AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 27. Jun 2026 05:20

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: ubolt spørsmål.
InnleggSkrevet: Søn 01. Jan 2012 23:38 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 12. Jul 2009 23:22
Innlegg: 953
Bosted: Oslo
Har noen spm ang ubolter. Har lest mye forskjellig, men blir ikke helt klok. Håper dere har noen kloke svar.

Fant den sida her hvor det står momenter på forskjellig ting i understellet på 73-87 chevy trucks:
http://www.chuckschevytruckpages.com/ch ... specs.html
Der står det at uboltene skal strammes til 150 ft lbs som er ca 204nm.

Kjøpte nye ubolter på Oslo Lastebilservice. Han jeg kjøpte de av sa at jeg ikke skulle ha skiver imellom mutteren og braketten og stramme de til 200nm.
Gjorde som han sa, men det endte opp med at mutterene gravde seg ned i braketten og bøyde både braketten og gjengepartiet på uboltene. Uboltene ble også vida ut nesten en cm i toppen.

Tenkte at detta kan umulig være riktig. Pelte det av igjen og varma braketten rødglødende og fikk retta den opp. Slipte også vekk gradene i hulla og slipte det jevnt rundt hulla med båndsliper.
Satte uboltene i skrustikka og retta opp gjengepartiet ved å tre på et langt rør og bøye de tilbake.
For å få klemt de sammen igjen, så satte jeg de i skrustikka, varma de opp og bøyde de sammen.

Monterte alt sammen igjen, men med kraftige skiver i mellom mutterene og brakettene. Tenkte å prøve å stramme de til 200nm igjen, men på 150nm begynte alt å bøye seg igjen.

Pelte av alt sammen og gjorde samme opprettingsprosessen igjen.
Dro hjem og googla litt på ubolt torque. Fant den sida her: http://www.autoandtrucksprings.com/page ... orque.html
Mine ubolter er 15mm tykke. Ut i fra skalaen er 9/16" den nærmeste tykkelsen. Der står det også plated og unplated. Hva betyr det?
Dro opp i garasjen igjen or stramma til 93 ft lbs som er ca 125nm.
Da holdt de seg nogenlunde rette.
De gamle uboltene satt helt jævlig stramt, men brakettene og uboltene var helt rette. Måtte bytte dem fordi gjengene forsvant da jeg løsna de opp.

Men så kommer spørsmålene: Er 125nm stramt nok? Er 200nm altfor mye? Har jeg ødelagt herdinga i uboltene og brakettene når jeg varma de opp så mye? hvor hardt ville dere stramma dem?

Leste også at ubolter er strekkbolter og skal kun brukes en gang. Nå har jeg hatt detta av og på 4 ganger, varma opp, retta opp, bøyd og herja. Burde jeg bare kjøpe nye ubolter og braketter, eller er det trygt å kjøre med sånn det er nå?

_________________
1980 Chevrolet C10 viewtopic.php?f=3&t=13130
1988 Volvo 245gl.
x1992 Volvo 245tic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: ubolt spørsmål.
InnleggSkrevet: Man 02. Jan 2012 00:05 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 17. Mar 2009 14:40
Innlegg: 487
anbefaler deg å kjøpe nye ubolter da,herdinga i boltene svekkes.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: ubolt spørsmål.
InnleggSkrevet: Man 02. Jan 2012 11:20 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
unplated= ikke behandlet. kan tenke meg at dem hennviser til ikke galvanisert og galvanisert bolt
Hva har du ?

Ta en telefon til Oslo Lastebilservice det er der du har kjøpt varene, dem vet hva du bør trekke med. bare han tenker seg litt bedre om.
Hva MATERIAL GRADE har du på boltene

Er det lenge siden du har kalibrert monmet nøkkelen din?

Å ja kjøp nytt, eller har Oslo Lastebilservise gjort feil, får du kansje nytt.

Det er ikke sikkert at platene tåler at du trekker til med full moment som står i tabellene dine. så vær litt forsiktig hva moment som brukes i forhold til hva plate, nå er jo din plate varmet og bøyd, så kan hende den bøyer seg lettere neste gang. Jeg hadde nok kjøpt et komplett sett. vi skiftet altid begge deler på MAN.

Lykke til

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: ubolt spørsmål.
InnleggSkrevet: Man 02. Jan 2012 12:54 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 12. Jul 2009 23:22
Innlegg: 953
Bosted: Oslo
Takker for svar. Kan ikke akkurat ringe og klage når jeg har kåla så mye som jeg har. Da burde jeg dratt opp med en gang.
Braketter og ubolter koster nesten ingenting på LMCtruck. Skal uansett bestille litt derifra snart.

_________________
1980 Chevrolet C10 viewtopic.php?f=3&t=13130
1988 Volvo 245gl.
x1992 Volvo 245tic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support