AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 08:01

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Lør 15. Jul 2017 11:27 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 15. Jul 2017 10:21
Innlegg: 7
Hei

Trenger sårt noen gode råd til en som er helt uten V8 erfaring.
Får som sagt bensin i olja og fusker på de fire forreste sylindere, 2 på hver side.
Det er som er gjort / sjekket er:
- Komptest (ca 135 på alle)
- Byttet alt av tenning, plugger, ledninger, fordelerlokk, rotor, giver og coil.
- Service på forgasser, levert til service butikk og fått den gått over. (Den druknet motoren, før service)
- Fjernet mekanisk bensinpumpe, montert elektrisk.
- sjekket oljetrykk med manometer, OK

Motor: GM 350 1989
Forgasser: Holley
Tenning: Prestolite 7801 m/Pertronix giver og coil.
Bensinpumpe: 0,3 bar 120 l/h elektrisk


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 15. Jul 2017 12:32 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 28. Okt 2007 13:23
Innlegg: 822
Bosted: Hommelvik, (trondheim)
Hvilket innsug har du?

_________________
65 Chevy Chevelle street legal bil
56 Chevy 210 Bel Air
67 Chevy Impala med ls1 og 4l60e
68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 15. Jul 2017 14:17 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 15. Jul 2017 10:21
Innlegg: 7
Hvordan finner jeg ut det, skal se om jeg finner noen nr. Eller holder det med bilde?
Står noen Nr på den ved fordeleren: 346250 GM med et 6 tall under


Sist endret av knutmathisen den Lør 15. Jul 2017 18:35, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 15. Jul 2017 16:12 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 28. Okt 2007 13:23
Innlegg: 822
Bosted: Hommelvik, (trondheim)
Høres fortsatt ut som et forgasserproblem spør du meg?

_________________
65 Chevy Chevelle street legal bil
56 Chevy 210 Bel Air
67 Chevy Impala med ls1 og 4l60e
68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 15. Jul 2017 18:04 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 01. Feb 2013 00:28
Innlegg: 883
Bosted: Bergen
10kr på at flotørene sitter fast, eller servicen ikke ble gjort skikkelig da den hadde samme problem før.

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 15. Jul 2017 18:44 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 15. Jul 2017 10:21
Innlegg: 7
Sturmtiger skrev:
10kr på at flotørene sitter fast, eller servicen ikke ble gjort skikkelig da den hadde samme problem før.

Når den går på tomgang så kommer det ikke bensin i forstøverne (sirklene) oppi forgasseren, det gjorde den før service. Kun når den ruses.
Har åpnet nivåhullene og det kommer ikke noe bensin ut av de når motoren går (ref installasjonsveiledningen til Holley), så det virker som om flotørene er ok. Glemte å nevne at jeg også har kjøpte et rep-kit til forgasseren og byttet det meste og leverte den inn til justering og sjekk.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 15. Jul 2017 23:31 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 28. Okt 2007 13:23
Innlegg: 822
Bosted: Hommelvik, (trondheim)
Skal helst piple litt bensin ut nivåpluggene når du åpner disse, noen justerer flottørhøyden akkurat under nivået om de skal ha ned bensinforbuket litt, men har du justert flottørnivået da? dette MÅ gjøres på motoren og kan ikke gjøres på benken! Til deg som har elektrisk pumpe så er det jo lett og justere! Jeg hadde ville lånt meg en annen gasser for og prøve, høres absolutt ut som en gasserproblem, husk en holley gasser består av mange komponenter, er innvendige kanaler i den som kan være tett også! Du skriver ikke hvordan Holley du har men som du sikkert vet så har mange av disse to blandeskruer! Du har ikke mikset no da med spread bore\square bore innsug slik at det er mismatch med forgasseren din? Da kan det nemlig bli slik...

_________________
65 Chevy Chevelle street legal bil
56 Chevy 210 Bel Air
67 Chevy Impala med ls1 og 4l60e
68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 16. Jul 2017 01:43 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 15. Jul 2017 10:21
Innlegg: 7
Takker for raske svar.
Er ikke helt sikker på hvilken Holley, men tror det er en 650 (la det være usagt) Skal sjekke det bedre i morgen.
Har ikke sjekket flotørhøyden etter at den kom fra service. Du sier det er enklere med elektrisk pumpe enn med mekanisk, kan du stille den uten å ha motoren i gang, kun pumpa?
Du skriver: "Du har ikke mikset no da med spread bore\square bore innsug slik at det er mismatch med forgasseren din?" Her skjønte jeg ingen ting, hva er dette og hva gjør jeg med det?
Når jeg kjører den så langt ned på turtall jeg kan, ca 700, så er den ikke i nærheten av å treffe tomgangskruen, selv om jeg skrur den til bunn.
Er litt dårlig med Holley forgassere rundt meg, for å forsøke. Bor i Drangedal.

