Pappa Wolf skrev:
Centrifugalkraft er det som får nålen din til å bevege seg.
Dvs. wiren blir drevet av drevet i girkassen, logisk nok.
I spedometeret driver rotasjonskaften en segring rundt, som det sitter en motvekt på.
så lenge friksjonen mellom segring og wire er konstant, vil nålen bevege seg jevnt.
Men på så gamle biler, vil fettet som sitter der, ofte være hardt, og fult av urenheter.
Og derfor vil segringen ha glattere partier, hvor friksjonen er lavere, og andre partier hvor friksjonen er høyere.
Derfor hopper nålen din.
Har du motet til det, så kan du demontere og rense, og smøre på nytt fett.
men bare så det er sagt, det er ikke noen enkel operasjon.
Hei. Takk for utfyllende svar!
Tror du det er mulig å få dette til for en nybegynner?
Tenker vi får overleve med hoppenåla ut sesongen så kanskje demontere når bilen settes inn for vinteren. Er det noen spesiell type fett som skal brukes her eller?