| AMCARFORUM.NO https://www.amcarforum.no/phpBB2/ |
|
| Bytte ball joint i forstilling https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=10&t=22681 |
Side 1 av 2 |
| Forfatter: | Ranchero [ Lør 11. Mai 2013 00:07 ] |
| Innleggets emne: | Bytte ball joint i forstilling |
Jeg må bytte ball joint'n på venstre side (øvre bærebru) foran på ranchero'n før jeg viser bilen for eu-kontroll,fordi den er helt i fillebiter. Er sjølve bælgen i balljointen som det er hull i og fettet er nok ikke der det burde være siden det er åpning eller ei stor revne i gummibælgen. Holder kanskje å bytte ut bare gummiforinga/bælgen? Har sett i shopmanualen på bilen åssen dette gjøres. Der vises det at man trenger et spesialverktøy som man monterer på gjengene på balljointene mellom øvre og nedre bærebru mens man demonterer dette. Skjønner det er pga fjøra,så man ikke sitter med et hode mindre mens man demonterte uten å ta forholdsreglene ifølge boka. Jeg hadde nå uansett tenkt å bruke fjørklemmer for å ta vekk presset på bærebrua. Er det noen her som har bytta dette på forstillinga si før som har noen tips jeg kan ta med meg i forkant,som hvordan dere har gått frem for å bytte slikt. |
|
| Forfatter: | v8power [ Lør 11. Mai 2013 09:15 ] |
| Innleggets emne: | Re: Bytte ball joint i forstilling |
Det er vel vanlige bærearmer med fjæren i midten på disse? Og ikke samme opplegget som på feks Mustang? Bare å ha jekken under nedre bærearmen så kan du trygt løsne øvre kulen. |
|
| Forfatter: | Ranchero [ Lør 11. Mai 2013 11:40 ] |
| Innleggets emne: | Re: Bytte ball joint i forstilling |
Jep,her er fjæra i midten mellom øvre og nedre bærebru. Da er det bare å få spent på fjærklemmer og jekk under og kjøre på |
|
| Forfatter: | v8power [ Lør 11. Mai 2013 21:20 ] |
| Innleggets emne: | Re: Bytte ball joint i forstilling |
Trenger ikke fjærklemmer heller så lenge du jekker ute på bærearmen.Uansett stopper demperen bevegelsen på den nedre bærearmen. |
|
| Forfatter: | Ranchero [ Lør 11. Mai 2013 23:56 ] |
| Innleggets emne: | Re: Bytte ball joint i forstilling |
Oki,måtte utsette jobben til imorra grunnet andre ting jeg fiksa på bilen. Så da er det bare å jekke opp bærearmen og ut med cotterpin og løsne mutteren i enden av ball joint'n,så regner jeg med at den skal være å ta ut,men dette sitter kanskje litt,har antakeligvis ikke vært oppe før. Men hvorfor går det igjen flere ganger i shopmanualen at man skal spenne på denne "jiggen" mellom øvre og nedre bærebru før man tar ut ball joint? En annen ting er at det står at ball joint aldri bør byttes,men at man bytter heller hele øvre eller nedre bærebru med ball joint montert på. Jaja...de ville vel prøve å få folk til å kjøpe mer deler kanskje |
|
| Forfatter: | Danielm [ Søn 12. Mai 2013 16:12 ] |
| Innleggets emne: | Re: Bytte ball joint i forstilling |
er ikke øvre bærekula skruet fast på denne og ikke presset? |
|
| Forfatter: | Ranchero [ Søn 12. Mai 2013 19:00 ] |
| Innleggets emne: | Re: Bytte ball joint i forstilling |
Joda,den er skrudd fast på ranchero på toppen av bærebrua. Grunnen til mine spørsmål,var mest pga dette med fjøra. Og selvsagt,at jeg ikke har bytta ut noe sånt på bil før. Min erfaring er at selv om ting er skrudd,så kan de sitte fast noe j.... fordet. Nesten så man må frem med slegge da ting har grodd så sammen at det ser ut som om det ikke er to deler,men en..hehe Ok,jeg må ha bilen klar på ca 2 uker,så jeg tenkte å ta og bruke en hel ball joint ifra enten den andre ranchero'n eller ifra stasjonsvogna,siden jeg ikke har tid til å vente på forsending ifra statene på denne delen. Da regner jeg med at det er bare å skru opp og bytte over? Ikke noe jeg må eller bør passe på? |
