AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 11. Des 2024 11:46

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 23. Mai 2023 02:05 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 23. Mai 2023 02:00
Innlegg: 3
Som nevnt i overskriften, vi har nylig kjøpt en 1968 Mustang coupe, hvor speedometernåla hopper noe voldsomt ved lav hastighet (under 25-30MPH)
Ved høyere hastighet fungerer alt helt fint.
Er det da speedometer wire'n som er sliten, eller er det mer sannsynlig at det er noe annet?
Er ingen mekaniker, så for øyeblikket lever etter "learn by doing" prinsippet, så håper noen har gode tips her


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Mai 2023 17:36 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7219
Bosted: Åsa
Centrifugalkraft er det som får nålen din til å bevege seg.

Dvs. wiren blir drevet av drevet i girkassen, logisk nok.
I spedometeret driver rotasjonskaften en segring rundt, som det sitter en motvekt på.
så lenge friksjonen mellom segring og wire er konstant, vil nålen bevege seg jevnt.
Men på så gamle biler, vil fettet som sitter der, ofte være hardt, og fult av urenheter.
Og derfor vil segringen ha glattere partier, hvor friksjonen er lavere, og andre partier hvor friksjonen er høyere.
Derfor hopper nålen din.
Har du motet til det, så kan du demontere og rense, og smøre på nytt fett.
men bare så det er sagt, det er ikke noen enkel operasjon.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Mai 2023 20:52 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 23. Mai 2023 02:00
Innlegg: 3
Pappa Wolf skrev:
Centrifugalkraft er det som får nålen din til å bevege seg.

Dvs. wiren blir drevet av drevet i girkassen, logisk nok.
I spedometeret driver rotasjonskaften en segring rundt, som det sitter en motvekt på.
så lenge friksjonen mellom segring og wire er konstant, vil nålen bevege seg jevnt.
Men på så gamle biler, vil fettet som sitter der, ofte være hardt, og fult av urenheter.
Og derfor vil segringen ha glattere partier, hvor friksjonen er lavere, og andre partier hvor friksjonen er høyere.
Derfor hopper nålen din.
Har du motet til det, så kan du demontere og rense, og smøre på nytt fett.
men bare så det er sagt, det er ikke noen enkel operasjon.


Hei. Takk for utfyllende svar!
Tror du det er mulig å få dette til for en nybegynner?
Tenker vi får overleve med hoppenåla ut sesongen så kanskje demontere når bilen settes inn for vinteren. Er det noen spesiell type fett som skal brukes her eller?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 24. Mai 2023 00:47 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7219
Bosted: Åsa
På punktet ang fett er jeg like blank som deg. men har hørt at blant annet avtrekker fett (vi snakker våpen her) kan brukes.
Men ta å stikk inn på den lokale bilopphuggeren, og plukk med deg et speedometer fra en gammel bil.
Det kan du øve deg på. og da kan du jo bruke en drill til å drive speedometeret.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support