| AMCARFORUM.NO https://www.amcarforum.no/phpBB2/ |
|
| GMC Vandura 2500 - 225/75/R15 dekk? https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=10&t=22288 |
Side 1 av 1 |
| Forfatter: | InZeLuX [ Lør 23. Mar 2013 16:38 ] |
| Innleggets emne: | GMC Vandura 2500 - 225/75/R15 dekk? |
Hei, Amcar forum! Jeg er russ i mai og i den annledning så har jeg og vennegjengen kjøpt en GMC Vandura 2500 (5.0 L small-block V8'er utgaven fra 1987, om jeg ikke tar helt feil) Alt står klart, vel, ikke alt. Det har seg slik at den forrige eieren kjørte bilen med 4 forskjellige dekk, og i den sammenheng er vi på utkikk etter 4 nye dekk til bilen. Jeg har ringt rundt til alle dekkforhandlere i Oslo, og dekk av dimmensjonen : P225/75-R15 virker veldig vanskelig å få tak i. (Det er denne dimensjonen som er oppgitt i vognkortet.) Ingen har på lager, og kan kun få tak i piggdekk eller sommerdekk. Har lagt merke til at dette forumet har svært mye kunnskap, og derfor lurte jeg på om noen her har kjennskap til en bedrift / en dekkforhandler som selger dekk i denne dimensjonen? Er da snakk om piggfrie vinterdekk, evt. helårsdekk. Setter pris på all kunnskap vi kan få, takk |
|
| Forfatter: | AW-100 [ Lør 23. Mar 2013 20:17 ] |
| Innleggets emne: | Re: GMC Vandura 2500 - 225/75/R15 dekk? |
Gå inn på www.dekkonline.com og bestill deg dekk i dimmensjonen 235/75-15. Veldig mye enklere å få tak på, og helt lovlig. Dette dekket er marginalt større enn det som står i vognkortet, så du vil heller ikke få problemer med felg eller skjermer. Hvis du har plass, så kan du gå intil 5% opp på dekkstørrelsen, og på dekkbredden kan du øke så mye du vil så lenge du ikke tar i karosseriet, og hele dekket er innenfor skjermene. |
|
| Forfatter: | gMcnut [ Lør 23. Mar 2013 20:31 ] |
| Innleggets emne: | Re: GMC Vandura 2500 - 225/75/R15 dekk? |
Ja helt enig med AW, gå litt opp i størrelse. Men pass på å få rett vektklasse på dekka. En Van er en tung bil, så pass på å få et forsterka dekk (LT= Light Truck, R= Reinforced) og ikke ett beregnet for personbil. (P= Passenger) I vognkortet står det en kode for hvilken vektklasse, load index, som dekket skal ha, enten et tall eller en bokstav. Jeg har gode erfaringer med feks Cooper Discoverer og BF Goodrich All-Terrain til helårsbruk. Unntatt på speilhålke Er dekket M+S (Mud + Snow) merket er det tilatt som "helårs". |
|
| Forfatter: | InZeLuX [ Lør 23. Mar 2013 21:10 ] |
| Innleggets emne: | Re: GMC Vandura 2500 - 225/75/R15 dekk? |
Okay, så det er i orden iforhold til forsikring etc. å kjøre en litt større dimensjon siden den originale dimensjonen er håpløs å få tak i? De vil også passe på de originale felgene som sitter på bilen? (Vel, vet ikke hvor "originale" disse er men, står iallefall i vognkortet at det skal være 6.75") Takker for svar! |
|
| Forfatter: | AW-100 [ Lør 23. Mar 2013 22:24 ] |
| Innleggets emne: | Re: GMC Vandura 2500 - 225/75/R15 dekk? |
Ja det er lov. Ja du kan bruke felgene. Forsikringa bryr seg ikke, så lenge det er rett vektklasse på dekkene. Som en digresjon, Dodgen min har i vognkortet 225/78-15. Dette er en dekkdimmensjon som ikke produseres lengre. Det er grunnen til at du har lov til å endre dekkstørrelse +-5% så fremt det er plass. Også i ditt tilfelle, som er at det er enklere og billigere å få tak på en dimmensjon som er 2% større enn den som står i vognkortet. Hvis du er i tvil, så kan du lese selv i motorvognforskriften, HER: http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-013.html Det du ser etter er §13 underpunkt 6.1.c) |
|
| Forfatter: | InZeLuX [ Søn 24. Mar 2013 01:53 ] |
| Innleggets emne: | Re: GMC Vandura 2500 - 225/75/R15 dekk? |
Takker AW. Da skal jeg nok titte etter den dimensjonen, gud hvor mye enklere ting blir nå. Forøvrig, hva burdte prisen på et rimelig dekk til denne bilen ligge på, sånn ca.? Det jeg har sett i Norge hittil er 1500 pr. dekk, er dette uvanlig, eller noe å forvente? Takk igjen! |
|
| Side 1 av 1 | Tidssone UTC + 1 time [ DST ] |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |
|