AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 07:46

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: bygging av 350 chevy motor
InnleggSkrevet: Tir 22. Aug 2017 23:38 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
Hei,har fått tak i ei nyborra blokk hos minges,dette er en 2 bolta blokk....etter det jeg har hørt så tåler den 500 HK maks,
men det er greit for meg....har bestillt høykom stempeler,og da mener dei der at jeg ikke kan bruke alutopper,og bør gå for ståltopper...komp blir ca 9.5 :1 hva mener dere her inne?????hvilke topper bør jeg gå for?alle snakker om Vortec,men da blir det og nytt innsug,prøver å holde kostnadene nede.
blokka er borra 0.20,mine gamle topper har 76cc kammer og 1.94/1.5 ventiler...flower ca 165cmf

tips å råd motas med takk

trenger ikke stort mer en350- 400 hk

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 23. Aug 2017 00:54 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 28. Okt 2007 13:23
Innlegg: 822
Bosted: Hommelvik, (trondheim)
Det sies 500hk på 2 bolta blokk ja, og hvorfor skulle du ikke bruke alu topper? Hvilke stempler har du kjøpt? Vortec er knall, har kjørt med det tidligere selv, innsuget velter ikke lasset, men er litt pes med maskinering om du skal ha litt kam.... Tror iallefall du kan avskrive dine gamle topper om du har tenkt og nærme deg 400 hk!

_________________
65 Chevy Chevelle street legal bil
56 Chevy 210 Bel Air
67 Chevy Impala med ls1 og 4l60e
68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 23. Aug 2017 01:06 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Vortec toppene er de beste "billig" toppene du kan skaffe og skal du ha 400hk så bør du minst gå for Vortec topper i en 350. Hvordan begrunner de (Minges?) at du ikke kan bruke "høykomp" stempler på alutopper? Høres ut som rein svada spør du meg. Hvilke stempler du kan bruke hvor og når avhenger av veldig mye mer enn om det er "alu eller stål". Hva skal du med "høykomp" stempler til forresten? Flate stempler på 67cc Vortec topper blir kjempefin 10:1 komp i en 350 det. Trenger ikke noe høykomp der. Eller skulle du bruke 76cc topper??? SKal du bruke de så kan du se langt etter 400hk. Mest sansynlig havner du rundt 300hk med riktig kam.

Du må nesten bestemme deg om du vil ha 350-400hk eller om du skal spare penger på innsug. Har du kam? Har du headers?

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 23. Aug 2017 12:14 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
Har vært inne på tanken ang vortec...minges som anbefalte høykomp stempel...er vel for seint å avbestille
Har ikke Cam...har headers...vil over 350 i hk i allfall

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 23. Aug 2017 12:59 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
Minge mente ved å bruke dei gamle toppene så vil jeg ligge på 9.7 i komp...så jeg prøver med det...får bytte topper senere viss det ikke duger...

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 23. Aug 2017 14:02 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Er helt feil ende å begynne på spør du meg men jeg kan ihvertfall garantere deg at du kommer ikke til å se 400hk med de gamle 76cc toppene som fløder 165cfm. Ikke 350 engang. Du må ha luft inn og luft ut, kompresjon hjelper lite på det hvis du ikke får pusta.

Åssen vet du at de fløder 165cfm? Eller mener du 165cc innsugskanaler?

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 23. Aug 2017 16:57 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 28. Okt 2007 13:23
Innlegg: 822
Bosted: Hommelvik, (trondheim)
Du spurte etter tips og råd, mine 5 cents, kasser toppene du har! Så du har bestilt stempel du for og skal kunne bruke de gamle 76cc toppene dine? Helt feil i mine øyne.... Standard flatstempel med noen gode 64cc topper er hva JEG ville gått for men det er jo din motor selvsagt!

_________________
65 Chevy Chevelle street legal bil
56 Chevy 210 Bel Air
67 Chevy Impala med ls1 og 4l60e
68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 23. Aug 2017 17:47 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Jeg tror bad luck må bestemme seg for om han vil ha 400hk eller bare litt mer hester. Alle sier at det er så lett og hokus pokus å få 400-500hester i en small block, og ja det er det men du må bytte topper. Største grunn til at det er simsalabim idag er fordi utviklinga på topper, fra og med Vortec, har blitt voldsomt mye bedre.

