AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 09:54

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 18. Des 2016 21:19 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 18. Des 2016 20:45
Innlegg: 4
Hei.

Jeg er ny her. Har akkurat registrert meg, etter å ha googlet "amcar". :wink:

Har hatt lyst på en god gammeldags van en stund. Det lille jeg har erfaring med av vans, er diverse russebiler jeg har rattet rundt i for 15 år siden. Den gang bar alt preg av å være i dårlig stand og relativt slitent.

Tenker å bruke vanen som bruksbil, og har en liten drøm om å kjøre nedover Europa en dag.

Min foreløpige fremgangsmåte har vært å se hva som ligger ute på finn.no (stort sett bare russebiler), og se på bilder på nettet.
Ønsker en relativt kort van, siden jeg bor midt i byen, og har en ganske liten gårdsplass. At bilen er veteran/snart veteran gjør det mer økonomisk fornuftig.

Det jeg prøver å få ut av denne posten, er om noen har erfaring med forskjellige vans, som kan si noe om hvilke år, merker og modeller jeg bør undersøke mer.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Des 2016 22:35 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 18. Des 2016 20:45
Innlegg: 4
Hvordan er disse?

Bilde

Chevy G10 shorty.

Noen som har kjørt denne typen, og kan si noe om kjøreegenskaper osv?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 19. Des 2016 13:07 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 01. Des 2016 16:28
Innlegg: 12
Ja, jeg er ikke den mest erfarne heller, men kjøper du veteran,skal du nok være forberedt på å bruke en del tid og/elelr penger på å skru på bilen... Så det er ikke nødvendigvis det billigste. Så vidt jeg kan lese meg til kan de ofte ha bremseproblemer, og har lei tenden stil å score lavt i kræsjtester. Men de skulle ha bra kjøregenskaper og være ålreit til snø i de nyere modeller. Men kjøper du brukt/veteran er det veldig mye den den enkelte bilen.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 19. Des 2016 13:19 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 18. Des 2016 20:45
Innlegg: 4
lowridern skrev:
Ja, jeg er ikke den mest erfarne heller, men kjøper du veteran,skal du nok være forberedt på å bruke en del tid og/elelr penger på å skru på bilen... Så det er ikke nødvendigvis det billigste. Så vidt jeg kan lese meg til kan de ofte ha bremseproblemer, og har lei tenden stil å score lavt i kræsjtester. Men de skulle ha bra kjøregenskaper og være ålreit til snø i de nyere modeller. Men kjøper du brukt/veteran er det veldig mye den den enkelte bilen.


Hei lowridern,

Takk for svar. Akkurat det med snø har jeg også tenkt litt på. Har 4x4 på bruksbilen min nå, og det har jeg nesten blitt avhengig av på vinteren. Ser det finnes diverse ombyggingskit til 4x4 til chevy-vans, men dette koster kanskje mer enn det smaker.

Hva mener du spesifikt med "de nyere modeller". Er det et årstall det skjedde noen store fremskritt?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 19. Des 2016 16:13 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Mai 2007 14:11
Innlegg: 726
Bosted: Narvik,Norway / Iola, Wisconsin, USA
En Chevrolet/GMC G10 shortvan er jo en ypperlig, klassisk bil, super som hobbybil. Det er solide, velbygde biler. Samme modell ble produsert tilnærmet like i en årrekke, og veldig standardiserte.
Men det er ikke mange G10 i Norge, pga norske avgiftsregler ble de dyre å importere og reg som personbil, det var mindre avgifter på G20/30 som kunne registreres som lastebil (over 3,5 t totalvekt). De ble det tatt inn massevis av i en periode.
Forskjellen på G10 og G20/30 er lengden og lasteevnen. Som hobbybil er G10 å foretrekke da den er kortere og har bedre kjørekomfort.
Vans er generelt sett utsatt for rust, både utenfra pga salt og fuktighet, men og innenfra pga kondens. Så pass på at du finner en rustfri en!
G10 shortvan er en ettertraktet modell, også i USA, og det kryr ikkje av de. Så regn med at du må betale litt for en.

Teknisk er det enkle biler å jobbe med. Bremser må du regne med å bytte på alle gamle biler, det er ikkje noe spes for vans.
G10/20/30 kom med fleire forskj motor/gearkasse alternativer, 250 6 syl og forskjellige smallblock V8, G20/30 og med 6,2 diesel.
Generelt er det god tilgang på slitedeler til greie priser.

Og gløm greia med 4hj trekk og vinterkjøring. Dette er sommerbiler nå som de er blitt veteraner (1987 og eldre) :D

https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Van Her finner du en oversikt over de forskj modeller og tekn data mm.

