AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 24. Apr 2019 07:19

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Lør 26. Jan 2019 15:40 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 24. Jan 2019 06:11
Innlegg: 6
Hei,

Jeg har kjøpt en K5 Blazer i California. Den står nå på følgende hjul: "35×12.50×20 Lexani MT tires on 20 inch Moto Metal chrome wheels"

Den er også hevet med: "Rancho Suspension lift with new dual steering stabilizers".

Jeg har tenkt til å senke bilen til original høyde og sette på 33" dekk på 15" felg.

Noen som vet hva som er lov av heving og størrelse på felg og dekk for denne bilen?

Noen med erfaring som kan tipse meg om riktig heving, felg og dekk? Jeg ønsker så gode kjøreegenskaper som mulig på typisk norske veier.

_________________
Hilsen Ola, K5 Blazer 88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 27. Jan 2019 03:04 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Jan 2013 23:28
Innlegg: 878
Bosted: Bergen
Maksimal dekkstørrelse er 5% + - av orginal dekk på vognkortet. Så på min k2500 som har 245/65r16 orginalt(sikkert samme på din også), kan eg gå opp til 265/75r16 uten noen problemer.

Veivesenet liker ikke heving, og de tar det spesiellt seriøst når du skal hive bilen inn på kontroll hos SVV kontroll haller.

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 27. Jan 2019 10:53 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 20:00
Innlegg: 2468
Bosted: Tromsø
Standard dekkdimmensjon på en 1988 K5 er vel normalt LR78-15. Det tilsvarer faktisk 235/75-15, selv om det ser idiotisk ut på en så stor bil.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1978 Dodge Ramcharger 5,2
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 27. Jan 2019 15:02 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 24. Jan 2019 06:11
Innlegg: 6
Takk for svar!
Jeg har sjekket og originalt kom denne bilen med 235/75 R15. I underteksten står det: "Larger size tubeless tires available, se link:
http://autosofinterest.com/2015/12/17/1988-chevrolet-k-5-blazer-brochure/

Noen som har vognkort til K5 som kan sjekke hva det står?

Forhandler i USA anbefaler 33"/12.5" R15, det blir på norsk 318 / 72 / R15. Jeg tenker det er veldig bredt og kan gi mye sporing. Noen som har erfaring med dette?

_________________
Hilsen Ola, K5 Blazer 88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 29. Jan 2019 13:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 20:00
Innlegg: 2468
Bosted: Tromsø
Dodgen min har også LR78-15 i vognkortet. Jeg kjører 33"12,5-15 uten heving. Sporer ikke mye det, sporing er et større problem på smale biler med breie dekk, hvor innsiden av dekket klatrer i innsiden av sporene etter normale biler. En så brei bil legger seg fint i sporene etter storbiler og busser.
Bilde

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1978 Dodge Ramcharger 5,2
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 29. Jan 2019 14:15 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 24. Jan 2019 06:11
Innlegg: 6
Takk for svar, det så jo gromt ut det der!

Jeg tenker jeg skal gå for 33x12,5 R15. Har tittet på felg&dekk pakker herfra:

https://www.4wheelparts.com/p/genuine-packages-15-inch-wheel-and-tire-packages/prod1160030

Jeg er ute etter best kjørekomfort, lite støy, bra grep og bremselengde på asfalt, landevei, men aner ikke hva jeg bør gå for:
1) 15" eller 16" felg?
2) Alu eller stålfelg?
2) All-terrain, mud-terrain, pro comp xtreme, pro comp A/T Sport, Open Country osv...

_________________
Hilsen Ola, K5 Blazer 88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 01. Feb 2019 11:44 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 20:00
Innlegg: 2468
Bosted: Tromsø
Best komfort og minst støy er all-terrain. Resten er mest smakssak. Får du dekket helseipet blir det enda mindre støy. Jeg kjører mud-terrain med helseip, men det bråker så mye fra motor og vindsus at det spiller ingen rolle for meg. :)

Alu gjør dekkpakken lettere når du skal skifte dekk. Pass på at du har plass til 15" over bremsecallipter foran! På min går det AKKURAT med 15" stål. Alu-felg er litt tykkere i godset pga av svakere legering, så det tror jeg ikke går.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1978 Dodge Ramcharger 5,2
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 01. Feb 2019 11:59 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 24. Jan 2019 06:11
Innlegg: 6
Takk. Bilselger anbefalte meg å gå for 17" felg. Mente det ville være mye bedre utvalg i 17" enn 15". Noen her på forumet som kan avkrefte eller bekrefte dette?

Er det rimelig anta at jeg får godkjent 17"?

Finnes det All Terain dekk som vinterdekk?

Sent from my SM-A520F using Tapatalk

_________________
Hilsen Ola, K5 Blazer 88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 02. Feb 2019 19:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 20:00
Innlegg: 2468
Bosted: Tromsø
Hvis du midtseiper og pigger et AT-dekk har du et greit vinterdekk. Men ikke et godt et. Så du får avpasse fart etter kjøreforhold så funker det, og det er lovlig. Problemet er at det finnes nesten ikke full-size vinterdekk. Arctic Trucks selger noen, men de koster mye!

Fordelen med 17" er at du får flere valg i metriske dimensjoner, f.ex 315/75-17. I amerikanske dimensjoner er 15 og 16 enklere å finne, f.ex 33"12,5-16.

Størrelsen på felgen har ingenting å si på godkjenning. Det SVV vil ha kontroll på er rullediameter. Har du større felg blir det mindre gummi for å ha et like stort dekk. Dette har dekkleverandøren kontroll på.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1978 Dodge Ramcharger 5,2
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 05. Feb 2019 15:19 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 24. Jan 2019 06:11
Innlegg: 6
Jeg ønsker å senke bilen til original høyde. Skulle gjerne gjort det før jeg sender den fra L.A.
Noen som kjenner til et verksted i L.A. som er bra på modifikasjon av Chevy trucks og kan gjøre dette for meg?

Angående vinterdekk finnes det bl.a. et vinterdekk fra Yokahama i størrelse 315/75 R16. Det blir litt i største laget. 285/75 R16 eller 315/65 R16 er mer aktuelt.

_________________
Hilsen Ola, K5 Blazer 88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support