AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 12:33

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 467 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 32  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 22. Nov 2016 16:11 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Kjekk presse det der, har du fått lufta den godt? på min må eg pompe 2-3 ganger før stempelet begynder å bevege på seg. pompa veldig mangen ganger når den skulle luftes første gang i følge bruksamvisningen..men kan hende den er slik...

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Des 2016 17:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Min funker helt fint... :)

Fikk anmerket slitte bremseskiver på EU-kontroll. Og på fulltime 4wd så må du ut med ytre hjullager og akseltettingen for å få byttet bremseskiver!

Well, here we go:

Bilde
Med hjulene plantet godt på bakken må cotter pin ut, og sentermutteren må skrues ut. Så kan du jekke opp bilen og ta av hjulet.

Bilde
Bremsekalliper løsnes, og løftes ut av vei. Pass på at den ikke blir hengende i bremseslangen. Kalliperen ligger fint oppå akslingen, fortsatt festet i bremseslangen.

Bilde
Biltema har en fantastisk avdrager, til tromler og skiver. Dessverre hadde den ikke biltsirkelen til 5x4,5 så jeg måtte modifisere noen bolthull for å få den til å passe. Så var det ingen problem å bare dra skiva rett av.

Bilde
På høyre side var jeg heldig, der løsnet skiva greit fra hjullageret.

Bilde
Der byttet jeg bare tetteringen, og tok med skiva inn i garasjen. Her sees også smørenippelen for hjullageret godt, til venstre i bildet.

Bilde
Hub'en er stukket gjennom skiva fra yttersiden. For å få den løs må hjulboltene bankes gjennom. Bruk en hjulmutter for å skåne boltene. Men hub'en stikker litt på undersiden av skiva, derfor må bremseskiva bygges litt opp. Så er det bare til med en hammer.

Bilde
Når hjulboltene er plukket ut presses hub'en løs fra den gamle skiva. Vask hub'en godt, og rens alle splines.

Bilde
Jeg har erfaring med at ubehandlede bremsedeler ruster fort. Derfor valgte jeg et beskyttende lag med maling på de nye skivene.

Bilde
Hub'en presses på plass i den nye skiva, og hjulboltene bankes igjennom. Husk å line opp hullet i skiva med hullet i hub'en, da det brukes til å fette opp hjullager.

Bilde
Hammer og forlenger.

Bilde
Så bankes hub assembly inn i akslingen igjen. Gummihammer mot hub'en, og slegge mot gummihammeren så kom den greit på den siden. Når du får hub'en så langt inn at sentermutteren får tak, monterer du washer og mutter og bruker dette til å presse hub assembly helt inn. Skru bare til du kjenner at sentermutteren stopper, så løsnes den ca. 1/8 runde og til nærmeste låsehull for cotter pin.

Bilde
Åpne lokket på mastersylinderen til bremsene. Så presses stemplet i kalliperen tilbake for å gi plass til tykkere skive og tykkere bremsebelegg.

Bilde
Monter kalliper og nye bremseklosser. Husk kobberfett der klossene er i kontakt med kalliperen.

Bilde
Så må du huske å fette opp hjullageret, gjennom hullet i skiva. Gjør det gjerne før du monterer dekkene, så slipper du å ta dem av igjen. :) Jeg ble anbefalt 3 gode pump på fettpressa på smørenippelen.


Bilde
På motsatt side kom hjullageret ut ilag med bremseskiva. Når jeg presset hub'en av den gamle skiva så ble samtidig hjullager og tettering presset av hub'en. Disse delene byttet jeg da med nye. Husk bare å sette inn det nye hjullageret godt med hjullagerfett.

På denne siden satt hjullageret så tight mot hub'en at jeg klarte ikke å banke hub assembly inn i akslingen etter montering. Dermed måtte jeg demontere hub assembly igjen, og montere tettering og hjullager på hub assembly i pressa i garasjen. Da gikk montering greit med å bruke sentermutteren til å presse det på plass.

Ferdig for i dag!

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Des 2016 23:30 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 21. Okt 2013 10:10
Innlegg: 60
Bosted: Lørenskog
Så ålreit forklart, da kan jeg det og :D

_________________
'78/'88 Caprice Estate m/'70 Olds 350


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 02. Des 2016 14:51 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 01. Des 2016 16:28
Innlegg: 12
Artig å følge med her! Flotte forklaringer - veldig ålreit med grundige bilder av hele prosessen, da gir det litt mere mening foor ne grønskolling uti bilmekking :-)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 02. Des 2016 17:43 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Bruker endel tid på research på amerikanske nettforum da disse ikke er så vanlige her hjemme... Men alt der står jo på engelsk! Når jeg alt gjør jobben koster det ingen tid å ha med kameraet, teksten kan jeg legge ut senere!

