AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 10. Jun 2026 14:39

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 56 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 22. Okt 2009 06:33 
Avlogget
Get going
Get going

Tenkte å legge ut litt om mine prosjekter.
Første bilen som skal i ilden er den jeg kjøpte sist, 1969 Chevy Caprice 4 dørs, original 427 390hk. Bilen ble kjøpt ny av min bestefar på Finley Motors i Finley, North Dakota. Den ble importert til Norge i 72 og ble fort beryktet i Trondheimsområdet. Ikke mange så store biler med så stor motor som rullet rundt på den tiden.
Bilen ble solgt ut av familien i midten av 70 tallet, og som jeg vet har den vært en par runder i Trondheim, på Møre, i Tromsø og til slutt i Alta.
Bilen ble solgt før jeg kom til verden, men hørte mye snakk om den. Det var jo undomsbilen til mor (ifølge hun var det vist ingen problem å gjøre donuts med den:D) og tillegg var det bryllupsbilen til mor og far. For 2 år siden bestemte jeg meg for å spore den opp og fant ut at den befant seg i Alta. Turen gikk da oppover på besøk til en kamerat og i tillegg en snokerunde for å få sett bilen. Jeg fant omsider ett delvis nedplukket og støvbelagt flak på 548cm x 203cm i en garasje. Noe salg var ikke planlagt men forsto at 24 timer i døgnet ikke var nok.
For en måneds tid siden (akkurat 2 år etter at jeg så bilen) fikk jeg en telefon fra søskenbarnet mitt. En 68 Caprice var til salgs og bilen sto visst i Alta. Han stusset på årsmodellen men hadde en følelse om at dette kunne være den samme bilen, og det var det. Jeg bestemte meg fort for at det var nå eller aldri, så jeg la på vei med kassebil og bilfrakter. En svipptur gjennom Sverige og Finnland og etter 300 mil og ca 48 timer på veien var Capricen atter en gang hjemme igjen i Rissa.
Mens bilen var i Alta ble den slipt ned til stålet, rustsveiset og lakkert opp i en variant av Plum Crazy. Denne fargen krasjer totalt med bilen og farga på den blåe interiørfarga, så den skal bli Glacier Blue med Dark Blue vinyl top som originalt. Fangerne og grillen har ogå blitt lakkert, men de skal være krommet. 427en ble desverre solgt i midten av 80tallet i Trondheim og ble kjøpt av noen som drev med dragrace. Har prøvd å spore den opp, men ingen lykke så langt. Så hvis noen har noen tips, så mottas de med stor takk. Det kan hende den sto i en Vega i Trondheim.

Slik var den en gang i tiden. Det eneste bildet jeg har av hele bilen.
Bilde

Langt inne i Sverige en plass på snøføre. Capricen godt inntullet i presenning og rundballplastikk
Bilde

Bra nedstøvet etter mange år i lagring. Fangerne har blitt sandblåst og lakkert, desverre. Må finne meg nye eller få disse oppkrommet. Panseret har fått ett gignatisk hull for en planlagt kompressor.
Bilde

60 Oldsmobile NinetyEight Celebrity Sedan
63 NSU Prinz IV
69 Chevy Caprice
74 Chevy C10 Custom DeLuxe
84 Buick LeSabre Limited
03 Chrysler PT Cruiser StreetCruiser
08 Jeep Patriot

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Okt 2009 06:45 
Avlogget
Get going
Get going

Her er det andre prosjektet mitt, 48 Chevy Fleetmaster Coupe.
Denne bilen har en ganske arti historie bak seg. I 1969 var det en Highway Patrol som kom med bien. Mor var hjemme den kvelden, mens resten var ute og tresket. Polisen lurte på om han kunne parkere bilen bak låven, men han kom aldri igjen for å hente den. For 2 år siden da jeg var i USA, hadde vi besøk av en nordmann som jobbet for bestefar på farmen. Han husket bilen. Da han var i militæret kom han i snakk med en kar på en bar. Det var polisen og han kunne fortelle at han hadde en bil stående hos min bestefar. Han hadde visst beslaglagt bilen og den ble bare stående. Da jeg fikk høre dette fant vi tlfnr til han. Vi ringte han og han syntes det var utrolig artig at bilen var i live og syntes det var moro at jeg hadde planer med den. Å ordne papirer var ikke noe problem ettersom den har stått så lenge på farmen ,som mor nå eier.
Tidligere i sommer var vi en gjeng som var på bilturne i USA. Bilturen endte hjemme på farmen til mor. Vi var der en ukes tid og fikk da tid til å dra den inn redskapsbua. Jeg har planer om å ta den hjem til neste sommer.
Jeg hadde forventet med en skikkelig utrustet bil, men den var faktisk ikke så forferdelig som jeg hadde trodd. Det er skutt hull igjennom alle rutene. Interiøret er oppspist, men mener at det skal bli bil igjen. Grill, frontfanger og glass er allerede kjøpt inn. Plana er at den skal være ganske original å se til, men skal så klart senkes og skal få lakkerte smoothies med hvitsida dekk.

