| AMCARFORUM.NO https://www.amcarforum.no/phpBB2/ |
|
| ball joint https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=10&t=3533 |
Side 1 av 1 |
| Forfatter: | frankie [ Man 04. Feb 2008 14:34 ] |
| Innleggets emne: | ball joint |
driver og plukker ned forstillingen på 68 lemans, skal skifte foringer. Har nå kommet så langt at jeg skal ut med steering knuckle(bruker de amerikanske uttrykkene fra manualen, siden jeg ikke er sikker på de korrekte norske navnene). I hver ende av steering knuckle er det en ball joint som går inn i øvre/nedre control arm. Problemet er at jeg ikke får demontert ball joint fra steering knuckle. I manualen referes det til et spesialverktøy som ligner på en tvinge, men en vanlig tvinge er det vanskelig å få plassert. Men det er slik at når jeg har fjernet mutteren på en ball joint så skal det i teorien være bare å presse den ut? Tenkte på om jeg kan støtte opp den nedre armen og banke den ut, men det vil kanskje ødelegge den? |
|
| Forfatter: | alfaalfa [ Man 04. Feb 2008 16:29 ] |
| Innleggets emne: | |
alfaalfa |
|
| Forfatter: | 70ht [ Man 04. Feb 2008 17:33 ] |
| Innleggets emne: | |
Forstår det slik at du skall løsne det ytre styreleddet. Slik gjør jeg det når jeg ikke har tilgang til en ledd tærs. Løsne muttra, å la den stå på de ytterste av jengene som beskyttelse. Dette er spessielt hvis det er snakk om å benytte delene igjen. Svinger rattet helt over slik at leddet kommer så langt ut fra bilen som mulig. Jeg bruker to smihammere (1.5 Kg) Holder den ene på baksiden av armen rett ved der bolten på leddet går igjenom. Sikter så godt jeg kan å gir fremsiden en ordentlig rapp med den andre hammeren. Kluet her er å få øyet som bolten går igjenom til å bli lit ovalt i det man slår på slik at den kone delen på bolten slipper taket. Det kan være lit vrient å få til, så det er ikke sikkert man får den løs på første forsøk. Men det er mulig. Terje |
|
| Forfatter: | frankie [ Man 04. Feb 2008 18:04 ] |
| Innleggets emne: | |
ok, som jeg hadde en mistanke om så var det ingen enkel løsning. Man må vel forvente å plages litt når man skal opp med deler som har stått i 40 år. Så ut i garasjen igjen for en ny økt. |
|
| Side 1 av 1 | Tidssone UTC + 1 time [ DST ] |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |
|