Bare et par kommentarer:
Settene fra Summit bruker 2 gauge kabler, tilsvarende 33 mm2.
Konverter selv
her
Om korrugerte rør, altså k-rør: Disse k-rørene elektrikere vanligvis bruker i hus er lagd av simpel hvit plast, og er i utgangspunktet ikke lagd for de påvirkninger som er under en bil, og jeg ville valgt noe annet enn akkurat disse i en slik løsning.
Selv har jeg hatt bilstereobasillen, og forla to stk 25mm2 fra motorrommet til bagasjerommet gjennom kupèen, langs tunnellen, under matta. Da slapp jeg å bekymre meg så veldig for ytre mekaniske påkjenninger som kunne skadet kappen på kabelen, eller å tenke på følgene av å lage mange små hull i karosseriet.
Med utgangspunkt i elektrikebibelens tabell 52A-3:
30 mm2 burde holde, enledere forlagt i rør utenpå en trevegg (Nært nok til å sammenlignes med rør under bil), uten å ta med korrigeringsfaktorer som temperatur forskjellig fra 30 grader, lengde, eller bunting av kablene, så har en 25 mm2 en strømføringsevne på 133 A.
25 mm2 en- eller flerleder i rør i termisk isolert vegg, det er det nærmeste jeg kommer å legge dem i kupeèen, uten korrigeringsfaktorer:
106 A.
Tilsvarende tall for 35 mm2 er henholdsvis 131 og 164.
Som det fremkommer av navnet, så er bilstereokabel lagd for å brukes i bil.
Kjør på, kappen på den skal tåle varme, oljer, en viss mekanisk belastning, og fremdeles se bra ut.
PS: Husk sikringer på +kabelen, det er viktigere enn kjempeviktig!
Starter solenoiden, jeg har ikke så mye mer peil enn at jeg innbiller meg at den heter det samme på norsk, den har vel ikke så mye i et bagasjerom å gjøre?
Fra:
http://www.carcare.org/Electrical/solenoid.shtml
Description: A starter solenoid mounts directly to the starter. Although similar to the starter relay,
the solenoid converts electrical energy into linear motion.
The solenoid contains a set of windings that, when energized, cause movement of the solenoid's plunger, which then engages the starter.