AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 27. Jun 2026 22:57

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 47 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 28. Feb 2013 23:48 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 13. Aug 2012 21:18
Innlegg: 57
okay. nei blir ikke stressing med hengervekter hos meg enda, må få kasta i ny motor først da gamle knakk veiva på.

driver å googler for harde livet etter 88 k3500 biler for å se om jeg finner noen pga kunne i følge biltilsyn henvende meg til dem regnr hvis dem å hadde tillatt totalvekt på bil på under 3500, men ikke mange k3500 88 modeller å se etter her i norge virker det som.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 07. Mar 2013 23:58 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 13. Aug 2012 21:18
Innlegg: 57
Ang hengervekt igjen. Var å prata med en trafikkskole. Bilen min tillatt totalvekt 3490kg. Kjøretøygruppe ,LB (lastebil) karosseri kombinert. Og ingen henger i vognkort. Dem mente 1.5 gang egenvekt grunnet kjøretøygruppe LB. En Biltilsynfyr sier det samme, og andre biltilsyn sier no anna


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 15. Apr 2013 11:21 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 13. Aug 2012 21:18
Innlegg: 57
tror det er framgang ang tilhengervekter.

kontakta bergehim for ei god stund sida, så da får man se åssen det går.

vil nok ikke få noe mere hengervekt enn 2495kg, men bedre enn ingenting:)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 15. Apr 2013 22:28 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Bilen din er ikke lastebil hvis den er 3490 totalt.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 08. Mai 2013 07:42 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 13. Aug 2012 21:18
Innlegg: 57
Da ble tilhengervekt i orden.

2495 med brems
450 uten brems
225kg kulevekt


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 05. Feb 2014 00:41 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 18:05
Innlegg: 150
Bosted: Haram (Tennfjord)
Hei har en 95 modell ford customline van e350 powerstroke B regga som personbil (3490) som de står tillatt tilhengervekt 3000kg men på vogntogvekt står de ikkje noe ?? .Har eg da lov å henge på inntil 3000kg eller inngen henger siden der ikkje står oppført vogntogvekt ?Vekt på tilhengerkobling (kule) 1290 KG :shock:Blir ikkje klok av å lese på sidene til biltilsynet heller da eg ikkje finner noe som beskriver vogntogvekt.Har be og c1 så har lov å overstige 3500kg.Går eg på tilhengerkalkulatoren så får eg grønt lys :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 05. Feb 2014 06:43 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
hvem på bergheim kontakta du ?

skulle ha sjekka opp min f 350 :)
regne med du måtte innom tilsynet ?

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 05. Feb 2014 13:02 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 18:05
Innlegg: 150
Bosted: Haram (Tennfjord)
Har nettopp kjøpt min bil som var ferdig nedklasset til personbil og husker ikkje i farta om de står noe om når den var nedklasset,men tror de var 2006-2007.Har noen papirer på hva som var gjørt den gang for å klasse den ned,og de viser bytte av dempere bak.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 05. Feb 2014 16:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
Jeg sendte følgende mail til amcar .no tidligere i år og spurte :

Heisann jeg har en 2003 Ford F350 med understellsnr : ....................................!

Denne ble omregistert i 2008 fra lastebil til varebil på grønne skilt.

Egenvekt med fører 3285kg

Men i vognkortet så står det ingenting angående hengervekt bortsett fra : Tillat Vogntogvekt 9060kg

Kan jeg da kjøre med henger og eller går det an å få henger vekt i vognkortet..?

Burde vel ikke være noe problem den var jo godkjent til å dra henger da den var lastebil og slik jeg tolker det så er den vel det nå og... men gjerne ikke totalt 9060 kg men nærmere total 7500 kg tipper jeg ?

eller iallefall maks 3500 kg som er maks på standard kulekobling.



her er svaret :)


Hei!



Det er ikke alltid at amerikanske bilfabrikker oppgir tilhengervekt. Dersom vogntogvekt er oppgitt så blir tilhengervekten lik den vekten som fremkommer ved å trekke aktuell bilvekt fra vogntogvekt.

Men du må være oppmerksom på at når bilen nå er varebil så kan du ikke trekke tilhenger som er tyngre enn bilens totalvekt.











