AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 27. Jun 2026 06:52

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Nytt problem Viberasjon....
InnleggSkrevet: Tir 13. Mar 2012 22:50 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 28. Mai 2010 23:43
Innlegg: 94
Problemene tar aldri slutt...

Etter å ha kjørt årets første tur så dukka det opp en idiotisk feil som bare skyldes en ubrukelig mekaniker altså meg selv.
Etter å ha kjørt i ca 5 min hører jeg en høy mettalisk lyd bakfra og kommer da på at for pokker jeg har glemt å fylle olje på bakakselen.
Triller så rolig hjem og åpner kardangen og ser om det er spon der.
Finner bare noe som kan se ut som glimmer.
Har så på ny olje og kjører en 10 min tur.
Hører ingen merkbare ulyder annet at det smeller litt når kassa girer ned.
Kjører en ny tur på 3 mil hvor hastigheten er litt høyere.
Da begynner jeg å kjenne en kraftig viberasjon når etter ca 10 min så føles ut kommer bakfra.
Tar det litt roligere til jeg kommer hjem og vibereringen blir mindre ved lavere hastighet.

Skrur så av dekslet på klokka og tapper ut den nye olje for å sjekke om det er noe spon der igjen.
Finner nok en gang noe som ser ut som sølvglimmer.
Tørker godt opp og fyller ny olje.

Begge tromlene bak var glovarme.
Venter så til de blir kalde og prøver å trille hjulet rundt etter å ha jekka opp bilen.
Jeg klarer bare å trille det bakover.
Forover er det nesten låst.
Tar så av tromlene og de må lirkes ut.
Alt er på det slakkeste både håndbrekk og bånd.
Bånda ville være med ut når jeg tok av tromlene.

Prøver så og vri akslingene frem og tilbake.
Der er det ca 3mm slark før mellomaksel går i inngrep er det normalt????
Hvis ikke hva kan være feilen.
Er ny hjulager begge sider.
Er ikke slark på stikkakslingen inn\ut og opp\ned.
8 bolt aksel powerglide kasse.

Kan vibereringen komme av bremsene??????
Er nye tromler,bånd rund baut.

Sikker utrolig dumme spørsmål og mye som kan være feil men fint hvis noen kan gi meg noen tips\erfaringer.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 13. Mar 2012 23:57 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 09. Sep 2008 20:32
Innlegg: 154
Bosted: Trondheim
Vanskelig å si nøyaktig hva det er. Anngående at bremsene blir varme, så har jeg vært borti noe av det samme selv engang. Det kan være at håndbrekkmekanismen ikke er smurt godt nok eller at det har satt seg litt i løpet av vinteren. Så når du setter på håndbrekket så virker alt som det skal. Når du skal ta det av så går håndbrekket inne i kupeen ned, men det er ikke sikkert at båndene løsner fra bremsetromlene, og da blir det varmt.. Derfor det var vanskelig å ta av trommlene. Det kan være derfor det rister pga: Når du kjører med båndene innpå trommelen så vil disse glid mot innsiden av trommelen i "lav" fart, men i høy fart (og når de begynner å bli varme) så kan disse "hoppe" i fra trommelen, så når disse treffer trommelen igjen så vil de bremse (dermed risting).
Men her kan det være at jeg tar feil! Jeg ville i allefall sett over håndbrekksystemet med overføringer og alt.

Når det gjeller litt slakk på mellomaksel så skal det være litt slakke pga at du skal få til å sette bilen i gir. Da trenger girboksen litt slakke for å få til det. Men det skal ikke være mye slakke (3mm er ikke mye) Da kan det tyde på slitte kryss.

Hvis en hører en ule-lyd fra bakakselen så et det diffrensialen som er slitt/feil shimsett eller kjører med lite olje/uten olje, og da blir ting fort slitt! Ut i fra det du beskriver så tror jeg at du har vært heldig og at det er bremsene som er problemet, men jeg kan ta feil. Håper at dette var til litt hjelp.

_________________
"Det går til det ikke går..."


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Mar 2012 01:00 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 02. Nov 2010 00:20
Innlegg: 151
Bosted: Ås akershus
her har du nok problemer med bremsene som nevnt over her.. :)

_________________
94 Ford E-350
72 Pontiac Le mans


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Mar 2012 17:49 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 28. Mai 2010 23:43
Innlegg: 94
Tusen takk for svar.
Når det gjelder bremsene har dere nok helt rett.
Kikka på det idag og det ser ut som at håndbrekkvaieren er for kort og det gjør at bånda spriker fælt i toppen mot pumpa.
Skal prøve å koble vekk vaieren å se om det hjelper.

Men har det noe med at jeg kun får dreiet dekket bakover og ikke fremover for hånd???

Tyder kanskje på at jeg har vørt veldig heldig med bakakselen ja.
Snakka med en annen kar som trodde det sølvglimmeret som lå i klokka var endel av herdinga til drevene fordi at det hadde blitt varmt.
Da kan det sikkert være greit med en qmi behandling som legger et teflonlignende belegg på drevene sånn at både slitasje å varme blir forminsket.

Får sjekke litt mere til helga.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 19. Mar 2012 21:41 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 28. Mai 2010 23:43
Innlegg: 94
Problem løst....
Håndbrekkvaieren var for stram har kjørt med det i hele forrige sesong også.
Tok av hele brekkvaieren og prøvde en kjøretur.
Ingen viberasjoner og bremsene tok for første gang jevnt.
Perfekt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 19. Mar 2012 22:58 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 09. Sep 2008 20:32
Innlegg: 154
Bosted: Trondheim
Bra at det ordnet seg =D>

_________________
"Det går til det ikke går..."


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support