_________________
-39 gMc 1/2t flatbed 302cid 6cyl/th400
-55 gMc 1/2t fenderside 248cid 6cyl/hydramatic
-77 GMC 1/2t SB fenderside 350/th350 (Pontiac ohc 6 kandidat!)
-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 19. Des 2016 21:05 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 18. Des 2016 20:21
Innlegg: 2
Såg nå en krasj mellom en van og en kia, du kan nå gjette hvem som overlevde... Kjør stort kjør trygt kjør amerikansk!

Sent fra min E6553 via Tapatalk


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 19. Des 2016 23:16 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Nov 2009 21:46
Innlegg: 138
Bosted: oslo
ManInTheVan skrev:
Hei.

At bilen er veteran/snart veteran gjør det mer økonomisk fornuftig.

Hva er tankegangen bak dette? Spare et par tusenlapper i årsavgift? Det ryker kjapt på vedlikehold. Gammelt er gammelt som krever sitt vedlikehold som alt annet gammelt, og veteran er automatisk en god del dyrere i innkjøp enn en ikke-veteran.
Shortvans er skjeldne, og dyre i forhold til en normallengde van.

Hvilken sum har du tenkt å bruke på Vaneventyret? Skal du kjøre den året rundt 365 dager?
Van er kult, men det er kronglete å drive mekk i den postkassesprekken av et vanpanser. Og det skal du jo oftere gjøre jo eldre den er. Om du ikke kjøper et superstrøkent eksemplar med tilhørende pris da. http://www.mels.se/garage/till-salu/chevrolet-miss-brown-shorty-van-1977/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 20. Des 2016 00:02 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 01. Feb 2013 00:28
Innlegg: 883
Bosted: Bergen
Få deg en veteran pickup, massiv plass over allt til å skru skjøl. Hvis du absolut vil ha en van, då må du bla opp mye mer penger for en som ikke er ihelskrudd av russer som vil ha en mllion watt musikk anlegg, inklusivt mikk makk.

Varmet bagasjerom er bare tull, gå åpent plan. :D

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 20. Des 2016 12:13 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 18. Des 2016 20:45
Innlegg: 4
gMcnut skrev:
En Chevrolet/GMC G10 shortvan er jo en ypperlig, klassisk bil, super som hobbybil. Det er solide, velbygde biler. Samme modell ble produsert tilnærmet like i en årrekke, og veldig standardiserte.
Men det er ikke mange G10 i Norge, pga norske avgiftsregler ble de dyre å importere og reg som personbil, det var mindre avgifter på G20/30 som kunne registreres som lastebil (over 3,5 t totalvekt). De ble det tatt inn massevis av i en periode.
Forskjellen på G10 og G20/30 er lengden og lasteevnen. Som hobbybil er G10 å foretrekke da den er kortere og har bedre kjørekomfort.
Vans er generelt sett utsatt for rust, både utenfra pga salt og fuktighet, men og innenfra pga kondens. Så pass på at du finner en rustfri en!
G10 shortvan er en ettertraktet modell, også i USA, og det kryr ikkje av de. Så regn med at du må betale litt for en.

Teknisk er det enkle biler å jobbe med. Bremser må du regne med å bytte på alle gamle biler, det er ikkje noe spes for vans.
G10/20/30 kom med fleire forskj motor/gearkasse alternativer, 250 6 syl og forskjellige smallblock V8, G20/30 og med 6,2 diesel.
Generelt er det god tilgang på slitedeler til greie priser.

Og gløm greia med 4hj trekk og vinterkjøring. Dette er sommerbiler nå som de er blitt veteraner (1987 og eldre) :D

https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Van Her finner du en oversikt over de forskj modeller og tekn data mm.


Takk for bra og utfyllende svar! :D Det er nok G10 som frister mest, hvertfall utseendemessig. Det at det går an å parkere den rundt om kring, er også en stor fordel, for da blir den brukt mer.

Jeg har blitt veldig glad i 4x4 på bruksbilen, etter å ha kjørt diverse forhjulsdrevne og bakhjulsdrevne biler uten diffbrems i mange år. Har en bakhjulsdreven med 50% diffbrems (lamell) og 50/50 vektfordeling foran/bak. Denne fungerer også greit på vinteren. Jeg liker tanken på å kunne kjøre litt utenfor veien og campe (sommertid), og da er jeg redd 2,5 tonn van fort kan bli stående fast. Kanskje litt banning i kirka, men før jeg innså at jeg ønsket meg en van, så har jeg i lengre tid kikket etter en Volkswagen Caravelle Syncro (T3) fra rundt 1980.

anders skrev:
ManInTheVan skrev:
Hei.