Viss noen er i nærheten av Drangedal, kunne jeg by på litt av hvert for å få den til å gå! :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 16. Jul 2017 15:27 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Hvordan vet du at den drukna motoren før overhaling ?
Hvordan vet du at den fusker på de fire første sylindrene ?
Ville begynt med basic'ene her. Justert tenning først, og så flottørnivå, deretter blandingskruer og tomgangsskrue.
Så om det fortsetter å fuske er feks en bredbåndslambda til god hjelp, da vil du ganske enkelt kunne se om bilen er mager eller feit, men husk at om en sylinder feks ikke fyrer så kan utslaget på bredbåndslambda bli unøyaktig.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 16. Jul 2017 21:57 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 15. Jul 2017 10:21
Innlegg: 7
Hvordan vet jeg at motoren drukner:
Før "gjennomgang"/service av forgasser:
- Måtte ha en del gasspådrag for å gi luft nok til motoren og to av dysene fra flottørkammeret "spylte" rikelig med bensin.
Etter service av forgasser:
- Satte inn nye plugger, motoren soter kraftig i eksosen, de fire bakerste pluggene soter, men ellers tørre. De fire forreste ser helt nyvasket ut og de er fulle av bensin, ikke antydning til at de har vært brukt. (rister bensin ut av de) De fire forreste pluggene blir heller ikke varme, de bak brenner du deg nesten på.
- Sjekket at alle pluggene gir gnist.
- Stilt tenningen til 10 grader fortenning. Skiftet alt av tenning for å være sikker på at delene står i stil til hverandre. (indre motstand osv.)

Skal ut å forsøke nivået på flottørene nå. Går det å stille flottørene uten at motoren går, når jeg har elektrisk bensinpumpe. Så fremt nivået er under nivåhullet?

Takker for hjelpen så langt. :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 16. Jul 2017 23:26 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Inkludert vakum bør tenningen ligge rundt 30-40 grader, gjør du ikke det så må tomgangskruen skrus veldig inn for å få normal tomgangsshastighet, da går forgasseren ut av idle kretsen og inn i transitionkretsen.
En enkel test; har blandingsskruene noe effekt ?
Hvis nei så må tomganskruen skrus ned slik at de får en effekt, om du snur gasseren så skal den tynne streken hvor spjeldene går være ca firkantet. Blir tomgangen så for lav så må man enten gå på med mer tenning - som i ditt tilfelle, eller man kan også borre et lite hull i spjeldene for å tilføre litt luft.
Du kan justere flottørnivå med bilen av og pumpa på, det kan være at trykket blir litt høy og blør litt gjennom nål og dyser så test gjerne for sikkerhetsskykd med motoren igang også, når du er ferdig justert.
Kjemperart at du har gnist, masse bensin, komp og det ikke fyrer. Spesielt nå motoren er kald så burde den kunne gått littegrann før det begynner å fuske - normalt sett.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 16. Jul 2017 23:47 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Hadde begynt med å stille opp tenninga, sjekke flottørnivå, stille blandingskruene halvannen runde ut og tatt feilsøkingen derfra.
Kan være verdt å ta en runde og stille ventilene også, om en ventil ikke lukker ordentlig så kan det sette igang no voldsom turbulens i innsuget.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 17. Jul 2017 20:29 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Søn 03. Jan 2016 15:56
Innlegg: 73
Bosted: Råde
Litt nysgjerrig her jeg sitter og leser :) du skriver du har el. Pumpe som gir 0.3 bar, i psi så er det bare 4.3 ca. Det er vel i minste laget for en holley gasser. Ikke at det skal få gassernen til og drukne men har du manometer på bensin røret ditt? Vet du hvor mye pumpa di gir utenom det som står på pumpa.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 18. Jul 2017 09:42 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 15. Jul 2017 10:21
Innlegg: 7
jseter skrev:
Litt nysgjerrig her jeg sitter og leser :) du skriver du har el. Pumpe som gir 0.3 bar, i psi så er det bare 4.3 ca. Det er vel i minste laget for en holley gasser. Ikke at det skal få gassernen til og drukne men har du manometer på bensin røret ditt? Vet du hvor mye pumpa di gir utenom det som står på pumpa.

Jeg har nok ikke sjekket pumpa, men viss jeg merker noe i den retningen så setter jeg på et manometer jeg har liggende. Akkurat nå hadde det vært et hyggelig problem. :)
Etter en ny gjennomgang av forgasseren så fant jeg ut at jeg hadde fått feil pakningssett og måtte lage noen selv. blant annet manglet det pakning mellom flottør kammer delen og neste del for akselerasjonspumpa. Resultat bensinen renner ned der Power-ventilen slipper ut bensin.
Da motoren gikk tom for bensin til slutt, akkurat da det skjedde så gikk den på alle sylindere :) Så det er håp.
Har fått låne en Holly senere i dag og skal teste med den. :) Funker det da, da havner jeg i tenkeboksen.
Blir man kvitt problemene med injektion? Er det noen som har erfaring med det?

Har forsøkt med diverse tennings innstillinger, fra 4 til langt over skalaen. Ingen av delene hjelper.
Takker for gode råd så langt :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 19. Jul 2017 16:14 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 01. Feb 2013 00:28
Innlegg: 883
Bosted: Bergen
Mye stress og bygge om til innsprøytning fra forgasser, men det blir verdt all arbeidet til slutt.

Få nytt paknings sett, og se om problemene "renner" vekk.

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 18 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support