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 07. Des 2016 13:56 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 01. Des 2016 16:28
Innlegg: 12
Ja, kan tenke meg at ekspertisen sitter i USA - hvilke forum bruker du til research?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 07. Des 2016 14:04 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
På Dodgen bruker jeg mye http://www.ramchargercentral.com, og til Barracudaen http://www.forabodiesonly.com. Til Jeepen finnes det mengder av forum, så jeg bruker som oftest Google til å finne det jeg lurer på. Ellers ligger det fantastisk mye på http://www.youtube.com.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Sist endret av AW-100 den Lør 31. Des 2016 23:49, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 09. Des 2016 18:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Seriøs bremsejobb på gang... Må bytte ut bremserør både foran og bak.

Bilde
Kjøpte koningsverktøy for bremserør på Biltema, og bremserør i metervis. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000022667/

Bilde
Funker fint til å kone 45* SAE-kon som er normalt på amerikanske biler. Verktøyet kan også kone DIN/boblekon som er vanlig på enkelte europeere.

Bilde
Lett å bruke, og ser rett ut!

Bilde
Nytt rør foran venstre, rundt støtdemperen.

Bilde
Nye rør foran, og nye bremseslanger.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Des 2016 10:53 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
flott jobbet.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 24. Feb 2017 20:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Hmmm ikke en typisk "amcar", men Jeepen min er jo i høyeste grad amerikansk den og! Og over nyttår ble den jaggu veteran den også.
Bilde

Dermed skal jeg begynne å dokumentere alle arbeidstimene jeg har på den og her inne. Siden sist er den godkjent med 3" heving, og har 32"11,5-15. Pluss diverse andre oppgraderinger innvendig og ute.
Bilde

Forberedelser til EU-kontroll:
Bilde

Det gikk jo strykende. Må bytte ei bærekule, har oljelekkasje fra bakre simmerring, og må borre ut to exhaust manifold studs fra toppen. Alt i alt ikke så verst.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 24. Feb 2017 21:28 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Tøft,kunne tenkt meg å hatt jeep skjølv, hvillen motor og slikt står i disse? Noen kjente feil med slike biler? Enkle å skru på? Sku gjerne hatt en slik "fjellbil" :D

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 24. Feb 2017 23:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Skuddsikker bil, og superlett å skru på... :) Jeg har en AMC 242 4,0l LO R6. Amerikansk støypjernsmotor, med fransk!!! motorstyring/ TBI.

Av typiske feil på 4,0 er sensorproblematikk, samt at hele kjølesystemet står under trykk. Derfor har jeg bygd om kjølesystemet. Det elektriske til lysene er underdimensjonert for H4, men det gjelder vel alle amerikanere. 4x4 styres av vakuum, og det bruker å bli trøbbel på gamle biler. Dessuten er den tørst, ligger på 1,8 på mila på småkjøring. Billigste bilen jeg har!! :D
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 16. Mar 2017 16:29 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Aiaiaiii, fikk en hyggelig Mail fra Fiat Chrysler Automobiles Historical Services i dag. De har funnet build sheet på Barracudaen, lagret fra fabrikken i Los Angeles i 1965... Og de kunne bekrefte at det var en original Formula S... =D> \:D/

Bilde
Fiat Chrysler Automobiles skrev:
Acessory group 32: 2 = Formula "S" Package - Commando 273 8 Cyl. 4 Bbl. Engine, Suspension Package - H.D. Rear Springs H.D. Torsion Bar, and Sway Bar, Shock Absorbers - Firm Ride - Front & Rear, Tachometer, 6.95x14 Special Blue Streak Tires, Heavy Gauge Wide Rim 14" Wheels, 14" Wheel Covers - Bolt on Type

Bilde

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Sist endret av AW-100 den Lør 18. Mar 2017 11:27, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 17. Mar 2017 10:03 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Artigt å finne ut slike ting:) ka er en formula S vs en vanlig en egentlig?
Edit: kaffen inntatt, Las nå detaljene 8)

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 17. Mar 2017 19:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Barracudaen kom i 1964 som en sportscoupe basert på Valiant. Det første året kom den med en 170cid slant6, og så med en 225cid slant6. På slutten av året kom en v8 på 273cid med 180bhp.

I 1965 kom sportspakken Formula S. En mer potent 273 kalt Commando, som produserte 235bhp pga bl.a hvassere kam, sportseksos og 4brl forgasser. I tillegg kom den med stivere understell og bedre kjøreegenskaper, 14" felger og oppgradert interiør, med turteller.

Endel Barracudaer fra perioden ble bygget om i ettertid, så det er jo morsomt at min faktisk er en original Formula S! \:D/


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 467 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 32  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 57 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support