jeg var liten var det ting laget i Hong Kong og Taiwan som var "dritt".

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 29. Jun 2011 04:27 
Avlogget
Rookie
Rookie

kina ligger faktisk langt framme i tid hva gjelder kvalitet og utvikling. jeg har ingen problem med å kjøpe ting som for eksempel er produsert i kina på lisens for større merker. utrolig mangen eldre amerikanske firma f.eks som outsourcer jobber for å holde produksjonskostnadene nede for å kunne tilby kjøperene konkuransedyktig pris, og vi har ingen andre enn oss sjøl og takke for det da vi stadig ønsker å jobbe minst mulig, tjene mest mulig, og kjøpe den beste kvalitet til minst mulig penger, noe som sier seg selv at ikkje går ann i lengden.

forøvrig syns eg det er morro og sjå diskusjoner rundt på forum hvorvidt kina deler er bra eller ikkje, hører f.eks stadig, ofte her på forumet og: "ikke kjøpe billig kina dritt, ikke kjøp kina tenningsdeler, kjøp MSD!" noen som har kikket på pakkene og sett hvor 90% av msd produkter blir lagd? - på lisens i kina...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 29. Jun 2011 07:26 
Avlogget
Get going
Get going

v8power skrev:
Det blir laget massevis av utmerkete produkter i Kina. Mange anerkjente firma har flyttet produksjonen dit med godt opplærte folk og utmerket utstyr og kvalitetskontroll. "Halvparten" av det du kjøper på Ebay eller hos feks Summit er laget i Kina.
Men det finnes også mye juggel og jalladeler tilsalgs. Ikke nødvendigvis laget i Kina men kansje i andre asiatiske land. Ofte er dette mer eller mindre falske kopier av anerkjente merker med dårlig kvalitet. Slikt blir ofte kalt for Kina deler, selv om det er urettferdig mot Kina. Da jeg var liten var det ting laget i Hong Kong og Taiwan som var "dritt".

Da jeg var "liten" var det "made in Japan" som var dritt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 29. Jun 2011 07:44 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Problemet er vel i ferd med å bli mindre ettersom Kineserne forbedrer produktene sine, men det har lenge vært en kjent sak at Kineserne lager billige(=fristende) plagiat-produkter av heller tvilsom kvalitet. Noen ganger passer de rett og slett ikke, andre ganger fungerer de ok som rene erstatningsdeler. Såkalte trimbiter fra Kina er det bare å styre unna.

Jeg kjører pr. i dag med dekk og startmotor fra Kina :unibrow:

http://fairlaneforums.easyphpbb.com/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 29. Jun 2011 08:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Jepp, da vi var små var "Made In Japan" dritt. Men siden Japan var og er et demokrati, ble de påvirket av dårlige tilbakemeldinger og tvunget til å forbedre seg.
Allerede rundt 1980 var "Made In Japan" på f.eks biler, stereo- og hvitevarer helt ok. I tillegg hadde Japanerne på dette tidspunkt gått forbi vesten på flere områder (tenkt f.eks på motorsykler.)

I Kina er det diktatur og planøkonomi. Det medfører at de ikke påvirkes av økonomiske svingninger på samme måte som i et demokrati. Viktige økonomiske indikatorer som renter, lønnsomhet, og valutakurser vedtas politisk. I vesten vet "alle" at disse tingene er RESULTATER av salg, prisnivå, tillit osv. I diktaturstyrte land tror de at ved å vedta politisk en valutakurs, så vil tilliten følge etter. Det blir som å pisse i buksa for å holde varmen, og ting tyder på at Kina har gjort det noen år nå.

Diktaturstyre medfører selvsagt at nytenking og produktutvikling har trangere kår enn i et demokrati, og man ser resultatet: Kina har fosset frem økonomisk i minst 10 sammenhengende år, men hva gjør de? Jo, de lager kopier.

La oss sette det litt i perspektiv: Etter like mange år med økonomisk fremgang kom Japan opp med Honda CBX (og Kawasaki Z1300)! Var det en kopi av britenes "supersykler" fra 1970? Eller var det en kopi av BMW's krigstids boxer? :shock:
Dette er bare ett eksempel, men et veldig bra et. CBX og dens småbrødre var ikke bare like bra som Triumph, BMW, HD, eller Ducati. De var bedre. Langt bedre. Nå snakker jeg om hva salgstallene viste og hva MAJORITETEN av kundene mente. Disse syklene så bra ut, de kjørte fletta av de andre, de kostet ikke skjorta, og ikke minst: De funket!
DET var "made In Japan" 10 år etter.