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 29. Aug 2017 23:23 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
Har vel begynnt i feil ende...ja ja,trenger ikke å grave seg ned for det...ny blokk er handlet hos minge,denne var borret 0.20.....hadde dem toppane liggende,kjøpte da stempel som skal gi 9.7 i komp....etter råd fra minges....ville bli veldig dyrt sa han viss jeg skulle bytte topper og.....fant en kamm i hylla som jeg trodde var kastet.....sto sempla 975301 i enden...dette sier meg nada,

ER ganske grønn når det kommer til å vite hva deler man må/bør ha i en motor og hvilken rekkefølge man skal ta....

utgangspunktet er å få så mye hester som mulig for en billig peng....maks 20000

insug,gasser,headders ,fordeler,har jeg.....og innmat i motoren,ny blokk og stempel er handla....så da står det valg av topper....evt ny kam.

bare å komme med konkrete forslag på topper og evt kam

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 31. Aug 2017 13:10 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
Da blir det vortec topper :)

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 31. Aug 2017 22:21 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Godt valg. Jeg kan pønsje inn litt forskjellig i Engine Analyzern for deg så skal jeg foreslå et par for deg. Har planer om en mindre oppgradering på 350'n sjøl nå som nye 400'n står i. Vanskelig å holde fingrene unna når den står der på en pall og gliser.

1. Hva slag innsug har du?
2. Automat eller manuell og hvis automat ---> cirka stall på convertern?
3. Hvilken forgasser?

Og SIST MEN IKKE MINST hvilke høykomp stempler har du? Dette kan gå rett i dass hvis du kjøper VOrtec topper med 67cc kamre og skal ha høykomp stempler oppå der. Satan de gutta på Minges skulle tro de prøver å dra deg ut på glattisen.

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 31. Aug 2017 23:51 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
avbestillte dei høykomp stempela,Minges sa at jeg IKKE kunne bruke Vortec topper til dei jeg først hadde bestillt,ble for høy komp...nå blir det flate standar stempel og vortec...har ikke rette innsug liggende,bare "vanlige" performance og airgap....slik jeg har forstått så passer ikke dei på vortec topper....så det må handles inn fra summit evt Jegs
har en Holly 650 cmf gasser.

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 31. Aug 2017 23:55 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
blir automat kasser (th 200R4) som er forsterket av Bjørn Andersen,converter har jeg ikke tatt stilling til...men har vel fått anbefalt 2000-2400 stallspeed,men om det blir riktig vet jeg faktisk ikke....noen forslag?

utv bak er 3.08

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 01. Sep 2017 01:18 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Er en roller blokk du har kjøpt? Da er en såkalt "LT4 hot cam" veldig fin til Vortec toppene. Rundt 10:1 i kompresjon der så har du en snappy motor. Jeg satt kammen på merket her og med denne og 1.5 vippearmer så slipper du å tenke på å slipe ned ventilstyringer osv. Vortec toppene har et lite handicap fra fabrikk og det er at de ikke liker stort mer enn .490 ventilløft. Man KAN dreie ned styringene litt for å få plass til mer løft, men her har du et forslag fra meg ihvertfall. 365hk og et fint moment som holder litt. Ta en stall på 3000. Gjerne 3500.

Bilde

Bilde

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 03. Sep 2017 22:12 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
har ikke fått opplysninger om det er Roller blokk...så går ut fra at det ikke er det
Men nå har jeg kommet over noen World Product sportman dart II topper 64cc 180-200cc,2.02 /1.6 Manley 10766 Crane 99838-16 doble fjærer,crane 99969-16 fjærskiver
kam comp cam CL 12-564-4
vipper Crane 13744-16 1.7 ratio


dette er egentlig gresk for meg.

Minges vil sette bunndelen sammen for meg,resten av jobben har jeg gjort tidliger.

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support