Hei!
Jeg og samboeren (les sjefen) skal restaurere og utstyre vår 1989 Bronco.
Bilen skal brukes til turkjøring. Island 2019 er målet og F-roads...
Denne sommer og høst bygger vi garasje med verksted, tenker å lage egen tråd i garasje-seksjonen av forumet for dette.
Bilbygget starter i 2018 og dokumenteres her. Ferdigstillingsdato er 31/12-2018.
Vi har allerede hundrevis av timer i planlegging av restaurering og ombygging.
Tråden lages nå da vi allerede har begynt å kjøpe deler og gjøre bestillinger og undersøkelser.
Det er sannsynlig at vi trenger tips og bistand fra alle dere =)
Planen er som følger:
Budsjett: 300.000,-
- Rammeløft, nye dører, baklem, fremskjermer, grill, ruter, gummlister, støydemping. Lakkeres off-white (originalfargen bare uten den røde kontrastfargen). Rammen sandblåses og lakkes. Nye lykter og dekaler.
- Oppgradere forstilling og drivverk foran (Fords Twin Traction Beam beholdes, men bygges om til senterdiff fra Bronco 80-82 grunnet skrudde lager i stedet for c-clip. Dette muliggjør mekanisk diffbrems i fremdiff (Torsen) Eaton TrueTrack, Nytt kronhjul og pinjong, nye drivaksler. "Bærearmene" sendes til Desolate Motorsports i USA som skjærer og bøyer de slik at bilen kan heves 4" uten bruk av hevebraketter. Lengre spiralfjærer og fox-dempere er i budsjettet sammen med nye, lengre stag fra ramme frem til forsaksel. Nye spindler og warn manuelle hubs.
- 4" hevefjærer bak, ny Currie Enterprises F9 Nodular bakaksel med Wilwood bremser og parkbrems, ARB luftsperre.
- 4.56:1 utveksling i de nye kronhjulene.
- "Remanufactured" Borg og Warner 1356 reduksjonskasse.
- Ny 427W Motor fra Roush Performance med FAST-EZ fuel injection, gir og drivverk forberedes på moderate vannkryssninger.
- Spesialbygget E4OD girkasse fra Gearstar.
- BF Goodrich MudTerrain 35/12.5-15 Method Race wheels bead lock 305 felger.
- Warn vinsj. Monteres "skjult" bak original bakfanger.
- Dobbelt batterisystem med utkoblbart startbatteri, luftkompressor fra ARB til sperrene og for å fylle luft i dekk etter offroad-kjøring.
- Takstativ og taktelt fra EEZI-AWN / K9 og annet offroad-utstyr. Tenker MaxTrax, ekstra drivstoff og jekk / spade. (Glassfibertoppen oppgraderes med stålarmer innvendig for å bære takstativet.
- SnoMaster 82D er kjøpt inn med uttrekkbar skuff fra Alu-Cab. Denne kobles på det sekundære batteriet.
- Offroad navigasjonssystem, vurderer Spot gjenfinningssystem og andre nødløsninger for kommunikasjon. Bilen skal brukes til å komme seg så langt vekk fra folk som mulig, men er dessverre gammel, restaurert av amatører og kan bryte sammen. Viktig for oss å være trygge.