Holden skrev:
Handlet meg en 75' Monte Carlo som prosjektbil i fjor sommer. Nå har jeg brukt påska på å strippe den ned, slik at den er klar for grunnarbeid.
Det forrige eier har gjort er:
-slipt ned til bart metall der det var nødvendig og sprayet med Brunox-syre
-sveiset inn nye plater der det var rustet opp
-lagt "edgegrunning" (syregrunning?) på hele bilen
Er altså kun grunning som ligger på bilen i dag. Er en del bulker og ujevnheter som må utbedres. Da jeg aldri
har gjort dette før, lurer jeg på om fremgangsmåten under her ser ok ut. Setter pris på innspill.
1.Vaske nøye
2.Ta en del om gangen
3.Slipe pene områder med 400 papir
4.Bruke langkloss for å avgrense bulker
5.Rette ut bulken så god det lar seg gjøre
6.Slipe bulkområdet med 80- papir
7.Blåse rent og vaske med tynner
8.Sparkle området med Combi-let
9.Slipe til det blir slett med 80-papir, deretter 120 og opp til 240
10.Vaske med tynner igjen
11.Klart for ny grunning?
Alt over er tørrsliping-
Var en kamerat som foreslo 400-papir. Men den fineste korningen jeg finner på rull er 320. Blir det overkill med 400?
Skal lage en prosjekttråd etterhvert.
Brunox er ingen "syre", men en Epoxygreier... legger seg oppå rusta og skal liksom tette for luft, men gjør den det når du har slipa over der mer 80 papir??
Demonter ALT du vil ha av med ang om det er noe igjen,
isedenfor å slomse utpå delen, for så å ta den av ødelagt etterpå..
Rett alle bulker du ikke liker...
Silp ut alle overganger med 80/100 og rondell (dette fordi at du ikke vil få "krater" å fylle opp med sparkel..)
Å blåse reint er jo naturlig underveis hele tiden...
Sparkle med Combi-let /wurth
Slipe nå ikke for mye, så fort du ser jern må du vurdere om hammeren må brukes litt...
Det skal ikke bli månelandskap med blanke jernflekker på 2-3 cm i diameter...
Sparkel skal ligge over slike, for sliper du de fram så de synes med 2-3 cm, så er det noe som stikker UT av overflaten...
Største feilen folk gjør, de sparkler for lite, og sliper for mye..
Jeg sparkler de fleste ting 2 ganger, så en siste gang til hakk og porer og annet småsnusk...
Handle inn en lang 40-50 cm sparkelspade...
Kjekt til dører og store flater, siden du må helsparkle for å få den rett...
Kloss må du bruke for å få det rett...
Å kjøp da 2 skikkelige slipeklosser...lang og medium...
for du skal jo liksom gjøre detta bra, raskt og mest mulig riktig..
All denna vaskingen du skriver om her er unødvendig , om du jobber på bilen konstant...
Bare JAG VEKK besøkende som kommer med fingrene sine og skal "Kjenne på overflaten"
Når alt er klart og du ikke gidder mere, så feier du lett over hele med 240 og rondell..
Kan jo legge litt 2K syre der det er blanke felter...
Så legger du en god fyller... IKKE type hagmans "sprøytesparkel" det er noe SKIT fra fortiden som ikke skulle vært i butikkene i 2009...
å DA kommer valgets kval, for skal du få detta rett, så MÅ du slipe fylleren, siden du er fersk i faget ville jeg ha slipt med 180 , langkloss og tørt... tror du vil finne masse ujavnheter med det...,
feier lett over kanter og slikt med 240, legge nye lag med fyller...
Fram med 240 og langklossen,
Nå skal det være rett, men greit å gå lett over i kryss for å se at det er ok, å lettere å slipe ut før finere vannslipepapir..
Her skal det IKKE komme fram jern og sparkel...
hvis det kommer fram må du fikse de plassene og legge litt fyller til der du har måttet utbedre...
Så er det bare å vannslipe, jeg sliper med 800 og vann for så å feie lett over med 1200 til slutt..
MEN, det som jeg har skrevet her, er slik de fleste rundt meg gjør, iallefall de som jobber mye med store sparklings/helakkerings prosjekter..
men mange gjør annet, enhver gjør som regel på "sin" måte,
men mange garagelakkerer bruker utrolig lang tid og "gjør mye rart"
Vurderingen til bileierene vil jo alltid bli, om du skal stå å kødde med detta i sommer,
framfor å levere bilen å få den igjen på par uker...
Men klart, en platerein bil, som skal bli fin, er jobb til 40 og oppover med alt...
han bekjenten som vil slipe med 400, ... det er bare vas...
320 og maskin... vrommm
Blei sikkert mye her nå...
MEN er en grunn for at detta er en 4 årig skoleutdanelse,
for det ER håndtverk og
masse variasjoner og løsninger...