AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 10:11

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Importere bil fra Canada
InnleggSkrevet: Søn 30. Jul 2017 20:43 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 30. Jul 2017 20:27
Innlegg: 6
God aften. Er det noen som har erfaring med å importere bil fra Canada? Frakt osv.? Vurderer nemlig å importere en nyere eurepeisk bil fderifra (audi, bmw e.l)

Hvordan er egentlig reglene vedrørende godkjenning av biler utenfor EU? Stemmer det at biler fra Nord Amerika nå sidestilles med biler fra europa etter 1.juni 2017 mtp. teknisk godkjenning? Er så mye forskjellige svar rundt om, virker som det er endringer hvert år.

Jeg lurer på også på hvordan jeg kan innhente data for Co2 i forbindelse med avgifter, bilen jeg evt. importerer vil jo ha samme motor som Europeiske og Norske biler, f.eks 2.0TFSI, går man utifra at samme bil og samme motor vil ha samme co2 nivåer selvom de er fra Canada eller USA, eller må jeg bruke Kubikkstørrelse i stedet?

På forhånd takk for svar


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Importere bil fra Canada
InnleggSkrevet: Søn 30. Jul 2017 23:23 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 18. Nov 2006 13:41
Innlegg: 361
Bosted: Bergen
Har aldri shippet fra Canada, men vil nok tro det er uproblematisk om du bruker et oppegående firma.
Flere som har hentet biler fra Canada til Norge, om de er fraktet til USA først vet jeg ikke. Det går jo og forhøre seg med noen firma i Canada som selger biler og har solgt til utlandet for og høre hva de pleier og gjøre.

Ang. regelverk så er det nå etter 1. Juni kommet en ny paragraf 1-15 og 10a. Den sidestiller nyere biler fra Canada som fra USA, altså de må være godkjent i henhold til Amerikansk eller Canadisk kjøretøyforskrift og bilen må minst ha vært godkjent/ Titlet 6 mnd før import. Husk 1. gangs reg dato/år bestemmer avgiften. Importbilene fra USA og Canada er " likestilt" som EU biler, i den forstand at man kan søke om modifiseringer/ endringer , som man må gjøre uansett EU bil, alle endringer må jo være innskrevet i vognkort. Original belysning er ok, man må ikke endre noe.

Co2 tall kreves på hvert enkelt chassisnummer, så du kan sikkert ikke bruke en standard co2 måling fra EU på tilsvarende bil, da må du få bilen målt, koster skjorta( evt. Kjøpe et papir, sikkert noen som fikser det også), ellers er det motorvolum som blir avgiftsberegnet. Slipoer bilen ut sinnsykt mye er det kanskje rimeligere og bruke motorvolum, dette må regnes på selvfølgelig. Står Co2 oppgitt i vognkort / papirer får du ikke velge, der Co2 er oppgitt skal det brukes som avgiftsberegning.

Pass på og få med papirer og dokumentasjon på bilen, samt Clear Title. Alle avvik og endringer fra fabrikk må man belage seg og ha papirer på.

_________________
AMERICAN POWER AND MUSCLE


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Importere bil fra Canada
InnleggSkrevet: Man 31. Jul 2017 12:04 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 30. Jul 2017 20:27
Innlegg: 6
Takk for et godt og utfyllende svar.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Importere bil fra Canada
InnleggSkrevet: Tir 01. Aug 2017 15:15 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 30. Jul 2017 20:27
Innlegg: 6
Er det noen klare bakdeler med importere fra Usa canada mtp. Navigasjon/gps, radio osv?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Importere bil fra Canada
InnleggSkrevet: Tir 01. Aug 2017 23:29 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 28. Okt 2015 23:19
Innlegg: 9
Hvorfor ta en Audi, Bmw el-lignende fra Canada i stedet for fra et EU-land? Bare å fly til Tyskland, Belgia eller Nederland, kjøre hjem, dra til en trafikkstasjon og få skilt uten alt kjaset med papirer. Har importert noen veteraner fra Canada (Alberta) og bare frakten derfra kommer på NOK 25.000 som RO-RO, og det til Göteborg. Og da har jeg fått slekt og venner til å ordne levering hos befrakter. Sist jeg tok derfra fikk jeg ikke engang svar på pris fra flere av de som vanligvis skiper til Norge. Er nok noe billigere fra østkysten - men allikevel dyrere enn fra USA.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Importere bil fra Canada
InnleggSkrevet: Ons 02. Aug 2017 00:39 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 30. Jul 2017 20:27
Innlegg: 6
67delta88 skrev:
Hvorfor ta en Audi, Bmw el-lignende fra Canada i stedet for fra et EU-land? Bare å fly til Tyskland, Belgia eller Nederland, kjøre hjem, dra til en trafikkstasjon og få skilt uten alt kjaset med papirer. Har importert noen veteraner fra Canada (Alberta) og bare frakten derfra kommer på NOK 25.000 som RO-RO, og det til Göteborg. Og da har jeg fått slekt og venner til å ordne levering hos befrakter. Sist jeg tok derfra fikk jeg ikke engang svar på pris fra flere av de som vanligvis skiper til Norge. Er nok noe billigere fra østkysten - men allikevel dyrere enn fra USA.


Ja du sier noe der, kanskje litt mye styr men. Hvordan fungerer Gps/navigasjon FM osv. i amerikanske biler, importert fra usa/canada i Norge da? For å omformulere spørsmålet.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Importere bil fra Canada
InnleggSkrevet: Ons 02. Aug 2017 10:50 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 28. Okt 2015 23:19
Innlegg: 9
Benjii skrev:
67delta88 skrev:
Hvorfor ta en Audi, Bmw el-lignende fra Canada i stedet for fra et EU-land? Bare å fly til Tyskland, Belgia eller Nederland, kjøre hjem, dra til en trafikkstasjon og få skilt uten alt kjaset med papirer. Har importert noen veteraner fra Canada (Alberta) og bare frakten derfra kommer på NOK 25.000 som RO-RO, og det til Göteborg. Og da har jeg fått slekt og venner til å ordne levering hos befrakter. Sist jeg tok derfra fikk jeg ikke engang svar på pris fra flere av de som vanligvis skiper til Norge. Er nok noe billigere fra østkysten - men allikevel dyrere enn fra USA.


Ja du sier noe der, kanskje litt mye styr men. Hvordan fungerer Gps/navigasjon FM osv. i amerikanske biler, importert fra usa/canada i Norge da? For å omformulere spørsmålet.



GPS / Navigasjon kan du nok regne med kun har nordamerikanske kart.. FM kan du jo bare glemme her hjemme etter at DAB-mafiaen fikk igjennom sine krav.. Der borte er det Sirius Satellite Radio som gjelder, i tillegg til FM og AM, og den vil du dessverre ikke kunne bruke i Europa. Sirius er mange ganger bedre enn DAB, et enormt utvalg av kanaler uten reklame, glassklar lyd over alt. Bakdelen er at det koster noen dollar i året å motta signalene, men det er det verdt for å slippe reklamen og kunne høre på det du selv vil


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support