AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 27. Jun 2026 08:40

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: forstillings spørsmål
InnleggSkrevet: Tor 12. Jul 2012 16:48 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
Hei...er det noen som har data på hvilke verdier som skal vær på hjula mine i en forstillingskontroll :?:

Har en 73 Camaro LT/RS

kan bakakslingen justeres noe i lengderetningen på en slik bil....den står ikke rett i forhold til bilen så den sliter dekk på innsiden (venstre) utsiden på høyre side....

skal ha nye og bredere dekk så har et ønske om at dette blir riktig


den "sporer" og ganske mye på litt sporete vei.....

takker for alle innspill og ideer :lol:

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: forstillings spørsmål
InnleggSkrevet: Tor 12. Jul 2012 16:59 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 29. Jan 2006 12:23
Innlegg: 235
Bosted: Fauske
Fant dette på nettet.
Vi bruker alltid å justere bakstilling først.
Vet ikke om det er noe justering på Camaro, men regner med at du kan løsne bolter og prøve å sentrere bakakslingen så bra som mulig.[img
67 - 69
camber 0.25* +/- 0.50*
caster 0.50* +/- 0.50*
total toe 0.38* +/- 0.13*
--------------------------------------------------------------------------
1970
camber 1.00* +/- 0.50*
caster 0.50* +/- 0.50*
total toe 0.38* +/- 0.13*
--------------------------------------------------------------------------
71-74
camber 1.00* +/- 0.75*
caster 0.00* +/- 1.00*
total toe 0.38* +/- 0.25*
--------------------------------------------------------------------------
75-76
camber 1.00* +/- 0.75*
caster 1.00* +/- 1.00*
total toe 0.13* +/- 0.25*
--------------------------------------------------------------------------
1977
camber 1.00* +/- 0.81*
caster 1.00* +/- 1.00*
total toe 0.13* +/- 0.25*
--------------------------------------------------------------------------
78-81
camber 1.00* +/- 0.81*
caster 1.00* +/- 1.00*
total toe 0.25* +/- 0.13*
--------------------------------------------------------------------------
1982
except Z28
camber 1.00* +/- 0.50*
caster 3.00* +/- 0.50*
total toe 0.10* +/- 0.20*

Z28
camber 1.00* +/- 0.75*
caster 3.00* +/- 0.50*
total toe 0.13* +/- 0.13*
--------------------------------------------------------------------------
83-84
except Z28
camber 1.00* +/- 0.81*
caster 3.00* +/- 1.00*
total toe 0.10* +/- 0.20*

Z28
camber 1.00* +/- 0.75*
caster 3.00* +/- 1.00*
total toe 0.10* +/- 0.20*
--------------------------------------------------------------------------
85-86
except IROC-Z and Z28
camber 1.00* +/- 0.50*
caster 3.00* +/- 1.00*
total toe 0.10* +/- 0.20*

IROC-Z
camber 1.00* +/- 0.50*
caster 3.50* +/- 1.00*
total toe 0.30* +/- 0.20*

Z28
camber 1.00* +/- 0.50*
caster 3.50* +/- 0.50*
total toe 0.30* +/- 0.20*
--------------------------------------------------------------------------
87-92 except 87 Z28
camber 0.30* +/- 0.50*
caster 4.80* +/- 0.50*
total toe 0.00* +/- 0.20*

87 Z28
camber 0.30* +/- 0.50*
caster 4.50* +/- 0.50*
total toe 0.00* +/- 0.20*
--------------------------------------------------------------------------
93-94
camber 0.40* +/- 0.50*
caster 4.40* +/- 0.50*
total toe 0.00* +/- 0.20*
--------------------------------------------------------------------------
95-02 except 95-96 w/Goodyear Eagle RSA tire
camber 0.40* +/- 0.50*
caster 4.80* +/- 0.50*
total toe 0.00* +/- 0.20*

95-96 w/Goodyear Eagle RSA tire
camber L 0.20 R -0.20* +/- 0.50*
caster L 4.00* R 4.40* +/- 0.50
total toe 0.00* +/- 0.20*


Vedlegg:
GT-AlignmentSpecsCam.jpg
GT-AlignmentSpecsCam.jpg [ 44.28 KiB | Vist 3967 ganger ]

_________________
Mopar or no car?

http://www.bilskade.no
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: forstillings spørsmål
InnleggSkrevet: Tor 12. Jul 2012 17:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Lør 25. Nov 2006 13:08
Innlegg: 1605
Bosted: Klepp/ Stavanger
Ikke noe justering på akselen. Ikke unormalt det skiller 3/8" eller noe slikt fra side til side. I lengderetningen så er det kun de fremre foringene som fikserer akselen. Om disse ser er dårlige så kan litt av hvert bli litt utav linje.

