AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 27. Jun 2026 06:22

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bremserør dimensjon?
InnleggSkrevet: Lør 03. Okt 2009 09:01 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
På en GM bil fra (la oss si 1967) med tromler både foran og bak så valgte GM følgende rørdimensjoner ut i fra bremsevakta.
Framre rør var 2 separate 3/16 rør fra vakta framtil hver bremseslange. Bakre begynte med et 1/4 rør som gikk fram til bremslangen bak. etterpå fordelte det seg i 3/16 rør ut til hvert av røra.
Fra hovedpumpa og ned til vakta var det 3/16 rør til frambremser og 1/4 til de bakre.
Mitt spørsmål er hvorfor ble det valgt 1/4 rør bakover? Hvorfor ikke 3/16 rør ?
Noen som vet grunnen til det?
Har fått mange forskjellige forklaringer på dette, men ingen av de gir noen mening for meg så vil gjerne ha flere innspill og mest av alt en utalelse fra GM selv hvis noen sitter på denne type dokumentasjon.
Takker for alle svar.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Bremserør dimensjon?
InnleggSkrevet: Lør 03. Okt 2009 23:01 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tir 08. Jan 2008 12:17
Innlegg: 975
Bosted: Selbu
De tenkte vel at det var et stykke bak dit, og at væska reiste litt fortere med tykkere rør. har selv bytta ut 1/4 rør med tynnrør uten å merke noe forskjell.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Bremserør dimensjon?
InnleggSkrevet: Søn 04. Okt 2009 21:29 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
Ok du har byttet røret, men har du tromler bak og skiver foran eller tromler på alle fire? Og hva type bil er det?
Desverre ikke så mange som bidrar her, men det skjønner jeg godt for jeg har surfet på nettet i flere timer uten å finne noen forklaring.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Bremserør dimensjon?
InnleggSkrevet: Man 05. Okt 2009 17:41 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Lør 25. Nov 2006 13:08
Innlegg: 1605
Bosted: Klepp/ Stavanger
1/4" bruktes på trommøer og 3/16" på skiver. Har ikke noe betydning om det er 1/4" om en bygger om til skiver. Får litt bedre respons på skiver med 3/16" men det er marginalt. Ikke noe vits... Skjekke dette flere ganger på div US forum og det bekreftes.

_________________
Camaro -79
Tahoe -02 LPG

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support