Så hva med Kina 10 år etter? Vis meg ETT produkt "for massene" som har slått knock out på resten i samme grad. Ikke bare på pris. De BESTE kinesiske produktene er i høyden like bare som konkurrentenes.
Uten vestlige oppdragsgivere hadde Kina vært null & niks. Prøvde de seg ikke med en bil for et par år siden? En stor vits. tidlig 90 talls teknologi, kollisjons sikkerhet som ei boble og utslipp som ei ferje. Det holder ikke.

På jobben handler vi endel med kina (ikke bildeler). Å få kineserne til å skjønne poenget med kvallitetskontroll er en skikkelig PITA. De ser ikke problemet.
"Vi lager 990 enheter som er bra, hvorfor bråke så veldig om de 10 som ikke funket? Dere får avslag i prisen, problemet er løst" er typisk kinesisk uttalelse.
De skjønner ikke at de 10 misfornøyde kundene fører til ytterligere ca 70 tapte salg (rent statistisk).

Om jeg kjøper kinavare? Ja. Det er ikke til å unngå. Men jeg avstår fra de aller billigste kopiene. For det er stor forskjell på gode og dårlige Kina-varer.
Å kjøpe hos Summit Racing ser jeg f.eks på som rimelig trygt. Selges en vare billigere på Ebay enn hos Summit, avstår jeg fra Ebay varen. Summit er prispressere og det som er for dårlig til at de vil selge det, er for dårlig rent generelt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 29. Jun 2011 11:38 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Bra innlegg Hotrodder :wink:

http://www.bangshift.com/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 29. Jun 2011 14:39 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Ja veldig bra innlegg fra samtlige her. Interessant lesning :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 29. Jun 2011 18:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Det kan godt hende jeg tar feil. Har gjort det før. Men jeg kan ikke selv med den beste velvilje se noe brennende kinesisk ønske om å overgå kundens forventninger? Det hadde Japan.
Og hva med tillit og "gentlemans agreement"? Say no more...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 29. Jun 2011 18:32 
Avlogget
Get going
Get going

OK, her er noen av mine erfaringer med bildeler fra Kina og Taiwan:

For noen år siden kjøpte jeg en '68 Mustang Fastback, ganske strøken bil, men den hadde svarte vinduspussere. Kjøpte et par i rustfritt som viste seg å være produsert i Taiwan. Men utseende var riktig og jeg var fornøyd. Helt til første regnvær. De fordelte vannet utover ruta i striper, tror en hårkam hadde gjort samme jobben. Det var faktisk bedre å ikke skru på pusserne. Fikk tak i Trico NOS på e-bay. De virket som pussere skal.

Kjøpte et par baklys til '39 Ford som var Made in China. La med en gang merke til at kablene var ekstremt tynne og at den blanke ringen rundt glasset så ut som den var bøyd til for hånd.
Det var om å gjøre å få kjørt så lysene ble montert. Begge lysene blinka når jeg kjørte. Det viste seg at pæreholderene var altfor romslige og fjærene på kontaktpunktene var alfor slappe.

Hadde en rusten (tenk det) Chevrolet Blazer en gang. Sveisa det meste med egenproduserte og ferdigkjøpte deler. Men den høyre forskjermen ble vurdert som ikke reddbar så jeg kjøpte en ny fra et firma i Oslo. Jeg fikk valget mellom en kinaprodusert og original (made in Canada). Valgte den som var produsert i Østen, siden den kosta halvparten. Folka bak disken sa at den originale hadde bedre passform. Ute av esken viste det seg at skjermen var laget av tynnere gods, hadde dårlig passform, feilplasserte hull og rundere profiler. Jeg solgte skjermen videre og kjøpte en original i stedet.

Hadde en '55 Ford F600 lastebil som var ganske hel og pen, tidligere brannbil i Holmestrand, men emblemet på panseret hadde fått noen nupper i kromen som sånne støpte deler ofte får etter 50 år. Bestilte et nytt fra en leverandør i USA og dette var lagd i Kina. Blankt og fint var det. Denne lastebilen stod ute hele året og etter den første vinteren hadde dette emblemet mere nupper enn det femti år gamle.

