AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

Lovlige avvik i dekkstørrelse?
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=10&t=9306
Side 1 av 1

Forfatter:  RobRob [ Man 07. Sep 2009 14:47 ]
Innleggets emne:  Lovlige avvik i dekkstørrelse?

Hvor mye kan man avvike i dekkmål fra det som står i vognkortet? Noen som vet?

Iflg. vognkortet skal jeg ha 225/75-R16

Felgdimensjon er vanskelig å fravike uten å kjøpe nye felger. Men hva med bredde og profil?
Eller må jeg ha nøyaktig det som står i kortet?

Forfatter:  v8power [ Man 07. Sep 2009 21:58 ]
Innleggets emne:  Re: Lovlige avvik i dekkstørrelse?

Rulleomkretsen skal endres maks 5% i forhold til orginalt. Ellers er det relativt fritt så lenge last og hastighetsindex er ok.

Forfatter:  RobRob [ Man 07. Sep 2009 23:11 ]
Innleggets emne:  Re: Lovlige avvik i dekkstørrelse?

Noen som kjenner formelen for å regne ut rulleomkrets? :oops:

Forfatter:  streetracer [ Tir 08. Sep 2009 00:48 ]
Innleggets emne:  Re: Lovlige avvik i dekkstørrelse?

Diameter på dekket gange 3,14.

Forfatter:  Ornamental [ Tir 08. Sep 2009 06:09 ]
Innleggets emne:  Re: Lovlige avvik i dekkstørrelse?

Her har du en kjekk dekk-kalkulator, hvor du også får med avvik på speedometeret. Ikke tenk så mye på at det står miata.net i adressen. :wink:

http://www.miata.net/garage/tirecalcold.html

Forfatter:  fox-body [ Tir 08. Sep 2009 20:54 ]
Innleggets emne:  Re: Lovlige avvik i dekkstørrelse?

Her er en som regner både tommer og mm. Du kan sammenligne flere størrelser og får også oppgitt avviket i %.
http://www.1010tires.com/TireSizeCalcul ... &reset=yes

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/