Caster: 3 (eller mer klarer du 5 så er det bra )
Camber: 0,75 neg
Toe inn: 0 eller 1/16"

Dette er mål som er egnet for bilen med dekk som leveres nå og litt sportslig kjørestil.

_________________
Camaro -79
Tahoe -02 LPG

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: forstillings spørsmål
InnleggSkrevet: Tor 12. Jul 2012 17:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Har gjort det 1 gang på en 1 år eldre bil. der var det inga justerings skruer. men løsset alt av fester, litt og brukte jekkestroppe, for å tvinge den bein. er litt slakk i skru hullene på festene, så litt kunne man få justert.
Alt av foringer var nye

Jeg vet ikke om den hadde orginal bakaksel oppheng, men festet framme kunne man skru løs og der hentet vi inn litt justering, ikke som på mustangen, at framste festet er sveist fast i bilen og 0 justeringsmulighet.

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: forstillings spørsmål
InnleggSkrevet: Tor 12. Jul 2012 19:29 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
der sitter en brakket foran på bladfjærene som der er 3 skruer i...den kan justeres noen få millimeter ser det ut som...for den sitter ikke likt på vær side...

takk for all info så langt 8)

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: forstillings spørsmål
InnleggSkrevet: Tor 12. Jul 2012 22:23 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Lør 25. Nov 2006 13:08
Innlegg: 1605
Bosted: Klepp/ Stavanger
Det er fremre bladfjør feste du sikter til ? Det er litt klaring i bolthullet til denne. Mutterne er festet med mutterklips som og gir litt slark. Men hvorfor skulle dette flytte seg ette x antall år, pleier heller ikke være noe feil der. Hvordan er det med fjørene. Er de seget ? Om en av dem er slakkere/ bindre krumming så vil akselen stå skjevt. Har mer tro på gamle/ defekte fjærer. Ikke uvanlig at et blad knekker inni pakken. Kan være vanskelig å se....

Hvordan er foringene i fremre øre i fjørene ?

_________________
Camaro -79
Tahoe -02 LPG

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: forstillings spørsmål
InnleggSkrevet: Tor 12. Jul 2012 23:29 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
fjørene er kanskje litt seget...og det er gjort noe spesiellt med selve opplagringa av blafjøra...den ene er lengre nede en den andre...hvorfor det er gjort er jeg litt usikker på men kanskje det har noe med evt vridning under akselrasjon...alt er plukket ned av tidligere eier...dette har jeg bilder av...så mulig fremre blafjørfeste ikke er helt der dem bør vær....gjør iallfall et forsøk på og flytte den er 2-3mm viss det går.....

kan ta noen bilder i morgen så dere ser hva jeg mener.....

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: forstillings spørsmål
InnleggSkrevet: Fre 13. Jul 2012 09:32 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Lør 25. Nov 2006 13:08
Innlegg: 1605
Bosted: Klepp/ Stavanger
Mustang R-916 skrev:
fjørene er kanskje litt seget...og det er gjort noe spesiellt med selve opplagringa av blafjøra...den ene er lengre nede en den andre...hvorfor det er gjort er jeg litt usikker på men kanskje det har noe med evt vridning under akselrasjon...alt er plukket ned av tidligere eier...dette har jeg bilder av...så mulig fremre blafjørfeste ikke er helt der dem bør vær....gjør iallfall et forsøk på og flytte den er 2-3mm viss det går.....

kan ta noen bilder i morgen så dere ser hva jeg mener.....


Når det gjelder fremre festet så er det mulig å gjøre "guldstrand mod" dvs å flytte opp bolthullet 3/4". Begge innfesingebne må være på samme hullet.

Det som og gjelder er at når du trekker til bolten som holder foringen e må bilen stå med vekt, ikke fritthengende hjul. dette kan gi "bind" i foringene.

Mål høyden fra bakken til underside kanaler og sammenlign. då får du grei indikasjon på fjørene.

_________________
Camaro -79
Tahoe -02 LPG

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support