En bekjent hadde en Chevrolet C10 fra 60-tallet hvor den originale kromma framstøtfangeren hadde begynt å ruste. Det er jo nye å få kjøpt med trippel chrome og greier, så karen bestilte en sånn. Made in China. Den ble ganske brun etter én vinter.

Hadde en Dodge Aspen. Overhalte bremsene med bl a nye skiver kjøpt hos et firma i Norge, amerikanskt merke, Made in China. Den ene skiva var maskinert skjeivt i forhold til støpen så navet subba i kaliperen når hjulet ble dreid rundt. Jeg fikk jo bytta den, men det sier vel litt om kvalitetskontrollen hos produsenten. Har dessuten lagt merke til at kinaproduserte bremseskiver og tromler ruster uvanlig fort, grov rust.

Vi har vel alle hørt historier om aluminiumstopplokk som i beste fall er halvfabrikat og som må maskineres for å kunne brukes. Andre har fått lokk som kan brukes uten noen bearbeiding. Altså lite presisjon og manglende kvalitetskontroll.

Og hva med vindus- og dør-lister av illeluktende gummi som sverter og som er så slappe at glasset nesten detter ut ved bruk av bilen. Låseringer av en stålkvalitet som mister spennet etter å ha blitt demontert én gang. Luftverktøy som ikke tåler sine egne vibrasjoner slik at materialbrudd oppstår. Dekk som er umulig eller meget vanskelig å balansere. Dekk som separerer mellom lagene og kuler dannes. Ett av fire dekk som slites mye fortere enn de andre og som var helt blankslitt etter en sesong uten at det var noe feil med bilen (eller gassbruken).

Nei, jeg er ikke imponert og prøver å unngå å kjøpe deler og verktøy produsert i Kina eller Taiwan inntil jeg blir overbevist om at kvaliteten er bedret. OK, jeg må kanskje betale mere, men det er greit så lenge varen passer, virker som den skal,ser bra ut og varer den tida en kan forvente.

Sist endret av tobias1954 den Søn 03. Jul 2011 18:41, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 30. Jun 2011 01:49 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Omtrent alle feilene du nevner i fra Kina og Taiwan tobias1954, har jeg også sett på deler produsert i USA. Det viktigste er ikke hvem som produserer delene, men hvem som har bestilt produksjonen. At delene er bestilt av ett firma som tar kvalitet seriøst.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 30. Jun 2011 06:56 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

I van min står det mye og jeg mener mye
Madeleine In france/Portugal/china/Taiwan

Er ikke mye amerikansk produsert lengre

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 30. Jun 2011 09:10 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Les mer om dagens Kina her:
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 160113.ece

Noen som tror at nytenking og initiativ har gode vilkår i slike systemer?

For å trekke enda en paralell: Sovjet regimet eksisterte fra 1917 til ca 1990.
Med andre ord en tidsperiode hvor øvrige industriland hadde en helt ufattelig utvikling på nær sagt alle områder. Som den ene av to supermakter, hva bidro Sovjet regimet med av nyvinninger og utvikling?Ingenting. Absolutt ingenting. Tenk det!
Og tiltross for enorme jordbruksarealer greide de ikke engang å brødfø seg selv! De måtte hele tiden kjøpe korn fra erkefienden USA.

Sovjetregimet styrte egen befolkning omtrent på samme måte som kineserne gjør i dag.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 30. Jun 2011 10:16 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Hotrodder skrev:
Les mer om dagens Kina her:
Som den ene av to supermakter, hva bidro Sovjet regimet med av nyvinninger og utvikling?Ingenting. Absolutt ingenting.

ot men likkavæl; du glemmer f.ex romfart & våpen.

http://fairlaneforums.easyphpbb.com/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 30. Jun 2011 13:11 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

For endel år siden da jeg "pynta" på 351W motoren på Ranchero'n,så kjøpte jeg toppdeksler ifra Steinar Stølen til motoren. Det er Edelbråk :lol: ...som er merket,da jeg tok dekslene ut av pakka,så var det ikke "made in USA" men "made in Taiwan" som stod på innsida,så et godt eksempel er at mye stasj blir ikke laga i USA,helt riktig 8) .

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet