| AMCARFORUM.NO https://www.amcarforum.no/phpBB2/ |
|
| Omregning dekkdimensjon https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=10&t=9339 |
Side 1 av 1 |
| Forfatter: | MKK5 [ Ons 09. Sep 2009 23:01 ] |
| Innleggets emne: | Omregning dekkdimensjon |
I vognkortet på K5`n står det: Gummidimensjon foran/bak: LR 78 - 15 Felg: 6" x 15" Det med felg er greit. Det angir bredden og høyden. Men hva betyr gummidimensjonen?? Kjører nå med 31 x 12.5 - 15 8" foran og 10" bak. Dette er nok for bredt og stort. Noen som kan oversette dette til "norske" dimensjoner? Og hvordan regner man det ut? Er vel 5%-regelen man må holde seg innenfor. Skal på teknisk etterhvert og er da greit å vite hvor store hjul jeg lovlig kan kjøre med... |
|
| Forfatter: | rebel [ Tor 10. Sep 2009 18:22 ] |
| Innleggets emne: | Re: Omregning dekkdimensjon |
L78-15 er det samme som 235 75r15 eller 255 70r 15, 5% regelen gjelder selvfølgelig, samme dimensjon på alle aksligner om ikke annet er oppført i vognkort. hva R står for i kombinasjon med L er jeg ikke sikker på, mulig det er en koding for load index. men blazeren er vel ikke så tung at den skulle behøve forsterkede dekk?. |
|
| Forfatter: | Bippe [ Tor 10. Sep 2009 21:59 ] |
| Innleggets emne: | Re: Omregning dekkdimensjon |
Nå kan ikke L78-15 være både 235 75r15 eller 255 70r 15, men kunn en av dem. L78-15 tydes som. L=bredden, 78=profilen og 15= diametren på felgen. Har desverre ikke noen liste som viser hvor breit L er. R i 235/75R15 står for Radial dekk. |
|
| Forfatter: | rebel [ Tor 10. Sep 2009 22:40 ] |
| Innleggets emne: | Re: Omregning dekkdimensjon |
235 75 r15 og 255 70 r 15 har tilnærmet samme rulleomkrets og begge kan erstatte L78-15, dette er hentet i STRO boka som brukes bla. av biltilsynet |
|
| Side 1 av 1 | Tidssone UTC + 1 time [ DST ] |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |
|