Tenker å legge ut litt om mine biler.
Har fra før link ute om 48 Chevy Coupen og 69 Capricen min så trenger vel ikke å skrive så mye om disse....
Først må jeg vel fortelle litt om 36 Chrysler Airflow C9en min, ettersom jeg kaller meg Airflow.....
Grunnen til at jeg kjøpte Airflow er at bestefar hadde en slik i midten av 40 tallet i North Dakota. Blant alle bilene han hadde (groft regnet 21 AMCARs og 2 japser og 4 pick-uper), så var det alltid Airflowen han snakket om. Beste bilen han noen gang har hatt. En 78 Chysler New Yorker var vel rangert som nr 2, og onkel i USA har fremdeles denne bilen (prøver å framforhandle et kjøp, men ser dårlig ut)... Airflowen han hadde var en 1936 C10, som var hakket lenger enn den jeg har.
Airflowen min kjøpte jeg hos Gesswein Motors i Milbank Sout Dakota og fikk den sendt til farmen vår i ND. Skal si jeg var spent da den etter mange måneder kom til Norge, og heldigvis var den bedre enn jeg hadde håpet. Den sideventilerte rekke8eren fungerer som bare det, og med 3trinns manuell med automatisk overdrive går den godt og overdriven fungerer fremdeles! Så godt som all lakk er original fra 36, men har muligens fått seg klarlakk over for å beholde patinaen.
Airflow ble kun laget fra 34 tom 37. Det kan vel kalles en fiasko hos Chrysler, selv om bilen var utrolig bra. I etterkant blir det sagt at den kom alt for tidlig og solgte desverre ikke så bra, og så var den jo dobbelt så dyr som en vanlig bil på den tiden. Hvis en ser på biler fra 40tallet kan man se en god del likheter.
Her er en artig reklamesnutt for Airflow fra 34. Sikkerhet står i fokus!
http://www.youtube.com/watch?v=SLqck8BGT-UHer kommer den på bilfrakter fra Oslo. Hadde sett den så vidt inne i konteineren før den ble tatt ut på havna i Oslo. Var på jobb der, så fikk tatt en sniktitt på ankomstdagen, men det var stort å endelig få inspisert den da den kom hjem.
Første gang forran hjulet!
Her ser en hvorfor denne bilen ble en nedtur for Chryslerkonsernet. Designet/Fronten var for radikal og i tillegg så kostet den ca dobbelt så mye som en vanlig bil. Dette er denne korte typen ble 1590 produsert og som kjent i dag til Airflow registeret så eksisterer det 27 biler i verden. Så klart er det en Norge fra før som ble tatt inn i 36.
Mange stilige detaljer her. Som edderkoppnettet over baklysa, likt som dekselet over luft horna som sitter under framlyktene. I tillegg ser du luftpåfyllinga til reservehjulet til venstre for baklykta!
Her er planken som får fart på herligheta! Med aluminiums topp, 125 hk og det første karosseriet som ble utviklet i vindtunnell satte den 72 nye fartsrekorder for originalbiler i 1934 og som sto i 23 år.
Ikke mange biler nå til dags som har ett slikt dashbord. Vil tro han Mafia Bossen bannet så jævli da han sovnet og viftebladene ble knust mot sigaren og hatten hans!!!:D
Her er det snakk om instrumentering! De innerste to skalaene på speedometeret til venstre viser turtallet i direkten og i overdrive (så klart er det automatisk overdrive på en 1936 modell. Fungerer som bare juling det vettu!!!). Til høyre er det temperatur, Oljetrykk, ladding, bensinmåler og så klart klokke. I midten sitter konsollen til den store stereoen!
Miniatyren må jo så klart være med. Arvet denne av bestefar, han hadde jo en slik i midten av 40 tallet i USA.
Her sitten Bossen selv. Airflow var hans favorittbil og han hadde nok likt å få en kjøretur i min.