AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 04. Mai 2024 01:08

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: batteri i bagasjerom
InnleggSkrevet: Ons 22. Feb 2006 22:36 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 01. Feb 2006 09:55
Innlegg: 69
Bosted: Lunner
Hei!

Har stilt dette spørsmålet på et par andre forum også, men forsøker her også :D

Har tenkt å flytte batteriet bak. Noen her som har gjort det før?

Jeg trenger litt info om hva som må til av kabling for å få dette
til å fungere. Har lite eller ingen peiling på strøm..

_________________
1999 Dodge Dakota Sport Quad Cab 4x4 3.9 - SOLGT
1961 Ford Thunderbird - SOLGT
1967 Pontiac Firebird - SOLGT
http://www.belaircruisers.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 23. Feb 2006 00:05 
Avlogget
Site Boss
Site Boss
Brukerens avatar

Registrert: Tor 26. Jan 2006 01:10
Innlegg: 818
Bosted: Hokksund
Har ikke selv flyttet batteriet, men ser at Summit Racing har flere forskjellige sett.
Bilde
Bilde

_________________
Morten R. N.

88 Ford Mustang GT Convertible
79 Ford Mustang Ghia 5.0 Notchback, prosjekt

www.morten.com - - - www.fox-body.com


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 23. Feb 2006 02:56 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 31. Jan 2006 21:15
Innlegg: 257
Bosted: Sunnmøre
Jeg har mitt batteri bak på Høyre siden.
Brukte en batterikasse fra Biltema lignende den på andre bildet her.
Mener det er visse krav til bolter for å feste det med og tror det er krav til dobbeltskjermet kabel. Er lurt uansett.

For å få et klart svar uten synsing så hadde jeg ringt min lokale trafikkstasjon og spurt de hvilke krav som må oppfylles. Da det er de som skal godkjenne det senere kan jo det vere en ide.

Mener jeg leste i en bok om Dragrace regelverk om kravene til dette.
Vil tro det er strengere krav der enn på gata.
Er kansje noen her som har en nyere versjon tilgjengelig?

_________________
Trans Am Rules!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: batteri
InnleggSkrevet: Lør 25. Feb 2006 14:12 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 07. Feb 2006 01:26
Innlegg: 12
Bosted: Eiker
Det letteste du kan gjøre er å kjøpe en kasse på biltema eller lignende, skru den fast i gulvet bak eller lage en braket å sette den fast med.

Deretter strekker du kabel til pluss under eller inni bilen, kabelen trer du i plastrør(K-rør, eller hva elektrikkere kaller det). Det lønner seg å skru fast røret med gummi-belakte klemmer (ikke stripse fast i bremserør!).
Du kan kjøpe et "+pungt" og skru fast de gammle ledningene til batteriet på, der fester du andre enden av den nye kabelen også. Da får du bare en bitteliten plastboks i nærheten av der batteriet sto.

Gods-kabelen kan du bare feste i karroseriet i hver ende av bilen. borr 8mm. hull og sett inn en 8mm skrue med spreng-skver på begge sider, skru fast med mutter og fest kablene utenpå med en ny mutter.

Det er krav til å bruke batteri med utluftningsslange som du borrer hull til i bånn av kassen og leger ut under bilen eller du kan bruke Gele-batteri som er tette(annbefales!).

Mvh Leon

_________________
90 Mustang LX Cab
80 Mustang Cobra
79 Mustang Pace Car
79 Mustang Race Car
88 Ford Bronco
98 Ford Windstar


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 26. Feb 2006 10:53 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 01. Feb 2006 09:55
Innlegg: 69
Bosted: Lunner
Takk for god informasjon.

Kan man bruke 30mm bilstereokabel til pluss og minus kabler,
eller blir det for tynt?

Har også hørt at noen flytter startert solinoiden(er det et norskt ord for dette...) bak også, da går det kun strøm igjennom kabla når startern går.
Har dere gjort dette også??

_________________
1999 Dodge Dakota Sport Quad Cab 4x4 3.9 - SOLGT
1961 Ford Thunderbird - SOLGT
1967 Pontiac Firebird - SOLGT
http://www.belaircruisers.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 26. Feb 2006 16:16 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 25. Feb 2006 18:16
Innlegg: 221
Bosted: Tiggerstaden
Bare et par kommentarer:

Settene fra Summit bruker 2 gauge kabler, tilsvarende 33 mm2.
Konverter selv her

Om korrugerte rør, altså k-rør: Disse k-rørene elektrikere vanligvis bruker i hus er lagd av simpel hvit plast, og er i utgangspunktet ikke lagd for de påvirkninger som er under en bil, og jeg ville valgt noe annet enn akkurat disse i en slik løsning.

Selv har jeg hatt bilstereobasillen, og forla to stk 25mm2 fra motorrommet til bagasjerommet gjennom kupèen, langs tunnellen, under matta. Da slapp jeg å bekymre meg så veldig for ytre mekaniske påkjenninger som kunne skadet kappen på kabelen, eller å tenke på følgene av å lage mange små hull i karosseriet.


