| AMCARFORUM.NO https://www.amcarforum.no/phpBB2/ |
|
| standard gummi foringer vs. Polyurethane https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=10&t=3540 |
Side 1 av 2 |
| Forfatter: | dan@biringt.com [ Tir 05. Feb 2008 14:13 ] |
| Innleggets emne: | standard gummi foringer vs. Polyurethane |
Har demontert alt av foringer og opphengskuler osv. skal kjøpe nye foringer, motor fester osv, hva bør jeg bytte til, standard gummi foringer eller Polyurethane foringer? stor forskjell på kjøreegenskapene ved bytte? jeg har aldri kjørt bilen jeg restaurerer, så jeg vet ikke hvordan den var orginal, om den var fast i fisken eller som en flytebrygge |
|
| Forfatter: | Camarogeddon [ Tir 05. Feb 2008 14:29 ] |
| Innleggets emne: | |
Byttet selv ut alle foringer med polyurethane på min forrige '86 camaro, og forskjellen var markant. Det skal da sies at de gamle foringene ikke var nye lenger, så det hadde nok også noe å si. Erfaringer: betydelig mere presis veiholdning, (betydelig bedre effekt av stabstag også, etter byttet var krengning i sving drastisk redusert. En merkbar (ikke stor, men merkbar) økning av støy i kupeen, da uretanen ikke demper lyder fra oppheng på samme måte som gummi. jeg var storfornøyd med byttet, men det er jo en individuell vurdering. Eneste jeg husker som trøblete var det å få pressa foringer uten en skikkelig presse (spesielt i bærearmene foran).. det GÅR med en skrustikke og kreativ bruk av piper og jernbiter, men det er en skikkelig drittjobb. Det er veldig lett at en av ørene foringene skal inn i blir dratt med og kiler seg. |
|
| Forfatter: | dan@biringt.com [ Tir 05. Feb 2008 19:09 ] |
| Innleggets emne: | |
hehe, ja, har hørt det er en drittjobb å skifte foringer, spesielt de poly foringene siden de er så harde, er egentlig veldig usikker på om jeg skal bytte eller ikke, en gammal amcar er jo ikke akkurat en raserbil, går fort rett fram men det er jo ikke noe kjør fort i svingene bil |
|
| Forfatter: | Olav [ Tir 05. Feb 2008 22:00 ] |
| Innleggets emne: | Poly |
Ikkje noe verre å skifte poly enn andre..... Olav |
|
| Forfatter: | Camarogeddon [ Ons 06. Feb 2008 00:55 ] |
| Innleggets emne: | |
enig med Olav der.. forinene kommer jo i hylse (flesteparten i hvertfall, mener stabstaget hadde todelt foring.), Det er derfor sånn ca akkurat like klønete å få på plass poly som gummivarianten. (forutsatt at gummi også leveres med hylse) |
|
| Forfatter: | Roar [ Ons 06. Feb 2008 00:58 ] |
| Innleggets emne: | |
Installer poly grafiit isteden. |
|
| Forfatter: | dan@biringt.com [ Ons 06. Feb 2008 12:29 ] |
| Innleggets emne: | |
blir nok poly ja, sålenge ingen har noen god grunn for å bruke standard? :> |
|
| Forfatter: | gMcnut [ Ons 06. Feb 2008 13:00 ] |
| Innleggets emne: | |
Med polyforinger vil den bli bedre i svingene og. Andre oppgraderinger for bedre svingegenskaper når du først er i gang er Koni dempere foran og bak, stabstag bak, boxing av lenkearmene bak, og kraftigere stabstag foran. Det er flere alternative, tjukkeste er vel 32mm fra Pontiac Formula. Og lavere dekkprofil. En sprek Camaro med oppgradert understell er ikke noe å "spøke" med. |
|
| Forfatter: | Pappa Wolf [ Ons 06. Feb 2008 14:49 ] |
| Innleggets emne: | |
Og hvor kjøper man så det? |
|
| Forfatter: | gMcnut [ Ons 06. Feb 2008 15:43 ] |
| Innleggets emne: | |
www.summitracing.com |
|
| Forfatter: | dan@biringt.com [ Ons 06. Feb 2008 19:42 ] |
| Innleggets emne: | |
gMcman skrev: Med polyforinger vil den bli bedre i svingene og.
Andre oppgraderinger for bedre svingegenskaper når du først er i gang er Koni dempere foran og bak, stabstag bak, boxing av lenkearmene bak, og kraftigere stabstag foran. Det er flere alternative, tjukkeste er vel 32mm fra Pontiac Formula. Og lavere dekkprofil. En sprek Camaro med oppgradert understell er ikke noe å "spøke" med. de der koni demperene, noen spesiell type? på min 74 camaro er det slik bak at man kan fylle luft eller tappe ut luft så hever eller senker den seg, får man slik i koni eller skal jeg bare kutte ut det der systemet ?! |
|
| Forfatter: | mach1frh [ Ons 06. Feb 2008 23:56 ] |
| Innleggets emne: | |
"HiJackers" er det vel du har da. Fiffig konsept som vel var veldig populært på 80-tallet. Og kult er det vel ja, men skal du ha en bil som presterer bra kjøreegenskapsmessig er det vel ikke helt det store. Men det er det kanskje noen andre som har andre meninger om også? Koni er nok absolutt gode dempere, men det finnes jo andre alternativer som sikkert ikke er noe dårligere, anbefaler deg å ta en titt på summit, gjør et "kategori-søk" på din bil, og du finner nok masse spennende |
|
| Forfatter: | gMcnut [ Tor 07. Feb 2008 09:31 ] |
| Innleggets emne: | |
Dempere til å fylle luft i (hi-jackers) var beregnet på biler med variabel last, så du kunne fylle i når du skulle ha tung last, for å unngå at den ble sidræva. En stund var det jo populært med høy hekk, hi-jackers var en lettvint løsning da. Og noen kjøpte hi-jackers når fjærene begynte å bli slappe og signe. Jeg ville kasta de, og kjøpt røde Koni, som har justerbar demping. KYB er et godt og litt rimeligere alternativ. Sjekk fjærene, og bytt om de er signe eller sprukket der de er festet til akselen. |
|
| Forfatter: | Olav [ Tor 07. Feb 2008 10:42 ] |
| Innleggets emne: | Chassisdeler |
Har blitt forhandler for div chassisdeler 2-gen f-body. Dempere,stag, SFC's +++ Kan ordne justerbare Pro-shocks, disse har fått bra tilbakemld. Olav |
|
| Forfatter: | gMcnut [ Fre 08. Feb 2008 20:50 ] |
| Innleggets emne: | |
Her er en annen kilde for gode saker til understell, bremser og styring www.classicperform.com |
|
| Side 1 av 2 | Tidssone UTC + 1 time [ DST ] |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |
|