Slik sto den i 40 år før den endelig fikk tak over hodet igjen
Bilde
Bilde
Bilde

Alle hjulene var tatt av, men heldigvis var den satt på murklosser. Fikk omsider jekket den opp og satt hjul på igjen
Bilde
Bilde

Kombinasjon John Deere og Chevy er ikke så dumt.
Bilde
Bilde

Ikke akkurat strøkent interiør. Hjalp skikkelig med litt rengjøring
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Kommer nok til å trives godt her!
Bilde

63 NSU Prinz IV
69 Chevy Caprice
84 Buick LeSabre Limited
08 Jeep Patriot

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Okt 2009 08:36 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Det er noen flotte biler, du har fået tak i!
gratulerer med dem, og jeg er ikke i tvivl om, at du nok skal få det gøy!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Okt 2009 09:23 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Takk for sist 8)

Herlige bilder og flott historie, håper du lykkes i å finne original motoren :D

Bilde
67 F100 stepside*75 Buick LeSabre cab*72
Malibu 350 Tx*48 Hudson Tx*48 Pontiac Silver Streak Tx*
97 Lincoln Tx

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Okt 2009 19:22 
Avlogget
Get going
Get going

Hei.
Veit at Magne Solem på Autoparts har en 427 stående, fra en "norsk" bil. Denne var innom flere biler i sin tid, så som Nova, og muligens også Vega. Kan no være verd et forsøk. Kan no hende Magne husker bilen uansett og vet hva som skjedde med motoren? Artig uansett!Lykke til, og : keep us posted!

67 Nova stasjonsvogn
69 Nova 4-dørs
76 Chevrolet Caprice Wagon

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 19. Jan 2010 20:20 
Avlogget
Get going
Get going

Ser jeg har 2 tråder ute her. Trenger vel ikke Capricen ute 2 ganger. Så da prøver jeg å slå sammen litt......

Revell skrev:
morsomt prosjekt. Skal den tilbake i original stand?

Tok litt tid å svare.......... :?
Ja, den skal tilbake i ganske så original stand. Blir nok litt nærmere bakken enn originalt :lol: Er usikker på felger da. Enten blir det 15 x 8 rallye wheels (kanskje med org kapsler. Var orginalt Corvette stil kapsler og har fått tak i slike). Hvis ikke blir det 18". Noen som har kjennskap til Wheel Vintiques sine Rallye hjul? Disse kan jeg jo få i 18", men har lest en god del negativt om kvaliteten! Cragar ss hjul hadde også vært fint, enten i 15" eller 18".
Jeg fant disse på nettet: http://www.smsautofabrics.com . De har nesten alt av originalt stoff, vinyll osv til biler! Tror de har kjøpt opp utrolig mye. Bestilte prøver til interiøret mitt, og det kom etter 6 dager! Og det stemte perfekt! De lager dørpanel, setetrekk osv, og så får en kjøpt alt på metermål hvis en vil sy selv!
Jeg hadde feil på original farga tidligere. Var originalt LeMans blue på bilen, og det skal den bli igjen, ganske snart! Den er ferdig rettet, sparklet og grunnet nå. Håper at det kommer farge på den i løpet av neste uke, hvis jeg får panseret til helga. Fikk kjøpt panser i Sverige da det var et svært hull i det på bilen.......
Her er noen bilder fra litt tidligere.

Bilde

Bilde

Bilde

63 NSU Prinz IV
69 Chevy Caprice
84 Buick LeSabre Limited
08 Jeep Patriot

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 19. Jan 2010 20:27 
Avlogget
Get going
Get going

Nova-Freak skrev:
Hei.
Veit at Magne Solem på Autoparts har en 427 stående, fra en "norsk" bil. Denne var innom flere biler i sin tid, så som Nova, og muligens også Vega. Kan no være verd et forsøk. Kan no hende Magne husker bilen uansett og vet hva som skjedde med motoren? Artig uansett!Lykke til, og : keep us posted!