At bilen er veteran/snart veteran gjør det mer økonomisk fornuftig.

Hva er tankegangen bak dette? Spare et par tusenlapper i årsavgift? Det ryker kjapt på vedlikehold. Gammelt er gammelt som krever sitt vedlikehold som alt annet gammelt, og veteran er automatisk en god del dyrere i innkjøp enn en ikke-veteran.
Shortvans er skjeldne, og dyre i forhold til en normallengde van.

Hvilken sum har du tenkt å bruke på Vaneventyret? Skal du kjøre den året rundt 365 dager?
Van er kult, men det er kronglete å drive mekk i den postkassesprekken av et vanpanser. Og det skal du jo oftere gjøre jo eldre den er. Om du ikke kjøper et superstrøkent eksemplar med tilhørende pris da. http://www.mels.se/garage/till-salu/chevrolet-miss-brown-shorty-van-1977/


Har kikket på den på mels.se. Ikke sikkert den er så dyr i det lange løp. Men hadde håpet på et lavere budsjett i innkjøp. Har ikke budsjett ennå, fordi jeg prøver å finne ut hva budsjettet mitt bør ligge på. Jeg liker tanken på at bilen er veteran, fordi den da er tilnærmet gratis å eie (les: ikke bruke). Rent økonomisk, lønner det seg sikkert å kjøpe nyere og billigere som du sier. Det er noe ekstra kult med gammelt, selv om det er kult å ha noe som fungerer teknisk også. Dette blir et rent hobbyprosjekt, ellers hadde jeg nok sett etter noe nyere.


Hva tenker dere om Ford sine vaner fra 70-80-tallet? De finnes jo også i korte utgaver.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 21. Des 2016 14:07 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 01. Des 2016 16:28
Innlegg: 12
ManInTheVan skrev:
lowridern skrev:
Ja, jeg er ikke den mest erfarne heller, men kjøper du veteran,skal du nok være forberedt på å bruke en del tid og/elelr penger på å skru på bilen... Så det er ikke nødvendigvis det billigste. Så vidt jeg kan lese meg til kan de ofte ha bremseproblemer, og har lei tenden stil å score lavt i kræsjtester. Men de skulle ha bra kjøregenskaper og være ålreit til snø i de nyere modeller. Men kjøper du brukt/veteran er det veldig mye den den enkelte bilen.


Hei lowridern,

Takk for svar. Akkurat det med snø har jeg også tenkt litt på. Har 4x4 på bruksbilen min nå, og det har jeg nesten blitt avhengig av på vinteren. Ser det finnes diverse ombyggingskit til 4x4 til chevy-vans, men dette koster kanskje mer enn det smaker.

Hva mener du spesifikt med "de nyere modeller". Er det et årstall det skjedde noen store fremskritt?


Jeg har lest meg fram til gode anbefalinger i snø for modeller fra slutt-90-tallet. Meget mulig eldre modeller også går greit, men det skal nok undersøkes nærmere før du kjøper, hvis du tenker du bruker den mye på snøføre.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 21. Des 2016 14:10 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 01. Des 2016 16:28
Innlegg: 12
hkh_say skrev:
Såg nå en krasj mellom en van og en kia, du kan nå gjette hvem som overlevde... Kjør stort kjør trygt kjør amerikansk!

Sent fra min E6553 via Tapatalk



bil-til-bil kræsj er det stort sett alltid den største som kommer best ut. Singel-ulykker ser desverre ikke så bra ut i van. Men man kan jo la være å sikte etter sementpålen da 8)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 21. Des 2016 22:10 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 14. Jun 2006 08:40
Innlegg: 192
Bosted: Skedsmo
Jeg har kjørt Astro sommer og vinter siden 1999. Genial bil, blir ikke lei. :)
Du får kort og lang utgave, 4,5 eller 4,8 m. Den korte har 2 m liggelengde bak framsetene. Jeg har sovet mange netter i mine.
Bakhjulstrekk og 4-trekk. Med sperre bak og 4-trekk er den rå i snø. Jeg har blitt imponert flere ganger.
De eldste er nå veteran. Bare å plukke, men der også er det vanskelig å finne fine biler. Men de er billige.

_________________
1989 Astro CL 4WDprosjekt/delebil? Til salgs
1989 Astro V8 TPI prosjekt. Godkjent. Til salgs
1992 Astro AWD shorty
2004 Astro AWD LPG


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support