AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

Sprekker i felger. Farlig?
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=10&t=19697
Side 1 av 1

Forfatter:  Airflow [ Tor 03. Mai 2012 21:25 ]
Innleggets emne:  Sprekker i felger. Farlig?

Oppdaget sprekker i alle 4 felgene på fruas PT Cruiser. Sprekkene er fra alle bolthulla og inn til senterhullet. Papa Wolf foreslo at det kan være overtrekte felgskruer, som kan være meget sansynlig. Ser ut til at senterhullet er dreid ut mye i tillegg slik at godset mellom bolthulla og senterhullet ikke er stort mere enn 1 mm.
Jeg er skeptisk til å bruke de som de er. Hjula sto på bilen da jeg kjøpte den og ble anbefalt av selger å dreier foringer å ha inni slik at senterhull har rett diameter. Men jeg er skeptisk til sprekkene og tror at felgene/hullene er vensentlig svekket.
Noen som har noen formening om dette?
Felgene er Boyd Coddington Junkyard Dog. 5x100 boltsirkel.


Slik var det på alle felgene....

Bilde

Bilde

Bilde

Forfatter:  grogei [ Tor 03. Mai 2012 21:35 ]
Innleggets emne:  Re: Sprekker i felger. Farlig?

Strengt forbudt og livsfarlig. kjenner til en som fikk felghavari og knuste bilen.

Kjøp nye

Forfatter:  JohnB [ Tor 03. Mai 2012 21:41 ]
Innleggets emne:  Re: Sprekker i felger. Farlig?

grogei skrev:
Strengt forbudt og livsfarlig. kjenner til en som fikk felghavari og knuste bilen.

Kjøp nye


+1

Forfatter:  Hotrodder [ Fre 04. Mai 2012 08:15 ]
Innleggets emne:  Re: Sprekker i felger. Farlig?

Huff huff. Ikke kjør mer med disse.

Men hvorfor har felgene så tynt gods inn mot senterhullet? Er det originalt, eller har de blitt dreid ut i ettertid?

Hva med forskjell på tomme- og millimeter boltmønster? Finnes det et tomme boltmønter som er så likt 5x100 mm at de ofte brukes om hverandre? Kan noe slikt også forårsake dette?

Forfatter:  Airflow [ Fre 04. Mai 2012 08:52 ]
Innleggets emne:  Re: Sprekker i felger. Farlig?

Nei, jeg kan ikke bruke disse!
Finner ikke disse felgene med så små boltsirkel, så spørs om de er spesialbestilte fra billetwheels. 5x100 er vel det samme som 5x4.00.
For meg så ser det ut som at senterhullet er dreid ut i etterkant...

Forfatter:  Airflow [ Fre 04. Mai 2012 08:53 ]
Innleggets emne:  Re: Sprekker i felger. Farlig?

Takk for alle svar forresten! :-)

Forfatter:  Airflow [ Fre 04. Mai 2012 22:55 ]
Innleggets emne:  Re: Sprekker i felger. Farlig?

Frua har vært innom 2 bilverksted hjemme nå og begge har sagt at det bare er å bruke disse. Drei ei foring og press inn så vil allt være greit. Jeg er fremdeles temmelig skeptisk.
Skal ringe billetwheels å snakke med de og evt sende de en mail.
Finner ikke tilsvarende felger med boltsirkel 5 x 100 eller 5x4.0....

Forfatter:  Valvmustang [ Fre 04. Mai 2012 23:16 ]
Innleggets emne:  Re: Sprekker i felger. Farlig?

Sier de at du kan bruke en sprukket felg??? :shock: :shock: :shock:
En foring vil jo aldri ta opp sideveis krefter, kun vertikalt, skjønner derfor ikke at det skal hjelpe på en sprukket felg :roll:
Be om å få det skriftlig fra de verkstedene så tror jeg du får et annet svar.
Problemet med sprekker er at de blir større, derfor er det bare et tidspørsmål før du kun har et felgsenter igjen på bilen og resten av felgen pent plantet i hjulhuset og i værste fall møtende biler, fotgjengere og lignende. Jeg tror nok det er en billig forsikring å kassere disse og kjøpe noe annet......

Forfatter:  blazerteam [ Fre 04. Mai 2012 23:54 ]
Innleggets emne:  Re: Sprekker i felger. Farlig?

Det er jo mulig at de hadde holdt vist det hadde vært satt inn foring fra starten av.Men rart at de er dreid ut så mye,viss det var plass til foring..

Forfatter:  Airflow [ Lør 05. Mai 2012 01:22 ]
Innleggets emne:  Re: Sprekker i felger. Farlig?

Er helt enig med deg! Ja, de sier det er bare å bruke de. Jeg må snakke med firmaet jeg kjøpte bilen av. Det er jo garanti på bilen og da skulle jeg tro at det var en enkel sak å få nye, men det koster de vel noe så derfor de sier at det er bare å bruke de. Men at det andre verkstedet sier det samme er ganske "urovekkende" for meg. Jeg lar iallefall ikke frua og gutten min kjøre rundt med 4 sprukne felger.


Valvmustang skrev:
Sier de at du kan bruke en sprukket felg??? :shock: :shock: :shock:
En foring vil jo aldri ta opp sideveis krefter, kun vertikalt, skjønner derfor ikke at det skal hjelpe på en sprukket felg :roll:
Be om å få det skriftlig fra de verkstedene så tror jeg du får et annet svar.
Problemet med sprekker er at de blir større, derfor er det bare et tidspørsmål før du kun har et felgsenter igjen på bilen og resten av felgen pent plantet i hjulhuset og i værste fall møtende biler, fotgjengere og lignende. Jeg tror nok det er en billig forsikring å kassere disse og kjøpe noe annet......

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/