|
| Forfatter: | Danielm [ Søn 12. Mai 2013 19:35 ] |
| Innleggets emne: | Re: Bytte ball joint i forstilling |
jeg bytta nettopp øvre på malibuen. er samme opplegg. er skrua fast. jekk opp bilen på den siden du skal bytte. sett en bukk under ramma. ta ned jekken. ta av bærekula. sett i bærekula. skru fast i toppen. sett jekken under nedre bærebru, jekk opp til du du kan skru på muttrene under kula slik at du kan få strammet. ta bort jekken. stram skruene. press fett inn i kula. sett på hjulen jekk ned bilen. fiks ferdig. enkelt |
|
| Forfatter: | Ranchero [ Søn 12. Mai 2013 21:32 ] |
| Innleggets emne: | Re: Bytte ball joint i forstilling |
Den forklaringa der likte jeg veldig godt |
|
| Forfatter: | v8power [ Søn 12. Mai 2013 23:29 ] |
| Innleggets emne: | Re: Bytte ball joint i forstilling |
Men regn med banking og slåing for å få kulen til å slippe på konen. |
|
| Forfatter: | Danielm [ Man 13. Mai 2013 06:39 ] |
| Innleggets emne: | Re: Bytte ball joint i forstilling |
v8power skrev: Men regn med banking og slåing for å få kulen til å slippe på konen. ja det må man regne med. men har man en "gaffel" så er det ingen problem man MÅ ha en slik en: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... el-191240/ ellers blir det bare tyngre å bytte kule |
|
| Forfatter: | Ranchero [ Tir 14. Mai 2013 01:56 ] |
| Innleggets emne: | Re: Bytte ball joint i forstilling |
Jeg har heldigvis den gaffelen liggende i uthuset. Regner med at det sitter litt og blir noe banking. |
|
| Forfatter: | Danielm [ Ons 15. Mai 2013 16:19 ] |
| Innleggets emne: | Re: Bytte ball joint i forstilling |
nja. ikke nødvendigvis. da jeg bytta på malibuen så var det bare et par kakk med stor hammeren så kom den. og hvortid den sist ble byttet? ingen anelse. men gikk greit. alt etter hvor mye rusten den er |
|
| Forfatter: | Ranchero [ Søn 25. Aug 2013 13:07 ] |
| Innleggets emne: | Re: Bytte ball joint i forstilling |
Litt forskjellige omstendigheter har gjort til at jeg har ikke fått tid til å se på ranchero'en skikkelig før nå idag. Det hender man har 1000 andre ting som må ordnes før man kan fikse bil. Men da er jeg igang med bilen. Denne ball joint'en er ikke skrudd fast men naglet fast av alle ting Men nye foringer har jeg nå her,så jeg skal nå prøve. Har slipt vekk de to små runde hodene på boltene på toppen av kula,men den slipper ikke enda,så gaffelen må nok frem. Trenger man noe forstillingskontroll etter man har bytta kula? Jeg tenker på når man separerer den nedre bærebrua ifra den øvre da den ikke henger fast på gjengedelen til kula lenger. Da jeg setter i den nye kula og jekker opp så jeg får skrudd på mutteren nederst,er den da ferdig eller må man ha forstillingskontroll? |
|
| Forfatter: | AW-100 [ Søn 25. Aug 2013 17:41 ] |
| Innleggets emne: | Re: Bytte ball joint i forstilling |
I utgangspunktet skal den nye kula sitte identisk med den gamle, så det skal ikke være behov for forstillingskontroll med mindre du har endret på shimsene til bærebrua e.l. |
|
| Side 1 av 2 | Tidssone UTC + 1 time [ DST ] |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |
|