Med utgangspunkt i elektrikebibelens tabell 52A-3:

30 mm2 burde holde, enledere forlagt i rør utenpå en trevegg (Nært nok til å sammenlignes med rør under bil), uten å ta med korrigeringsfaktorer som temperatur forskjellig fra 30 grader, lengde, eller bunting av kablene, så har en 25 mm2 en strømføringsevne på 133 A.

25 mm2 en- eller flerleder i rør i termisk isolert vegg, det er det nærmeste jeg kommer å legge dem i kupeèen, uten korrigeringsfaktorer:
106 A.

Tilsvarende tall for 35 mm2 er henholdsvis 131 og 164.


Som det fremkommer av navnet, så er bilstereokabel lagd for å brukes i bil. :wink:
Kjør på, kappen på den skal tåle varme, oljer, en viss mekanisk belastning, og fremdeles se bra ut.

PS: Husk sikringer på +kabelen, det er viktigere enn kjempeviktig!


Starter solenoiden, jeg har ikke så mye mer peil enn at jeg innbiller meg at den heter det samme på norsk, den har vel ikke så mye i et bagasjerom å gjøre?
Fra: http://www.carcare.org/Electrical/solenoid.shtml

Description: A starter solenoid mounts directly to the starter. Although similar to the starter relay, the solenoid converts electrical energy into linear motion.
The solenoid contains a set of windings that, when energized, cause movement of the solenoid's plunger, which then engages the starter.

_________________
(OO/=====\OO)

'72 Challenger Rallye


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 26. Feb 2006 17:06 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 01. Feb 2006 09:55
Innlegg: 69
Bosted: Lunner
Nice, takk for mye god info, kommer godt med.

Når det gjelder starter solenoiden, så leste jeg noe om dette på

http://www.madelectrical.com/catalog/tm-1.shtml

Det er snakk om en såkalt remote solenoid.

Fant også noe info på denne tråden:

http://www.pro-touring.com/forum/showth ... r+solenoid

_________________
1999 Dodge Dakota Sport Quad Cab 4x4 3.9 - SOLGT
1961 Ford Thunderbird - SOLGT
1967 Pontiac Firebird - SOLGT
http://www.belaircruisers.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 26. Feb 2006 17:27 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 25. Feb 2006 18:16
Innlegg: 221
Bosted: Tiggerstaden
Dette var nyttig informasjonl.
Kan'ke ha sikring fra batteriet til solenoiden nei...
Man bør altså ha en ny solenoid på lur sammen med batteriet bak i bagasjerommet.

Man unngår en lang usikret permanent strømførende kabel med dette opplegget.
Altså at man får en lang, usikret kabel som kun fører strøm under startingen, og ellers er den lange usikrete kabelen død.
Dette liker jeg.

Her djåina man forumet i går, og har allerede lært noe nytt.

_________________
(OO/=====\OO)

'72 Challenger Rallye


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 30. Aug 2006 22:55 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 13. Jun 2006 22:43
Innlegg: 291
Bosted: nordmøre
hei interesant dette emnet men det er et par ting som jeg ville nevne sånn i farta, tenk på at en starter kan dra opp til 800 ampere av og til mere, jeg ville ikke brukt bilstereokabel og ikke ville jeg lagt den i noe k-rør heller,det har ingen hensikt samles bare en masse støv og fukt i det. bruk sveise kabel den er både bedre og billigere, tror den er på ca 50 mm2 den er av god kvalitet med en slitesterk gummikappe og den er laget for å tåle store strømstyrker og masse gnikk. husk å la det bli litt slakk ved starteren kan gjerne dra på aluminiumsfolietape eller lignende der da det fort blir varmt pga. grenrøret, kabelen klamres med fordel på innsiden av rammen gjerne langs med bremserør men ikke fast i dem. kan gjerne bruke plastklammer av god kvalitet, husk kabelen blir ikke tyngre en den er. batterikassen skal være ventilert ut i fri luft men ikke i nærheten av varme eller der det er fare for gnist/flamme. tenk på å bruke kortest mulige vei ved kabeltrekkingen. jeg ville ikke ha noen solenoide der pga. at jeg da måtte dra en kabel til for ladingen. det finnes nok ikke noen sikring som tåler belastningen fra startmotoren men en hovedstrømsbryter av god kvalitet er jo et alternativ. for at batterikassen skal være mest mulig tett kan en bruke to skruer f.eks m8 eller m10 som forbindelse slik at en slipper å ha kablene hengende over kanten. kassen skal vøre godt sikret med skruer store skiver og batteriet skal være godt festet til bilen. røsk og rive det skal ikke la seg løsne. dra gjerne lufteslangen 5 - 6 cm. under bilens gulv for å forhindre korrosjon pga. syredamp. husk gjør godt rent når du fester jordkabelen.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support