Jeg tolker dette som det bare er til å hekte på hengern å trygt kunne kjøre meeeen det var disse refleksvest kledde karane rundtom da som skal ha papirer på alt.... !!!!

har en kopi av mailen i bilen men om det hjelper vet jeg jaggu ikke.
har også regnr på en 2003 f250 på grønne skilt som er godkjent med henger. så det finnes andre slike godkjente.

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 05. Feb 2014 23:21 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 18:05
Innlegg: 150
Bosted: Haram (Tennfjord)
Hmm litt rart de her noen biler får tillatt hengervekt i vognkort og ikkje vogntogvekt og noen får bare vogntogvekt og ikkje hengervekt :shock: .Har sjekket tilhengerkalkulator og med mitt sertifikat som har be og c1 får eg grønt lys om eg legger inn bilen og vogna eg har som har totalvekt på 1700 kg så når kalkulatoren der sier ok så må de vel vere greit ?? selv uten vogntogvekt i vognkortet.Håper trådstarter ikkje har noe i mot at vi bruker tråden hans,men håper de kan komme frem mange gode råd i en tråd i steden får mange tråder om samma emne :lol:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 07. Feb 2014 13:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
kjetil skrev:
Hmm litt rart de her noen biler får tillatt hengervekt i vognkort og ikkje vogntogvekt og noen får bare vogntogvekt og ikkje hengervekt :shock: .Har sjekket tilhengerkalkulator og med mitt sertifikat som har be og c1 får eg grønt lys om eg legger inn bilen og vogna eg har som har totalvekt på 1700 kg så når kalkulatoren der sier ok så må de vel vere greit ?? selv uten vogntogvekt i vognkortet.Håper trådstarter ikkje har noe i mot at vi bruker tråden hans,men håper de kan komme frem mange gode råd i en tråd i steden får mange tråder om samma emne :lol:


når jeg legger inn min så får jeg at bilen ikke er godkjen for å trekke henger hehe riight !!

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 18. Feb 2014 16:57 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
var innom biltilsynet og spurte i dag og de sa jeg måtte ha papirer fra importør.
det er ett rart lite land dette for hvis den var lastebil slik den var frem til 2008 så kunne ejg bare huke på henger å kjøre meen når man har grønne skilt ja da skal det stå i vognkortet forstå det den som kan for jeg skjønner ikke no hehe.. kan forsåvidt forsto hvorfor man skal ha slik info i vognkortet men forstår ikke at man slipper det hvis den er lastebil regga..
Så da har jeg ringt til Ford Norge og preika med en hyggelig kar som skulle ordne papirer til f350 min.
Sendte han mail nettopp med kopi av vognkort og ett reg nr fra en annen lik bil som har hengervekt i vognkortet.
skulle visst koste rundt 1000 kr + moms eller no.
satser på svar i morgen :)

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 19. Feb 2014 13:30 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 20. Nov 2007 13:49
Innlegg: 225
Hoy!

Dette med 1,5 ganger egenvekt på henger overkjører det som er i vognkortet!

Dvs. Hvis bilen har en egenvekt på 2000kg å du har maks tilhengervekt på 3500kg.
Har du ikke lov å dra avgårde!

Da må du dra med deg mere bagasje (øl) slik at den aktuelle vekta på bilen X 1,5 > den aktuelle vekta på hengeren.

F.eks. Bil med bagasje og fører (aktuell vekt der og da) = 2300kg
Vil maks hengervekt (aktuell vekt, der og da) bli: 2300kg X 1,5 = 3450kg

Blir sjelden et problem på Personbiler, men det er der regelen kommer i fra hvertfall!

Blir ofte et problem med Stor Lastebil (Tippbil) som skal dra Maskintralle med F.eks en Gravemaskin!
Da må som oftest lastebilen ha noen Tonn med last for å klare det


Joda

_________________
Jada=Mc2


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 22. Feb 2014 15:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
Da har papiret kommet via posten :)

får ta turen innom Biltilsyn på Mandag og se hvordan det går :)

blir jo max 3490 kg da siden den er på Grønne skilt.


Vedlegg:
hengervekt2.jpg
hengervekt2.jpg [ 95.91 KiB | Vist 8239 ganger ]

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 12. Mar 2014 17:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
papiret var ubrukelig pga feil vekter men det ordna seg likevel :) 3500 kg m,br\750 kg u,br :)

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 47 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support