Jeg snakket med Magne da jeg kjøpte bilen. Regnet med han kunne vite om noe. Det var han som sa at den kanksje hadde stått i en Nova. Han sa ikke noe om at hadde den...... Jeg får mase litt mere på han å finne ut om han har den....
Magne sa han husket bilen fra da bestefar hadde den. Han beskrev bilen som en "spøkelsesbil". Alle hadde hørt at en på fosen hadde en svær Chevy med originalt 427, men ingen hadde sett den. Da den plutselig ble observert i Trondheim gikk ryktet fort.

63 NSU Prinz IV
69 Chevy Caprice
84 Buick LeSabre Limited
08 Jeep Patriot

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 19. Jan 2010 23:36 
Avlogget
Get going
Get going

Hehe. Høres ut som Magne ja... Mener å ha sett blokka i garasjen hans...Og for den rette personen, kan det tenkes at den er til salgs også? kjempefremgang her da, arti å se! Stå på, og for oss med bilder! Blir bra det der!

67 Nova stasjonsvogn
69 Nova 4-dørs

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 22. Jan 2010 00:39 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Eneste bildet jeg har klart å finne...slik så den ut da den kom fra tromsø til alta.

BildeHosted on Fotki

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 04. Feb 2010 21:16 
Avlogget
Get going
Get going

Da har det skjedd litt. Fikk omsider tak i rett farge. Kanskje er bilen ferdig lakket i neste uke.....
Litt vanskelig å få helt rett farge på bildene men her er noen smakebiter:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

63 NSU Prinz IV
69 Chevy Caprice
84 Buick LeSabre Limited
08 Jeep Patriot

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 04. Feb 2010 21:19 
Avlogget
Rookie
Rookie

Fine biler:) blir morro å se når du får den chevyen i fiks, tipper det blir mer vinkelsliper en skruing når den skal ribbes:P

+7 andre ikke amcars.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 08. Feb 2010 18:18 
Avlogget
Get going
Get going

Har sett gjennom tråde din flere ganger no.Og jeg må virkslig si at den 48-eren din hadde vært fantastisk i den tilstanden den er i no; bare mekanisk oppdatert! Ratrod look, men med ordentlig gjennomgått eller forbedret chassis og drivverk. Bare overraskelsen i øynene hos folk når du hadde dukket opp ved siden av dem i lyskryssene! Og så hadde man no sluppet ei dyr lakkering... Og å være redd for riper i lakken.. Nei, den er vakker som den er, den bilen. Jeg vet hva jeg ville gjort :D Blir artig å følge med på tråden! Mener forøvrig å huske at Knut Holmstad i Trondheim hadde en 46/47 Ford coupe i den tilstanden som var på skilt rundt 1990-1995? Med rusthull og alt. Lurer på hva som skjedde med den? Mest diskuterte bil på alle treff den deltok på! Kanskje er det noen som har bilde av den?

67 Nova stasjonsvogn
69 Nova 4-dørs

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 08. Feb 2010 21:59 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

flott farge du har valgt på capricen....å 48 kan bli en kul rat rod,,,hva planer har du for den

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 10. Feb 2010 09:45 
Avlogget
Get going
Get going

Takk for gode innspill, Nova!
Jeg har ikke sett den Forden du snakker om, så jeg tipper den ikke går i Trondheimsområdet lenger, hvis den da ikke er fikset opp.
Det er veldig fristende å ha den slik som den er utseendemessig. Det er jo dette som er trenden akkurat nå innenfor rod miljøet. Jeg kommer garantert til å fikse chassis og interiør. Rust må jeg fjerne.... Den skal nærmere bakken og ha stålfelger, kroma kapsel og hvitsida dekk. Motorvalget blir noe utenom det vanlige!!!
Jeg har lyst til å ta den hjem nå til sommeren, men har litt plassmangel grunnet Caprice og noen andre prosjekter. Men vi får se. Mulig jeg begynner litt med den nå til sommeren hvis jeg reiser over.

Stig: Jeg er også godt fornøyd med farga. Var denne farga originalt på bilen: LeMans Blue. (ikke C5 Corvette LeMans Blue. Denne er utrolig mørk fant vi ut)

63 NSU Prinz IV
69 Chevy Caprice
84 Buick LeSabre Limited
08 Jeep Patriot

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 11. Feb 2010 00:47 
Avlogget
Get going
Get going

Har snakket litt med ett par av karene med STORE bildesamlinger over Norske amcar biler. Capricen står registrert i arkivene deres, men ingen bilder. Ryktet sier dog att den kan finnes avbildet i et Amcar eller Right On fra 80 talet.

john

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 56 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support