AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 30. Apr 2026 00:50

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 25. Nov 2014 13:32 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei,
er det noen som har tips om hvordan å rette forstilling på Dodge Durango 4x4 med feil som følger:

Har målt forstilling på verksted. Caster, Camber og Toe-in. Alle mål er innenfor toleranser, inkl bakaksel, ihht spec.

Bilen trekker til høyre. Når jeg skal kjøre rett fram, må jeg holde rattet ca 10 grader mot venstre, med litt kraft. Slipper jeg rattet, svinger bilen i en slakk høyresving. :( Rattposisjon stemmer fysisk med hjulposisjon, slik at rattet står ca 10 grader mot høyre når jeg slipper rattet.

Verksmester hadde en teori om at forre del av ramme er skjev. Jeg tror imidlertid at dette ville vist under oppmålingen.
Under bremsing går bilen rett frem uten å holde i rattet. Nylig skiftet bremseklosser og rotorer foran. Nylig EU godkjent.

Har testet med å kjøre med 5 PSI høyere luft-trykk i høyre forhjul. Dette reduseres problemet noe.
Bilen har vært i grøften tildigere med høyre forhjul føst, i en snøfonn, uten synlige skader. Den har torsjonsfjærer foran. :?

Min plan videre er som følger: :roll:
1) Måle hvordan hjul står i forhold til karosseri og i forhold til et plant underlag (skjev ramme, ujevn fjærkraft høyre/venstre side, skifte fjær), med laser vater.
2) Endre Caster vinkel på en side, f.eks. øke fra + 2,5 til + 4.

Setter pris på alle tips. :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 26. Nov 2014 00:32 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Å trikse med litt mer caster kan ofte hjelpe, men hadde vært greit å kommet litt tilbunns og visst årsaken.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 26. Nov 2014 11:27 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Sjekk fremre feste og foringer på bakfjærene. Jeg hadde en Nova tidligere som trakk, da fant jeg ut det var fremre foring/ innfesting på fjæra som var slakk, da styrte den med bakaksel. Spesielt på pådrag.

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Jan 2015 11:49 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei Olav, v8power, takk for råd..... :D =D> ...jeg har nå funnet årsaken til problemet. Det viste seg at høyre forhjul dekk holdt på å delaminere seg, slik at de var høyere/større diamenter på yttersiden av banen. Dette er jo en helt banal feil, og jeg er selv flau over dette.
Men: jeg synes det er verre for verkstedet som tok bilen inn for måling av forstilling. For dette fjernet de jo dekkene. De kan ikke ha hatt kunnskap eller reagert på at dekket var ujevnt. Dette kunne ses med det blotte øye, regner med at forskjellen var ca 10 mm på ytre del av bane (20 mm på diameter). [-X
Denne feilen er beskrevet på flere forum og googlinger på forstilling.
Med nye vinterdekk på går bilen rett som en pil. Nye dekk til sommerbruk er innkjøpt. =D>

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet