AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

Dekk load index "E"- hva er det?
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=10&t=9421
Side 1 av 1

Forfatter:  RobRob [ Fre 18. Sep 2009 12:20 ]
Innleggets emne:  Dekk load index "E"- hva er det?

Hva betyr bokstaven "E" under Load Index i vognkortet? Det står kun denne bokstaven og ikke noe tall der.

Skjønner at det går på belastningen på dekket, men skal ikke dette være et tall da?
Det eneste jeg finner på nettet er tall som knyttes opp mot tillatt akselvekt. Men jeg er ikke kar om å finne ut hva E betyr.

Forfatter:  gMcnut [ Lør 19. Sep 2009 00:11 ]
Innleggets emne:  Re: Dekk load index "E"- hva er det?

Det beskriver dekkets bæreevne, jo høyere bokstav jo høyere bæreevne, for en gitt dimensjon.
Et eksempel på dim. LT235/75-15 som er et lett lastebil dekk, det kan leveres i load range (index) C, D, og E.
C bærer 900 kg, D bærer 1060 kg, og E bærer 1250 kg.

MEN, obs: er dimensjonen en annen, er verdiene for bokstavene annerledes og :D

Det er tabeller for dette i STRO databoka, som alle dekkforhandlere har. (og noen til...)

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/