AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 24. Apr 2026 14:05

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 04. Aug 2010 11:27 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei,
Håper noen kan hjelpe meg. Jeg har en 1970 Ford Mustang med 351, 5 trinns manuell kasse (9" bak-aksling, bilen veier 1800 kg, dekkene har bra spor og er 8 år gamle, motoren er ikke trimmet og det er ca 250 hk). Denne greide jeg å krasje med pga en som ikke overholdt vikeplikten, og jeg var på forkjørselsvei. Problemene er at dette var i en 50 sone og politiet mener at det var 60 meter lange bremse spor. Men jeg og andre som har amcar mener at de første 18 til 21 meterne har bilen bremset på gir, det er helt lyse bremsespor som nesten ikke viste. Biltilsynet mente at farten var 97 km\h, men med høyt turtall på andre gir og gasspedalen rett ut så bremser bilen mye bak. Bildene som politiet tok noen timer etter jeg krasjet viser tydelig at de første 18-21 meterne er borte. Men Politet vil ikke gå ned på lengden, men har komt med tilbud om å gå ned til 90 km\h så slipper jeg fengsel, men jeg synes det er litt rart i og med at biltilsynet sitt rapport slår fast 97 km\h. Politijuristen anbefalte meg å få inn Recon (firma i oslo som ser over rapporten fra biltilsynet). De mener at hvis bilen har bremset på alle fire hjul hele veien så er biltilsynet sin rapport rett, men hvis bilen bare har bremset på gir de første meterne, og så har jeg begynt å bremse når hindringen i veien ikke flytter seg. Det jeg lurer på er om noen vet om en måte å bevise\refere til en annen sak som har vært oppe om noen det samme som slår tvil i biltilsynet sin rapport så hadde de måtte regne på nytt, men denne gangen med 40 meter bremsespor i stedet for 60 meter...
Asfalten var tørr, biltilsynet har regnet med en faktor på hele lengden, det er mye som spiller inn når de regner ut friksjons faktor men eneste jeg håper på at noen kan komme med noen gode innspill og kan hjelpe meg.

Takk på forskudd!!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 04. Aug 2010 12:53 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Klarer du å lage bremsespor med bakhjula bare ved å slippe opp gassen, har du ganske dårlige dekk. Og da er det ikke rart du får lange bremsespor.
Når du skriver med høyt turtall på andre gir, så er du på god vei til å innrømme at biltilsynet har regnet riktig.
De svake bremsesporene kan også komme av at du ikke har trykket så veldig hart på bremsepedalen til å begyne med.
Så jeg tror løsningen din er å få en kontrolert måling av bremselengden av bilen din på samme sted og forhold ved en hastighet av 50 km/t.
PS virker ikke bremsene bak får du også en del lengere bremsestrekning.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 04. Aug 2010 12:54 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Hva var den reelle farten da :roll:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 04. Aug 2010 14:51 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Tenk deg om hva du skriver i en slik tråd, både biltilsyn og politi følger nok litt med her.
Biltilsynet sin utregning betinger at bilen har hatt bra bremsebalanse og dekk med normalt grep. Kan du bevise at bilen feks har vært veldig overbremst bak og bare har låst bak har du en sjangs. Men bilen er kansje ikke kjørbar lengre?
Dessuten snakker vi om en 40 år gammel veteranbil. Har du orginale bremser klarer du vel knapt å låse forhjulene hvis du kjører i 97 km/t?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 05. Aug 2010 14:55 
Avlogget
Rookie
Rookie

Takk for svar! Farten vet jeg ikke, det er derfor jeg prøver å få ut saken min til folk som vet mer enn jeg gjor om bremsespor og gamle biler. Men jeg skal passe på hva jeg skriver ! :?
Biltilsynet har testet bilen med et apparat ( jeg vet ikke hva det heter...) som måler forhold mellom bremser bak og fremme. Biltilsynet sin rapport er jo blitt gjort med en kollisjonskadet bilen som har lekasje på bremsene, ene hjulet bak, mulig at bremse sylinderen er gåen også. Så jeg lurer på hvordan de kan få optimal bremse effekt med en bil som er skadet? BT sa at bilen låste hjulene bak først. Men hvordan kan jeg bevise at bilen er veldig overbremset bak? Ved å teste bilen på trommler i verksted? Bilen har skivebremser fremme så de er ikke orginale...

Takk for innspill!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 05. Aug 2010 15:49 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hei

Husker etter denne tråen på Mustang forum.
Du må finne deg et verksted som har sylinder som festes i rattet og måler pedaltrykket, da vil du finne forskjell mellom framme og bak. trudde egentlig alle verksteder hadde det.
Når det gjelder din sak mot politiet, så er jeg litt redd at du har en dårlig sak. i en 50 sone bør du jo ikke ha lange bremsesporet.
Husker vi var ute å prøvde med en 1967 fastback og en Toyota hiace for å se på fenomenet ditt og det ble ikke mange meter. (se hvor mange meter det blei på Mustangforum.no vi sjekket ikke med å kun drage i hand bremsen. men det kan du jo gjøre med ka som helst slaks bil og se hvor mange meter du får.

Viser det seg at bremsene dine er heilt på bærtur, ja da blir du nok dømt for det i tillegg. for du er ansvarlig for at bilen er i forsvarligstand.

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 05. Aug 2010 16:09 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Syns du har gamle dekker jeg. Tviler litt på at det er så mye grep i de lenger.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet